fredag den 14. juli 2023

Havens lange grønne kik

Selvom det er højsommer, og der er mange blomster i haven, fik jeg lyst til at lave et indlæg om de grønne partier i haven, om træerne, hækkene og plænerne, kort sagt om de elementer, der er med til at skabe havens lange kik.

Vi har to græsplæner og to græsstier. Den ene græsplæne ligger syd for huset. Den er ikke så stor, men den skaber et "hul" i beplantningen, og den grønne flade giver ro til øjnene.


Den anden græsplæne ligger vest for huset. Den er temmelig stor. Den er hovedsagelig omgivet af grønne planter, i denne del af haven er der ikke ret mange blomster. Plænen bruges til leg, og tit bliver havebordet flyttet ud på plænen, hvor man kan sidde i skygge fra store træer.


På billedet nedenunder bliver det lange grønne kik indrammet af en forgrund med en takshæk og en række bambus, som er med til at give dybde. 


I modsatte ende af plænen indsnævres kikket, ved at plænen fortsætter i en sti. 


Fra den lille plæne kan man se hen over den store plæne til bunden af haven. Det er havens længste kik, og man får en fornemmelse af, at haven er større, end den i virkeligheden er.


Her bliver det lange kik skabt af et bunddække af guldjordbær.


Grønt i grønt. Græsplæne, bunddække, buske, træer og hække. Jeg holder meget af de lange grønne kik. Her er ingen forstyrrende elementer, og øjnene kan finde hvile.


Her skimtes det lange kik mellem træstammerne, og træernes kroner giver en flimrende skygge.


Den lange murstensmur og bedet med vinterglans er med til at understrege det lange kik.


Herunder stoppes kikket af den store cypres, der vel nærmest kan betegnes som et fokuspunkt. Når man når til cypressen, går en flisesti på tværs.


Der kan åbnes for fine kik, hvis man opstammer gamle buske.


Æbletræets grene indrammer kikket ned mod bunden af haven.


Grønt er godt, men kulør skal der også til, så jeg vil slutte med et billede af nogle skønne røde dahliaer. 
Bierne er også begejstrede for dem, så der lyder en summen, når man nærmer sig.


 


















16 kommentarer:

  1. Takk for alle de flotte lange kikk. Grønt er så mye forskjellig i en hage, og du har virkelig mye variert i din hage. Nydelige dahlia! Den fargen har jeg ikke sett her.

    Hilsen Marit

    SvarSlet
    Svar
    1. Du har helt ret i, at grønt ikke bare er grønt. Der kan være både grågrønne og lysende gulgrønne farver, og vores store cypres kan vel nærmest betegnes som mørkegrøn med et strejf af blåt.
      Jeg kender ikke navnet på dahliaen, men det er en meget gammel sort. Jeg har fået den af en haveveninde, som er i halvfemserne og hun har den fra sine forældre, som vist har den fra deres forældre. Jeg kan godt lide farven, og så kommer den altid meget tidlig i blomst.

      Hilsen Elna

      Slet
  2. På den måde har vi vist ikke set din have før, det ser spændende ud både med de høje træer og alle dine bunddække, som du af og til har vist os. Jeg har ikke forestillet mig, at det så sådan ud, en spændende have.
    Hilsen Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg har haft min blog i 8 år, og du har vist fulgt den næsten fra dag et, så du må have set flere tusinde billeder fra vores have. Derfor synes jeg, det lyder interessant, at jeg denne gang har fundet nogle motiver, som kan overraske dig. Det er jeg faktisk rigtig glad for, for jeg føler ofte selv, at jeg viser de samme motiver igen og igen.

      Hilsen Elna

      Slet
  3. Vores haver er jo grønne, når alt kommer til alt. Blomsterne og deres farverigdom er bollerne på suppen eller flødeskummet på kagen, og det er din flotte gruppe dahlier et fint eksempel på.

    SvarSlet
    Svar
    1. "Bollerne på suppen" er en fin sammenligning. Hvis suppen mangler, vil man vist meget hurtigt blive mæt af bollerne.

      Hilsen Elna

      Slet
  4. Ja, det er fine udsigter I har hele vejen rundt om huset, og haven er så godt planlagt fra starten. Det grønne er også for mig det væsentlige i haven, og kig mellem træer og under træer giver dejlige 'billeder'. Jeg er lidt misundelig på jeres grønne græsplæner, som også giver ro og sammenhæng (vores er stadig overvejende gule). De lange kig er rigtig vigtige og giver haven nye dimensioner, som størrelsen måske slet ikke lægger op til, men enkelte farveklatter ind imellem er også med til at forstærke perspektivet. Det er jo også dejligt at jeres træer er så voksne at de trækker blikket opad!
    Dejligt indlæg Elna!

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Vores have blev netop godt planlagt fra starten, takket være en af Haveselskabets daværende havekonsulenter, der lavede en tegning til os, da vi stod som unge nybagte husejere og ikke anede, hvad vi skulle stille op med den jord, der lå uden om huset. Den tegning var guld værd. Haven har udviklet sig gennem årene, og de fleste af de oprindelige planter er skiftet ud, men den gamle havetegning danner fortsat grundplanen i haven.
      Tak Ulla!

      Hilsen Elna

      Slet
  5. Hej Elna!
    Så fin trädgård, trevligt att få se runt hela huset. Lika fint på alla håll. Gröna växter i olika nyanser och former. Det är mycket fint.
    Trevlig helg /Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Marika! Ja i dette indlæg kom jeg rundt om hele huset. Ofte er det jo kun små udsnit eller enkelte planter jeg viser på min blog, men det giver sikkert god mening, engang imellem at vise de lange linjer.
      Du må også have en god weekend.

      Hilsen Elna

      Slet
  6. Grønt er godt for øjenene og grønt er jo ikke "bare" en farve. Jeg har osse grønne flader, men vil heller ikke ikke undvære blomsterfarverne. Ellers bliver det dog for ens gennem årstidenerne. Det er da en ualmindelig flot geogine. Formerer du den med frø eller er det en knold du gemmer år for år?
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Marie kalder blomsterne for bollerne på suppen, og det synes jeg er en god sammenligning. Selvfølgelig skal vi have blomster.
      Jeg deler knoldene. De er ret små og lette at dele. Jeg har aldrig prøvet at så dem, men det kunne man sikkert godt.

      Hilsen Elna

      Slet
  7. Hei Elna! Jeg er så opptatt av de lange grønne kikk om vinteren. Det er så himla vakkert, men så klarer jeg å glemme dem når alt annet å tar over. MEN nå skal jeg gå ut å skikkelig ta tak i hvor jeg kan ha dem/ eller har dem. Dette er så inspirende å se. Dere er flinke til å skape grønne rom.
    Ha det godt! Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg giver dig ret i, at de lange kik bliver mest synlige om vinteren. Om sommeren, når blomsterne vælter ud over flisestierne, og hækkene sender lange skud i vejret, bliver haven mere "vild", og man fokuserer mest på blomsterne og frodigheden.
      Du må også have det godt.

      Hilsen Elna

      Slet
  8. Jeg syns grønt er hagens fineste farge, kjekt å se de lange linjene i hagen din, og ser for meg at dere koser dere ved bordet under trærne. Jeg har bare en liten plen, men litt plen må jeg ha. Ha en fortsatt fin kveld, hilsen Ingeborg

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja grønt skal der være meget af i en have. Det er ikke til at undvære en græsplæne, og du har sikkert meget ud af din, selvom den er lille. Jeg besøgte engang en have, hvor der var en græsplænen på 2-3 m i diameter, den var der, for at hunden kunne ligge på den :-)

      Hilsen Elna

      Slet