fredag den 12. november 2021

Novemberhaven

Efterårsbladene har lagt sig som et tæppe over haven. På græsplænen bliver de revet op, og de mest befærdede stier bliver fejet, i bedene får de lov til at ligge. Vi har store områder i haven med bunddække af guldjordbær, Waldsteinia. Her er jeg altid lidt i tvivl, men jeg plejer at rive nogle af bladene af, for at de ikke skal skade bunddækkeplanterne.


I den hvide have er det stauderne, der dominerer sommeren igennem. Men nu er det elefantgræsserne, Miscanthus 'Kleine Silberspinne', man lægger mest mærke til. Træet er en pilebladet pære, Pyrus salicifolia 'Pendula'.


Der er knald på farverne. Klatrehortensiaen, Hydrangea petiolaris, vil ikke stå tilbage for den røde dør, så i denne tid får vi en varm velkomst, når vi kommer hjem.


Også hostaerne brillerer med flotte efterårsfarver.


Men 'June' vil ikke rigtig overgive sig.


Når man anlægger staudebede, kan det godt betale sig at overveje, hvordan stauderne tager sig ud i vinterhalvåret. Nogle stauder visner på den kedelige måde, og har man for mange af den slags i det samme bed, kan det komme til at virke trist og grimt. Pæonen på billedet er efterårsramt på den ucharmerende måde, men det hjælper, at den er nabo til en sankthansurt.


I et hjørne af haven har vi et lille staudebed, hvor de fleste af stauderne står med friskgrønne blade her i november. På billedet ses kæmpestenbræk, bregner og geranium. Desuden vokser der løvehale, Phlomis, klasekortlæbe, Teucrium scorodonia 'Crispum', og bleggul kløver, Trifolium ochroleucon, i bedet. 


Bleggul kløver.


Der er fortsat blomster at finde i haven, men man skal lede lidt efter dem. Her er det Viburnum plicatum 'Watanabe'. Under busken vokser et bunddække af bispehuer, Epimedium.


Geranium 'Rozanne' er virkelig en sej staude. Den starter blomstringen i juni, og den har ikke tænkt sig at give op endnu.


Dusksalvie er måske den plante, jeg har vist flest gange på Havesysler. Jeg kan ikke lade være at tage billeder af den. Klipper man den ned, når den er ved at blive kedelig at se på, kommer der meget hurtigt
nye blomster. Blomsterne, der sidder under de blåviolette højblade, er ganske små, og man ser dem næsten ikke. Men højbladene er så smukke, og selv her i november har mange af dem beholdt den blåviolette farve.


Krukkeplanterne har gjort det godt i år. Det milde efterår har fået dem til at fortsætte blomstringen. Krukkerne skal tømmes inden vinteren, men når margeritterne blomstrer så smukt, nænner jeg ikke at kassere dem.


Men der er også planter, der først nu begynder blomstringen. Det gælder fx vinterjasmin, Jasminum nudiflorum, og julerose, Helleborus niger. Tidligere anså jeg dem for at være vinterblomster, men med det mildere klima, vi har nu, begynder de blomstringen allerede om efteråret. De er medvirkende til, at der er blomster i haven året rundt.



22 kommentarer:

  1. Ja, sånn er det her også, at løvet må vekk fra plen og stier, og inn i noen bed. Er så heldig å grense til naturen, så det meste blir skyflet ut der det får bli til jord igjen. Prydgresset er så flott på denne tiden! Man skulle tenkt på å ha noe som er pent om vinteren, men må med skam bekjenne at det er litt tilfeldig her...
    God helg!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for din kommentar. Her i haven er der meget, som er tilfældigt. Men det tilfældige kan heldigvis også falde godt ud. Prydgræsser holder jeg også meget af, og jeg overvejer, om ikke jeg skulle anskaffe nogle flere.
      Du må også have en god weekend!

      Hilsen Elna

      Slet
  2. Hej Elna
    Din have ser fantastisk ud i efterårsdragt. Specielt billedet af den hvide have er bedårende. Både de sarte farver og ikke mindst formen på græsser og træ, der matcher hinanden fabelagtigt. Jeg kan slet ikke lade være at kigge på det.
    De mange kraftigere farver i både gul, rød, blå og grøn er nu også godt klaret her i november.
    Jeg har en del guldjordbær og har aldrig fjernet blade i de 15 år, de har groet her, men jeg ved selvfølgelig ikke, om der helt generelt er færre blade her. Den forekommer mig at være umådelig tolerant over for alt.
    Mange hilsener Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Lisbeth! Jeg prøver at sætte planter sammen, så de klæder hinanden, men når det lykkes, er det vist mere tilfældighedernes spil end mine evner.
      Det er også mit indtryk, at guldjordbær tåler det meste. Men med 5 store egetræer i haven har vi en masse store egeblade, og når de lægger sig i et tykt lag, slipper der næsten intet lys igennem til bunddækkeplanterne.

      Hilsen Elna

      Slet
  3. Jeg er så imponert over alt du har i hagen din som stadig ser så flott ut. Det er en god idé å tenke over hva som er pent å se på så sent som nå. Her er det kun det som er vintergrønt som er ok, for resten er visnet ned etter frosten.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg ved jo, at din have har været ramt af nattefrost. Vi har undgået frostskader, da temperaturen kun har været nede omkring 0 grader. Vi plejer at have den første frostnat i oktober, så vi har været heldige i år.

      Hilsen Elna

      Slet
  4. Jeg bemærkede din pilebladede pære, den er meget elegant og ikke så voldsom, mon du klipper i den?
    Min klatrehortensia har for længst tabt de smukke gule blade og står nu med nøgne stammer. Heldigvis er dens stamme også smuk. Jeg klipper altid pæonerne ned her i efteråret, jeg har en gang læst, at der kan være virus i bladene, når de er visne som dem du viser, klipper jeg dem af.
    Dusksalvien har jeg desværre ikke haft held med, de er ellers så fine med de blå blomster.
    Hilsen og god weekend
    Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg beskærer pilebladet pære temmelig hårdt i det tidlige forår. Vi har to, den jeg viser på billedet har en meget høj stamme, så jeg står på en stige og "fægter" med en langskaftet saks. Da vi købte nummer to, valgte vi et træ med en lavere stamme. Så kan jeg blive på jorden :)
      Klatrehortensiaen er så fin, når den står med den nøgne stamme og de visne blomster. Det er en dejlig busk.
      Du må også have en god weekend!

      Hilsen Elna

      Slet
  5. Flot billede af den røde dør og hortensiaen.
    Græsser kan bare noget, især på denne årstid.
    Blomstrer vinterjasmin allerede,, jeg har prøvet at plante en et par gange, men de vil ikke rigtig her. Til gengæld er kejserbusken i blomst nu her.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Billedet af vinterjasminen blev taget i forgårs. Det er som om blomstringen begynder tidligere og tidligere for hvert år. I år sprang de første blomster ud omkring 1. november. Jeg ved ikke, hvilken slags jord, du har i din have, men af erfaring kan jeg fortælle, at vinterjasmin trives godt i tør sandjord.
      Jeg så en blomstrende kejserbusk i dag. Mon ikke kejserbuskens blomstring også bliver tidligere og tidligere.

      Hilsen Elna

      Slet
  6. Ja, så har du opnået blomstring året rundt, når de vinterblomstrende overlapper med de sommerblomstrende, og det er jo fint! Der er rigtig meget at kigge på i din have og mange fine kombinationer. Det sølvskinnende græs gør sig godt nu. Jeg har købt en lysegrøn version af den spinkle Miscanthus, som står i krukke vinteren over. Til næste år vil jeg finde et godt sted til den.
    Jeg fandt også knopper i en julerose for et par dage siden, men vores klatrehortensia har smidt alle sine blade. Smukt ser det ud med de lysegrønne bregner og flotte røde bispehuer. Et godt bunddække er guld værd på alle årstider! - Og Rozanne er bare enestående flittig!
    Dejlig billedserie fra novemberhaven!

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er dejligt, når man kan finde blomster året rundt. Får vi frostvejr, sætter vinterjasminen blomstringen på pause, for så at begynde igen, når vejret bliver mildere.
      De spinkle Miscanthus er dejlige græsser at have i haven. Vi havde i mange år nogle meget store Miscanthus, men vi har gravet dem op, for de bredte sig meget, og de var så besværlige at grave op og dele.
      Jeg giver dig helt ret i, at gode bunddækkeplanter er guld værd. Og man bliver sparet for meget arbejde, når jorden er dækket.

      Hilsen Elna

      Slet
  7. Tycker trädgården är väldigt fin nu också. Den vita trädgårdens låga perenner och de vackra miscanthusarna ihop med päronträdet - så fint. Jag har satt några salvior i det torra partiet men inte av den typen du visar. Jag tror... vet inte säkert.. att dusksalvian inte klarar sig ute här.

    Ha det gott! Carina

    SvarSlet
    Svar
    1. Dusksalvien kan ikke overvintre her, men den sår villigt sig selv. De små spirer er lette at kende og lette at flytte rundt på, så jeg bruger dem til at fylde huller ud med.
      Du må også have det godt!

      Hilsen Elna

      Slet
  8. Hej Elna!
    Så fint i din trädgård. Alla fina gräs i den vita trädgården, är imponerande. Blir också förvånad över hur mycket som blommar fortfarande. Vinterjasminen är en ny bekantskap. Mycket vacker, men troligen inte härdig uppe i mina breddgrader. Förmodligen därför jag inte sett den.
    Ha en trevlig helg /Hälsningar Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Græsserne er fine på denne årstid, hvor stauderne ikke ser ud af så meget.
      Når der stadig er blomster i haven, hænger det vist mest sammen med, at vi ikke har haft nattefrost endnu.
      Jeg ved ikke, om vinterjasminen er hårdfør hos dig. Her trives den godt, og den får ikke frostskader. Men den holder pause i blomstringen, hvis der kommer en periode med frost.
      Du må også have en god weekend!

      Hilsen Elna

      Slet
  9. Dine billeder gengiver en hyggelig novemberstemning med blandingen af visne blade, stedsegrønt og blomster hist og pist. Vinterjasminen er virkelig et plus i novemberhaven.

    SvarSlet
    Svar
    1. Novemberstemningen er ekstra god i år, for vi har haft meget lidt blæst i efteråret. Og i vores ellers så forblæste have har det virkelig gjort en forskel. Dels er det meget hyggeligere at gå i haven, når det ikke blæser, dels har træerne fået fine efterårsfarver og beholdt bladene i ekstra lang tid.

      Hilsen Elna

      Slet
  10. Det er en flot kombination af pilebladet pære og græsser. Meget smuk og stilrent. Du har før skrevet om dusksalvie og de er på min huskeseddel til næste år. Fantastisk at de kan klippes ned og fortsætte blomstringen helt ind i nov.

    SvarSlet
    Svar
    1. Pilebladet pære er på mange måder et dekorativt træ, der lige sætter prikken over i’et. Den er fin i en have med hvide blomster og stauder med gråt løv, men jeg synes, den passer i mange sammenhænge.
      Dusksalvie må du huske at så til næste år. Har man den først i haven, kommer den igen år efter år, men bliver den for meget, er spirerne lette at kende og luge op.

      Hilsen Elna

      Slet
  11. Jeg har faktisk nettopp kjøpt en vinterjasmin, gleder meg til den blir like stor som din. Her er det ikke noe poeng å rake blader, de blåser rundt omkring hele vinteren, og på senvåren går de i komposten. Ha en fortsatt fin kveld, hilsen Ingeborg

    SvarSlet
    Svar
    1. Vinterjasminer vokser hurtigt. De kan komme med lange skud i løbet af en sommer. Så når først den har etableret sig, vil den snart komme til at dække et stort stykke af en mur, et plankeværk eller lignende.
      God aften til dig!

      Hilsen Elna

      Slet