fredag den 21. maj 2021

En tur rundt i majhaven

Der er meget at gøre i majhaven. Jeg har brugt adskillige timer på havearbejde, og hvor har jeg nydt det. I år har vejret været perfekt. Der er tilpas fugt i jorden, vi har ikke haft hedebølge med brændende sol, og nattemperaturerne har holdt sig et godt stykke over frysepunktet.

Vi har i nogen tid kunne glæde os over bærmisplens blomster, men nu begynder de at drysse, og de hvide kronblade ligger som sne på fliserne. Vi har en række bærmispler, Amelanchier spicata, langs vores indkørsel. De leder tanken hen på markernes blomstrende læbælter. Vi bor ret vindudsat, så træerne har netop funktion som lægivere.


Som bunddække under træerne vokser prydjordbær, Fragaria. De blomstrer næsten året rundt, men lige nu har de deres hovedblomstring.

 

Alle de små frøplanter, der startede inde i varmen, har været ude i haven til afhærdning i en uges tid, nu er de fleste af dem plantet ud i bedene. De får en god start i den fugtige jord. Det er løvemund, der ses på billedet.


Håret glansmispel, Photinia villosa, som vi plantede forrige år, klarer sig godt. Det er et fint lille træ. De nye lysegrønne blade næsten lyser op mod den mørke baggrund.


I bedet omkring træet er plantet storkenæb, Geranium nodosum. De vokser hurtigt og er allerede ved at dække jorden med de smukke blanke blade.


Kærmindesøsterens, Brunnera macrophylla, små blomster har samme farve som en sommerhimmel.

 
Bronzeblad, rodgersia, har haft fart på. Planten gør, hvad den kan for at skjule skraldespanden. Måske burde vi komme skraldemanden til undsætning.


I forrige indlæg viste jeg begyndelsen til en lille sti. Nu er arbejdet ved at nærme sig sin afslutning, der mangler kun nogle få runde sten. Vi må prøve at finde nogle på en strandtur. Vesterhavssten er ikke så gode, de er for flade. Vi er i gang med en omlægning af bedet på begge sider af stien. Der skal laves et sommerbed med stauder, sommerblomster og georginer i mange forskellige farver. Egentlig er jeg ikke så meget til farvestrålende bede, men nu skal det prøves. Det er godt, der er den mørkegrønne takshæk som en rolig baggrund.


Derimod holder jeg rigtig meget af de grønne farver og de stramme linjer.


Efter en tur til planteskolen, blev de sidste krukker plantet til. På billedet ses georginer, tvillingeblomster, kruspersille, chokoladeblomst, lobelia, margeritter og minipetuniaer.


En enkelt staude blev det også til, kællingetand, Lotus corniculatus. Det er en plante, der tiltrækker mange insekter.


Rigtig god pinse til alle jer, der læser med!



22 kommentarer:

  1. Så flotte jordbærblomster du har i hagen nå. De er veldig søte synes jeg. Stramme linjer liker jeg også.
    Dine blomsterkrukker ser godt ut. Riktig god pinse til deg også.

    SvarSlet
    Svar
    1. Prydjordbær er en fin bunddækkeplante i sol og halvskygge. Jeg synes, de lyserøde blomster er så fine, og den lange blomstringstid er et ekstra plus. Jeg kender ikke mange andre bunddækkeplanter, der blomstrer næsten uafbrudt året rundt.

      Hilsen Elna

      Slet
  2. Jeg har sagt det før, du er virkelig god til bunddække, det er flot der under bærmisplerne. Det bliver spændende om du kan forlige dig med et bed med flere farver, for du er helt klart mere til stramme linier, sådan er vi heldigvis forskellige, det skal jo være det, man bedst kan lide.
    Kællingetand har jeg lige læst om er god til insekter, en planteskole som havde fået dem hjem, også fine sommerblomster du har købt.
    Hilsen og god pinse
    Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak! Ja, jeg er mest til de stramme linjer og blomstersammensætninger, der ikke er for farvestrålende, men det er også sjovt at udfordre sig selv lidt. Godt at haver og haveejere er forskellige!
      Kællingetanden er ikke i blomst endnu, men jeg tror, den ligner meget den vilde udgave, og den er en insektmagnet.
      Hilsen Elna

      Slet
  3. det er dejlig nogle planteskoler er ved at få flere "vilde" planter i sortimentet.
    Jeg syntes man skifter sammensætninger efter en årrække. Engang var jeg meget obs på varme farver for sig, kølige farver for sig. jeg er ikke så striks nu.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg er heller ikke så striks med plantesammensætninger, som jeg var engang. Jeg tror simpelthen, man har behov for at prøve noget nyt engang imellem. Jeg påstår, at jeg ikke lader mig påvirke af moden, men det er nok alligevel ikke helt rigtig.

      Hilsen Elna

      Slet
  4. Dine prydjordbær ser rigtig fint ud som kant langs indkørslen. Jeg tror helt sikkert, at det bliver flot med et bed med mange farver med den mørke takshæk bagved. Det er egentlig en lækker kombination at skeje lidt ud farvemæssigt et sted mens du holder de grønne farver og stramme linjer andre steder.

    SvarSlet
    Svar
    1. Prydjordbær kan bestemt anbefales. De er gode til tør sandjord.
      Nu skal det prøves med et farvestrålende bed. Jeg bruger en del sommerblomster og georginer i bedet. Sommerblomsterne kommer jo kun en sommer, og georgineknoldene graver jeg op til efteråret, så det er jo forholdsvis let at lave om på bedet til næste år, hvis resultatet ikke bliver godt.

      Hilsen Elna

      Slet
  5. Det er en flot indkørsel I har med de høje bærmispler og selvfølgelig(!) et rigtig fint bunddække. Man kan godt se du har været i haven, for det hele ser så fint ud, og personligt synes jeg I har hjulpet skraldemanden ved at plante de flotte bronzeblad lige der hvor han skal forbi!
    Det bliver spændende at se hvordan du vil komponere et broget staudebed, for det kan jo blive en udfordring, når du egentlig helst vil have de store harmoniske flader. Jeg synes mine staudebede har en tendens til at blive brogede, selvom jeg altid beslutter mig for at holde det enkelt, men du har en god baggrund i takshækken.
    Vældig sød buket du runder af med!

    God pinse og hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak! Jeg er ikke helt sikker på, at skraldemanden har blik for blomsterne, for han har altid så travlt. Han vil vist sætte mere pris på, at vi kører skraldespanden lidt ud fra muren 😉.
      Et broget staudebed er bestemt en udfordring, men jeg glæder mig til at have blomster i forskellige farver at plukke af til buketter.
      Du har flere gange kommenteret mine buketter. Jeg er ikke god til blomsterbinderi, men jeg kan godt lide at plukke blomster. Jeg finder en vase, som jeg synes passer til blomsterne, og så sætter jeg dem bare lidt tilfældigt ned i vasen.

      Hilsen Elna

      Slet
  6. Your spring garden is wonderful. Love the pink strawberries!!! So cute!
    All my best and happy weekend
    Elisabeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak! Prydjordbærrene er gode og kønne som bunddækkeplanter. De kan varmt anbefales.
      Du må også have en god weekend!

      Hilsen Elna

      Slet
  7. Hej Elna!
    Ser riktigt fint ut i din trädgård, gillar marktäckarna. Har märkt att geranium är riktigt bra att bre ut sig. Har en torr rabatt där regnet inte riktigt kommer åt, geranium trivs och är riktigt grön och frodig. De rosa jordgubbsplantorna är dekorativa.
    Önskar dig en fortsatt trevlig Pingsthelg.
    Hälsningar Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg holder også meget af geranier og har dem flere steder i haven. Jeg har erfaret, at nogle slags trives fint på de tørreste steder i haven, mens andre ikke må have det for tørt.
      Prydjordbær er en god og nem plante, og så er det jo en fordel med den lange blomstringstid.
      Håber du nyder pinsedagene.

      Hilsen Elna

      Slet
  8. Du/ni är de strama linjernas mästare! Och ibland önskar jag att jag hade en tomt där de fungerade. Men jag har istället sten och berg som får ange tonen för linjerna. G. nodosum är så vacker med sitt blanka bladverk. Jag ska nog ta en tur och rädda dem som är kvar och föröka upp dem igen :)

    Ha det gott! Carin

    SvarSlet
    Svar
    1. Vores have er helt flad og uden sten, så det er klart, at den fra naturens side er meget forskellig fra din. Niveauforskelle og store sten må give en del udfordringer, men det kan også give en spændende have. I vores have er de stramme linjer oplagt.
      Geranium nodosum er en smuk plante, der er god til bunddække. Eneste minus er, at den sår sig selv lidt rigeligt.
      Du må også have det godt!

      Hilsen Elna

      Slet
  9. Såå fint i din trädgård just nu! Ja det brukar bli en hel del turer till plantskolan denna tid...maj är minsann ingen billig månad :)
    Ha det gott!
    Kram från Titti

    SvarSlet
    Svar
    1. Min bil kan næsten selv finde vejen til planteskolen 😀. Jeg elsker at besøge planteskoler, men du har helt ret, maj er en dyr måned i planter.
      Du må også have det godt!

      Hilsen Elna

      Slet
  10. Jeg holder også rigtig meget af grønt, men jeg har et enkelt haverum, der begynde med laksefarvede nuancer, og i dag er der ret meget knaldorange. Jeg har opdaget, at det er en rigtig god kontrast til det grønne, og at det på en måde forstærker den ro, som grøn og stringens giver mig. Jeg er spændt på at høre om dine erfaringer med et farvestrålende bed. Det bliver garanteret flot foran takshækken.
    Mange hilsner Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Der kommer tit noget godt ud af at arbejde med kontraster. Jeg er også selv spændt på at se, hvordan det farvestrålende bed vil tage sig ud. Det kan jo godt være, at jeg skal bruge nogle sæsoner, inden det hele falder på plads 😉.

      Hilsen Elna

      Slet
  11. Hei Elna.
    Takk for en fin rundtur i hagen!
    Du har virkelig kommet godt i gang i hagen, eller kanskje nesten ferdig:-)
    Det blir spennende å se det fargesprakende bedet. Det kan nok bli flott mott den grønne hekken.
    Veldig fin sti, passer flott i hagen deres!!
    (Vi er litt av og på nett, så det blir litt få kommentarer fra oss, men fra neste uke skal vi ha fast nett igjen)
    Ha det godt/Eirin

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak fordi du tog med på min rundtur. Jeg er godt i gang, men langt fra færdig. Det regner næsten hver dag, og det forsinker havearbejdet. Men en have bliver vel aldrig færdig?
      Jeg er selv lidt spændt på det farvestrålende bed, men det kan jo laves om, hvis resultatet ikke er så godt.
      Jeg er glad for, du kan lide stien. Den ligner et par af havens andre stier. Det startede vist i sin tid med, at vi syntes, det var sjovt at gå på stranden og lede efter runde sten.
      Det er ikke så rart, når der er problemer med nettet.
      I må også have det godt!

      Hilsen Elna

      Slet