fredag den 15. juli 2022

Flere stauder fra den tørketålende have

Jeg er ikke helt færdig med at fortælle om stauderne i den tørketålende have. Siden jeg lavede det sidste indlæg derfra, er nye stauder kommet i blomst, og jeg har været ude med kameraet.

Den lyserøde katost kommer hist og pist, hvor der er et hul, hvor dens frø kan få fat. Den har sin pælerod langt nede i jorden, så den kan altid finde en tår vand. Jeg synes ikke, selvsåning er et problem, men planter med pælerod skal man selvfølgelig altid være lidt på vagt overfor, da de ikke er så lette at rykke op, når først de har vokset sig store.

Kamferbalsam, Tanecetum balsamita, har små margeritlignende blomster. Det er en af de mest tørketålende planter i bedet.

Geranium Rozanne hører ikke rigtig hjemme i den tørketålende have. Jeg havde ikke sat mig nok ind i dens krav, da jeg plantede den. Jeg tror ikke, den går ud, hvis den får det for tørt, men dens blade bliver helt brune og visne. Men nu står den der og er så smuk med de lyseblå blomster, og så må jeg huske af og til at give den en kande vand.


Den hvide moskuskatost, Malva moschata alba, har en meget ren hvid farve. Her ses den sammen med blå dusksalvie, Salvia horminum. Salvien er etårig, men har man den først i haven, dukker den op fra år til år. Begge planter er altid omgivet af summende insekter. Som det ses på billedet. bliver den hvide moskuskatost ikke så stor som den lyserøde.


Den lyserøde brudeslør, Gypsophila 'Rosenschleier', har en dejlig lethed over sig. Den væver sig ud og ind mellem nabostauderne, og den dækker næsten stien. Den lyserøde storkenæb, Geranium 'Rose Clair', i forgrunden, var blevet lidt trist at se på, så jeg klippede den ned, efter at billedet var taget. Så vil den skyde friske grønne blade


Denne merian har jeg ikke navnet på. Den stammer fra en pose frø, der blev sået for mange år siden. Dens blomster kan man have glæde af over lang tid.


Her ses merian sammen med en sankthansurt med lysegrønne blade. Når man har de to stauder sammen, er man sikker på blomstring igennem flere måneder.


Den hvide staudelathyrus, Lathyrus latifolius, står vist lidt i skyggen af de etårige ærteblomster, måske fordi den ikke dufter. Men jeg vil godt reklamere lidt for staudelathyrussen, fordi det er så nemt, at den kommer igen år efter år. Man slipper for frøkøb og såning. Her er den i let og yndefuld selskab med en hvid brudeslør af ukendt navn.


Russisk mandstro, Eryngium planum 'Blaukappe', er en stikkende oplevelse. I vores have, hvor det blæser en del, lægger blomsterstænglerne sig altid ned, og man er simpelt hen nødt til at binde dem op, for hvis de stikkende blomster lægger sig ud over havens stier, river man sig på dem. Russisk mandstro bliver altid beskrevet som tørketålende, og det er for så vidt også korrekt, da den blomstrer fint trods tørke, men bladene blive gule. Det er så et spørgsmål, om det gør noget. Russisk mandstro er en (lidt for) ivrig selvsåer.


De senest udsprungne stauder (eller halvbuske er det vist) er lavendlerne. De tilfører haven den dejligste duft. Det er 'Munstead', der ses på billedet.


De fleste tørketålende stauder er insektmagneter, og der er en konstant summen mellem blomsterne.

Nogle vil måske spørge, om jeg aldrig vander i min tørketålende have. Det gør jeg, men ikke ret meget. Vi havde et meget tørt forår, i marts fik vi 8 mm og i april 25 mm regn, så haven fik en grundvanding i maj, så planterne kunne få en god start på vækstsæsonen. Og så har jeg vandet i denne uge, for det er fortsat tørt. Jeg har klippet nogle af de afblomstrede stauder ned, og for at få dem i gang igen, har jeg givet endnu en grundvanding. 


12 kommentarer:

  1. Ja, med vårt nye klima med veldig lite regn så bør en tenke på tørketålende planter. Jeg hadde ikke det i mine tanker når jeg plantet på nytt her etter at vi gravde i hagen, men da fikk vi fortsatt mye regn. Det gjør vi ikke mer, og jeg sliter med å få vannet alt. Du har mer erfaring med dette, og har plantet mange planter som tåler tørke. Det er jo veldig fornuftig. Laveldel tåler mye tørke ja, og takk for navnet på den. Den kjøpte jeg her om dagen, men den var feilmerket.

    Ha det godt. Hilsen Marit

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg har meget erfaring med tørketålende planter, for desværre er her alt for tørt. At der også er blæsende, gør jo ikke situationen bedre. Jeg er glad for lavendler, både blomsterne og bladene er smukke. De tåler meget tørke, og de bliver ikke angrebet af sygdomme og skadedyr.

      Slet
  2. Det er en rigtig god idé at dyrke de tørketålende i disse år, og jeg tænkte jo nok du havde flere af dem:) Synes også jeg får øje på vintersar i baggrunden, og den er jeg selv så glad for. Det vintergrønne er nemlig også vigtigt.
    Men det ser dejligt ud i dine tørre bede! Merian sår sig rundt omkring og er dejligt driftsikker - her også. Jeg har flere forskellige og tænker de må krydse sig. Geranierne er også fine, og Rose Clair kan godt klare det tørre, men jeg har også klippet vores i bund nu for at få dem pæne til efteråret. Dine katost er så fine, og jeg har netop fået en fra en haveven, som ikke vidste hvad den hed, så jeg er lidt spændt på den.
    Der er en dejlig farveharmoni i dine tørre bede - og nu kan vi glæde os til alle sankthansurterne! Det er rart der er noget at se frem til nu hvor vi er over halvvejs gennem sommeren.

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Du har spottet vintersaren. Det er også en af mine favoritter. Den er først lige begyndt at blomstre, så jeg tog den ikke med her. Der kommer hvert år nogle selvsåede vintersar langs hækken. De får lov at stå, for så har jeg altid nogle små planter, jeg kan flytte rundt med, hvis der bliver en tom plads.
      Klipper du alle dine geranier i bund nu? Jeg kan ikke rigtig nænne det, for nogle af dem har stadig en del blomster, som insekterne er meget glade for. Men hvis ikke jeg klipper ned nu, vil jeg helt sikkert fortryde det til efteråret.
      Jeg er glad for katost, og jeg synes ikke selvsåning er et problem. Store planter skal man lige have spaden under, hvis man vil fjerne dem.

      Hilsen Elna

      Slet
    2. Jeg har fjernet nogle af geranierne - og forhærdet mit hjerte:) Det var alle de lyserøde rundt om pæonbedet, for de var en meter lange og lå ud i græsset. De blomstrede stadig fint, men hvis de skal se nogenlunde ud i efteråret var jeg nødt til at gøre det nu. De andre tager jeg pø om pø hvis de begynder at se bare ud i midten. Så længe de fylder deres plads får de lov at stå. Det er et evigt dilemma...

      Hilsner fra Ulla

      Slet
    3. Tak for dit svar. Det er også et dilemma her. Alle løvefod blev klippet ned i dag. Nogle storkenæb og stjerneskærm er også blevet klippet ned. Selvom storkenæb og stjerneskærm ser lidt visne ud, er der jo fortsat mange blomster, som insekterne elsker.

      Hilsen Elna

      Slet
  3. Hej Elna!
    Det var en hel del fina växter, några av dem har jag också i min trädgård. Malva finns både den rosa och den vita, de sår sig själv och där de växer får de vara kvar. Näva eller Geranium har jag också, den trivs bra i en skuggig torr rabatt, där jag hade svårt att hitta växter som trivdes. Dottern har en hörna med Martorn och bolltistel, kallar det för stickiga hörnet, för de är väldigt stickiga. Fina när de fått vatten men blir ganska fula om de torkar. Den bilden med Lavendel och rosafärgad Malva är min favorit idag. Så fint.
    Ha det gott /Hälsningar Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Når det gælder en tør plads i skyggen, er der jo ikke så mange forskellige planter at vælge imellem, så der må vi være glade for geranium. Der fås så mange forskellige geranier, så man kan vist altid finde en sort, der passer til pladsen, hvor den skal vokse.
      Lavendler er altid et hit i haven, og jeg synes også, den er fin sammen med Malva.

      Hilsen Elna

      Slet
  4. Dejligt med en gennemgang af de tørketålende hos dig. Nogle af dem kender jeg ikke, men staudeærteblomster kender jeg alt for godt, fine er de, men de er ikke til at slippe af med igen. Lavendler og katost er også fine. De sidste har jeg lidt for mange af, de breder sig også. Interessant at se dine bede med tørketålende planter.
    Hilsen Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Staudeærteblomsterne klipper jeg bælgene af, før de smider frøene. Katost har jeg ikke set som et problem. Men de fleste tørketålende stauder sår sig selv, så man skal da være på vagt.
      Jeg er glad for, du kunne lide at se mine billeder.

      Hilsen Elna

      Slet
  5. De er så dejlige de tørketålende du viser. Desværre er de jo osse solelskende. Jeg har nemlig tør skygge, og der er den en udfordring at finde forskellige planter.
    Jeg har faktisk flere forskellige katost. Nogle sår jeg hvert år, andre kommer selv. de står fortrinsvis i den mest lyse del af haven.
    Jeg så der var nogle der skriver staudelatyrus var et problem?? ikke her da.. Jeg må så i potter hvis jeg vil have flere. Det er nu kun den lyserøde jeg har, men er på udkik efter den hvide.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Skygge giver jo visse begrænsninger, men jorden tørrer vel ikke så meget ud i skyggen. Kan du ikke stamme lidt op? Jeg har erfaring med, at digitalis trives i tør skygge.
      Katost holder jeg meget af - det gør jeg også med poppelrose, er de ikke i familie?
      Staudelathyrus har jeg aldrig set som et problem, men jeg prøver også, at nappe bælgene af for at holde gang i blomstringen.

      Hilsen Elna

      Slet