søndag den 10. juli 2022

CPH Garden

Indledningsvis vil jeg skrive, at jeg desværre har fået notifikationer på kommentarer, som ikke bliver vist på min blog. Jeg kender ikke grunden, men jeg er selvfølgelig ked af det. Jeg værdsætter alle jeres kommentarer, og jeg kan garantere, at det ikke er mig, der har slettet dem.

I sidste uge mødtes havefolk fra hele Danmark samt temmelig mange fra Sverige på en mark i Ballerup. Her var der opbygget en stor teltby til Haveselskabets udstilling CPH Garden. Vi havde afsat en dag til udstillingen, men vi fandt ud af, at vi sagtens kunne have brugt 2 dage. I løbet af udstillingsperioden blev der holdt mange foredrag og workshops, som vi desværre ikke nåede at deltage i. Vi koncentrerede os om showhaverne og de forskellige stande, hvor der solgtes alt, hvad man kan ønske sig til haven.

Jeg blev selv meget inspireret af showhaverne. Der var lagt et kæmpe arbejde i dem, lige fra de første streger blev sat på papiret eller computeren til det praktiske arbejde var afsluttet. Jeg vil i det følgende vise nogle billeder fra showhaverne:

Vinduet er tænkt som et fint kikhul til det næste haverum.


Her er der opsat en hel væg af træstykker. I væggen er der lavet kikhul samt indsat kasser, der kan bruges til opbevaring eller udstilling.

Det lille staudebed er holdt i smukke vinrøde farver.

En fin lille detalje er de lave sedum anvendt som bunddække i en stor krukke.

Lette flerstammede træer brugt som overstandere i staudebede gik igen i mange af showhaverne.

En anden ting, der gik igen i showhaverne, var rektangulære bassiner. 


De følgende 3 billeder er fra Helle Troelsens showhave. Helle vandt i publikums afstemning om den bedste showhave. Jeg havde også stemt på hende. Helle havde lagt et stort arbejde i opbygningen af haven, haven virkede så hyggelig, og den var fyldt af gode ideer.

Jeg blev betaget af den smukke belægning af granitfliser og marksten.


Det runde kikhul er anbragt i børnehøjde. Det er meningen, man skal bøje sig ned og iagttage planterne og insektlivet, som mindreårige børn ser haveverdenen. Og jeg må sige, man får en helt anderledes oplevelse, når man kikker lige ind på planterne, end man gør, når man ser det hele sådan lidt fra over.


Det må virkelig have været et stort arbejde for Helle Troelsen og hendes hjælpere at opbygge haven. Man har fornemmelsen af, at man går i en ældre have, hvor planterne har vokset i mange år.


Den lille plads virkede så hyggelig med den fine belægning og de to smukke krukker. Det ville have været synd, hvis krukkerne havde været beplantet.


Fine farvesammensætninger.


Modsat showhaverne på CPH Garden for 3 år siden, havde man denne gang i stort set alle haverne lagt vægt på at skabe bede, der tiltrækker insekter. Det kan som bekendt gøres på mange måder, på billedet nedenunder ser det temmelig "vildt" ud.


Igen et eksempel på anvendelse af flerstammede træer. Her virker bundbeplantningen ikke så "vild", fordi baggrunden er rolig.


En plantevæg havde også sneget sig ind i en af showhaverne.


Mon ikke taburetterne er lavet af tagrør. En sjov detalje, men måske er de ikke så rare at sidde på. 


Den store sten er smuk, men den kan nok være lidt vanskelig at få anbragt i en moderne have. Jeg synes, man har klædt den godt på med beplantningen, der smyger sig op omkring den.


Foruden publikums favorit, var der også en fagjury, der skulle kåre en vinder. Juryens favorithave er designet af Karen Dahl og Tove Hede. De næste to billeder, er fra vinderhaven.

Denne smukke låge pirrer nysgerrigheden, og man får helt sikkert lyst til at gå ind.


Og når man kommer indenfor, bliver man nærmest suget videre. Det var meget smukt lavet.


En skulpturel fyr og en fin bundbeplantning.


Jeg tror, der var brugt græsser i alle showhaverne. Her kan man vel nærmest sige, at græsserne er brugt som bunddække.


Om de sidste 2 billeder vil jeg bare sige, at jeg synes, det er smukke beplantninger.




11 kommentarer:

  1. Hej Elna!
    Alltid trevligt att besöka både trädgårdsmässor och utställningar. Fina utställnings trädgårdar där man plockar med sig inspiration med hem. Cph Garden ser ut att vara värt ett besök. Vi brukar besöka Nordiska Trädgårdar mässan tidigt på våren i Stockholm. Den brukar starta trädgårdsåret. Tack för turen.
    Upptäckte efter en uppgradering av blogger, att det plötsligt hamnade kommentarer bland skräpposten. Då jag markerade dem som icke skräp hamnade de rätt nästa gång.
    Har upptäckt att mina kommentarer inte alltid kommer upp hos några bloggare.
    Ha en fin söndag /Hälsningar Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Som jeg forstår dig, holdes mässan hvert år. Det må være et stort stykke arbejde at få den arrangeret. CPH Garden holdes kun hvert andet år.
      Jer har kikket efter de forsvundne kommentarer i spammail, og kan ikke finde dem der. Jeg håber ikke, det gentager sig.

      Hilsen Elna

      Slet
  2. Jeg har opplevd omtrent det samme, Elna. Jeg ble tipset av en bloggvenn fea Canada at kommentarene han skrev forsvant. Han ba meg undersøke på kommentarer om han sine gikk i spamfilteret, og det var nettopp sånn det var. Jeg opplevde det på en dame fra USA også. Jeg hadde ikke haket av for at de var spam, så det må være noe som blogger har fått til. Jeg vet jo ikke om det er det som har skjedd hos deg, men det kan være verdt å u dersøke det.

    Så flott utstilling du viser bilder fra! Ja, de to siste bilder var veldig fine.

    Hilsen Marit

    SvarSlet
    Svar
    1. På din opfordring har jeg kikket efter de forsvundne kommentarer i spammail, men der var de ikke. Jeg håber ikke, det gentager sig.
      Det var en smuk udstilling - og det er altid inspirerende at se, hvad dygtige havedesignere har lavet.

      Hilsen Elna

      Slet
  3. Ja det er utrolig så meget inspiration man kan få fra disse meget små haver. De er så smukke og fyldt med ideer og gode plantekombinationer. En fornøjelse af være med til!

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja showhaverne er ikke ret store. Og det viser jo, hvor meget man kan få ud af blot en lille have. Jeg havde glædet mig til udstillingen, og jeg blev bestemt ikke skuffet.

      Hilsen Elna

      Slet
  4. Hej Elna
    Hvor er det godt, du tog til CPH, så vi kunne få nogle gode billeder derfra, jeg synes, det har knebet lidt at finde noget interessant på det jeg indtil nu har set derfra. Men dette her er virkelig godt, ja du har taget nogle billeder, som giver mig inspiration til noget nyt.
    Ja og jeg er enig med dig, det er smukke beplantninger på de sidste to billeder.
    Hilsen Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Lisbeth! Jeg var også selv glad for, at jeg kunne være med. Det er jo altid godt at komme ud og hente inspiration.
      Det er smukke beplantninger - og hvor skal der i grunden få planter til, for at skabe et fint lille bed.

      Hilsen Elna

      Slet
  5. Dejligt at se en fyldig reportage fra CPH Garden! Du har fanget nogle rigtig gode idéer og ikke mindst - plantesammensætninger, som man nok kan lære lidt af i show-haverne. Svagheden (eller det svære) ved at få en have til at fungere i få dage er nok netop dette, at det sker på en bar mark, og det er imponerende når det lykkes at give indtryk af en gammel have. De fine belægninger er afgjort med til at forankre planterne! Fint man er begyndt at sætte mindre træer ind i bedene. Vi kan sagtens bruge flere træer i danske haver.
    Jeg har kun været til det første have-show i Valby Parken, og allerede der var det svært at nå alt det man gerne ville se og høre, men det hører måske med til konceptet:)

    Tak for dejlige billeder!
    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Ulla! Det gør en stor forskel, om der står nogle små nye planter og råber til hinanden, eller om der er en tæt beplantning, der ser ud til at have flere år på bagen. Der var brugt granitfliser i flere af haverne, så de er åbenbart populære. Det får mig til at tænke på vore gamle kvaderstenskirker, som er så smukke.
      Mindre træer er der plads til mange flere af i danske haver. Man kan gå på villaveje, hvor der stort set ikke er et træ, og hvor er det dog en skam. Og udbuddet af træer er ellers stort.
      Jeg ved ikke, om det hører med til konceptet. Ved de 2 første haveudstillinger nåede jeg et par foredrag, men det gjorde jeg desværre ikke denne gang. Jeg er måske blevet doven med alderen ;-)

      Slet
  6. Hei Elna!
    Dette var det veldig spennende og inspirerende å se..Jeg synes det er spennende å se hvordan steiner og trær kan brukes i hagen..Lekre fargekombinasjoner. Flott reportasje du har laget.
    Ha det godt! Annr

    SvarSlet