fredag den 16. juni 2023

Havevandring i junihaven

Som jeg skrev i mit sidste indlæg, ville der gå et stykke tid, før jeg var på banen igen. Men nu skrider det godt frem med køkkenrenoveringen og min computerarbejdsplads er genoprettet. Jeg har været rundt i haven med kameraet, og jeg glæder mig til igen at lave blogindlæg. 

Haven har jo ikke holdt pause, fordi jeg har gjort det på min blog, så der er rigtig kommet gang i blomstringen. Dronningebusken er virkelig junihavens dronning. Busken i baggrunden med de hvide blomster er en uægte jasmin.


Hist og her i haven dukker selvsåede fingerbøl op. Denne har placeret sig i gårdhaven ved vinen, der sender sine lange skud ud til alle sider, hvis man ikke jævnligt er over den med saksen.


I bedet ved siden af indkørslen blomstrer storkenæb og pæoner, mens taksene næsten lyser med alle de gulgrønne skud.


På terrassen står krukker med tvillingblomster, stedmoderblomster og pelargonier. 


I bedet, som ses på næste billede, er storkenæb, Geranium nodosum, brugt som bunddække. Til dette formål er den fortrinlig, den levner ikke ukrudtet mange chancer. I beplantningen af storkenæb er der lavet 3 runde bede, hvori der vokser Dahlia.


De næste 2 billeder er fra den del af haven, vi kalder den tørketålende have, fordi der hovedsagelig er plantet tørketålende stauder. 



Snefrytle, Luzula nivea, har i ugevis stået med de smukke hvide blomsteraks.


Farvebælg, Baptisia, er med de smukke blå blomster en af favoritterne i junihaven.


Når man går tur i en blomstrende have, kan øjnene også trænge til hvile, så her kommer en lille serie billeder uden blomster. Bjergmynternes små tætte planter med en næsten rund vækstform står så fine på rad og række.


Taksen på hushjørnet blev plantet i foråret. Vi passer godt på, at den ikke tørster. Den skulle jo gerne vokse sig stor og læ for blæsten.


"Ranker" af hulsten skaber variation blandt de grønne blade.


I sidste weekend var der havefestival med mange åbne haver over hele landet. Det er en weekend, jeg altid ser frem til med stor forventning. Vi tog til Fyn, hvor vi så et par meget spændende haver og mødte dejlige havemennesker, som gerne ville vise deres haver frem og svare på spørgsmål.

Her kommer et par smagsprøver fra Helle Aagaards have og fra Søllested gl. præstegård. Måske kommer der flere billeder på et senere tidspunkt.





16 kommentarer:

  1. Velkommen tilbake til bloggverden! Jeg har sett frem til å lese dine innlegg igjen. Det ser så frodig og fint ut i fin hage. Du har mange stauder dom tåler tørke, og det er smart å satse på det i vårt nye tørre klima. Planter uten blomster er også skjønne å se på. Det er vakkert i besøkshagen også.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Marit, det er jeg glad for at høre. Jeg er desværre bange for, at de tørre somre er kommet for at blive, så jeg satser meget på tørketålende planter. Vandværksvand er dyrt, og samtidig er det besværligt at vande.
      Der kan skabes en dejlig stemning i en have med mange grønne planter. De to haver, jeg så, var meget flotte. Jeg har ikke set dem før, men de er vist ret kendte.

      Hilsen Elna

      Slet
  2. Velkommen tilbage.
    Din have ser forbløffende grøn og frisk ud. Dronningebusken er fantastisk. Vores ville ha set lige så skøn ud, men den kæmper med tørken og hænger med bladene og krøller blomsterne.
    Er farvebælg tørketolerant, jamen så er den en værdig kandidat til den Store Omlægning her til efteråret. Jeg samler planter sammen lige nu der forhåbentlig er bedre egnede til de fjerneste og tørreste bede.
    De er sjove de sten ranker. Det godtnok mange hulsten der er samlet sammen.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Gunvor, jeg er glad for at være tilbage, jeg har savnet jer.
      Jeg tør slet ikke fortælle, hvor mange penge jeg har brugt på havevanding :-( Men heldigvis er det lykkedes at holde liv i det meste. Hvor er det ærgerligt med jeres dronningebusk.
      Det lyder spændende med en stor omlægning, og jeg kan forstå, du er godt i gang med planlægning og forberedelser. Det er mit indtryk, at farvebælg klarer tørken godt. Her i haven vokser den ved foden af et stort rønnetræ, så der må være kamp om vandet.
      De fleste hulsten samlede vores børn, da de var små. Dengang var der mange flere sten ved Vesterhavet.
      Hilsen Elna

      Slet
  3. Det ser fint ud, især Dronningebusken bemærkede jer sådan en savner jeg her, men jeg tænker jeg får plads til en til efteråret. Uægte jasmin har vi i hækken ind til naboen, desværre synes jeg ikke, at den dufter. Spændende med åbne haver, vi tog også nogle i weekenden, pludselig kan det lade sig gøre.
    Hilsen Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Lisbeth! Jeg håber, du får plads til en dronningebusk, den kan man ikke undvære. Jeg synes ikke, planterne dufter så meget i år, jeg har tænkt på, om det skyldes tørken.
      Det er altid inspirerende og hyggeligt at komme ud at se andres haver, og selvom du savner Høneballehaven, må det være dejligt, at du har fået mere tid.
      Hilsen Elna

      Slet
  4. Hej Elna!
    Geranium är så tacksamma att ha på en torr rabatt. Den har brett ut sig och ser ut att trivas bra. Har lite olika sorter. När den blommat klart är det en fin grön marktäckare. Det ser så fint ut i din trädgård. Ser en vacker växt som jag inte sett förr. Har noterat namnet nu " Baptisia" den skall jag skaffa frön till. Hälsningar Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Geranium er dejlige stauder, og de fleste sorter er heldigvis tørketålende. Rozanne med de smukke blå blomster er min favorit, men den kan ikke lide tørken, så jeg må vande den.
      Baptisia har smukke blomster og dekorative blade. Efter blomstringen kommer der sorte bælge med frø. Det er en plante, som jeg varmt kan anbefale.
      Hilsen Elna

      Slet
  5. Godt at have dig tilbage på banen igen! Jeg håber køkkenet er faldet heldigt ud, så du nu kan koncentrere dig om at nyde din flotte have, for der er sandelig nok at nyde. Det ser ud som om du ikke er så tørkeramt som vi er her og der er en vældig flot blomstring i alle dine geranier. Her venter vi stadig på at de skal springe ud og kun Rose Clair er så småt i gang. Det fine ved din have er jo netop også de grønne pauser, de finurlige indslag med hulsten og alle de små nicher hvor der sker noget forskelligt. Fra den blomstrende overdådighed til de stringente linjer og flotte stedsegrønne hække og buskadser. God idé at plante georginer ind i bunddækket! Det er også flot med de mørke blade.
    Her er det nu så tørt at end ikke vinen gror! Den har sat skud på 10-20 cm i år, så du kan godt se vi er en smule misundelige på den den vestjyske frodighed:-)

    Mange hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Ulla! Køkkenet er ikke helt færdigt endnu - der mangler bare lige det sidste ... Men jeg synes, det er blevet godt. Nu skal vi lige have lært, hvor vi finder tingene.
      Det kan godt være, haven ikke ser så tørkeramt ud, men jeg tør slet ikke fortælle, hvor mange penge vi bruger på havevanding :-( Heldigvis har vi ikke vandingsforbud. Vi har jo en del skygge fra store træer, og det kommer nok haven til gode i tørken, selvom træerne også skal bruge vand.
      Jeg glæder mig til at se georginerne i blomst. Det er en sort, jeg ikke kender, men jeg håber, farverne passer sammen.
      Hvis vinen står i stampe, er det alvorligt. Jeg har læst, at den kan sende sine rødder 20 m ned. Den evindelige kamp mod tørken kan godt give lidt skår i haveglæden, og så koster den både tid og penge.
      Hilsen Elna

      Slet
  6. Godt at høre fra dig igen, Elna! Haven ser rigtig godt ud. Jeg giver dig ret i at dronningebusken er et højdepunkt i juni måned. Nu kan vi gå og glæde os over vores tørketålende planter. Og de pynter! :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Sydney! Dronningebusken ER et højdepunkt, men jeg holder også meget af alle de andre skønne buske, der blomstrer i haver og langs vejene i denne tid.
      Jeg er virkelig glad for, at vi har plantet så mange tørketålende planter. Lige nu er det især storkenæb og salvier, der giver farve i bedene.
      Hilsen Elna

      Slet
  7. Godt at se livstegn fra dig igen. Du behøver ikke at læse de mange artikler, der bliver udgivet, om, hvordan man tørkesikrer sin have, for det har du jo gjort, og bedene ser jo fine ud alligevel.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Marie, det er også godt at være med i flokken igen.
      Jeg læser mange artikler om, hvad man kan gøre for at tørkesikre haven. Men jeg tror, de forskellige forfattere skriver af efter hinanden, for der er ikke megen nytænkning i artiklerne. Oftest er det noget med, at der bliver foreslået 5 eller 10 tørketålende stauder. Der må da være andet, man kan gøre?
      Hilsen Elna

      Slet
  8. Du har jammen meg mye fint i hagen nå. Ha en fortsatt fin dag, hilsen Ingeborg

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Ingeborg! Juni er netop den måned, hvor mange buske og stauder blomstrer.
      Jeg ønsker dig en god uge.
      Hilsen Elna

      Slet