fredag den 4. oktober 2024

Hvordan gik det med dahliaerne?

Inden frosten rammer og får dahliaerne til at klaske sammen, er det tid til at gøre status. Det gik både godt og skidt med sæsonens dahliaer. 

Jeg havde sat 6 forskellige slags knolde. De 3 slags kom godt fra start og har gennem hele sæsonen stået godt og haft mange blomster, og de blomstrer endnu. I har set dem før, for jeg har haft dem i haven i mange år. 

Den ene af de 3 er den gule 'Noordwijk's Glorie'. Planterne er store og kraftige og har mange blomster.


Den røde pompondahlia har jeg ikke navnet på. Blomsterne er ikke ret store, til gengæld bliver planterne meget høje. Den blomstrer helt overdådigt indtil frosten tager den.


Den sidste af de 3 er en lille rød dahlia med gul midte. Den springer altid tidligt ud, og den er altid fyldt med blomster. Jeg kan ikke overkomme at klippe de visne blomster af, men når den er ved at afblomstre, klipper jeg den ned med hæksaksen, og så kommer den hurtigt igen.


En 4. slags, 'Wizzard of Ozz', købte jeg i foråret. Knoldene blev forspiret og kom godt fra start. Men da de blev plantet ud i haven, var sneglene straks over dem, og næsten alt grønt blev spist. 2 af dem overlevede dog, selvom de aldrig blev store og flotte.


De 2 sidste, 'Golden Scepter' og 'Lilac Time' blev fuldstændig spist af sneglene, der blev ikke et grønt blad tilbage.


De 3 slags, som sneglene spiste, voksede i en bund af bunddækkeplanter, og det er min teori, at sneglene gemmer sig i bunddækket. De øvrige voksede med bar jord omkring.

En tur rundt i haven viser, at der er andre blomster end dahliaerne, der giver farve til oktoberhaven. Solhat, Rudbeckia subtomentosa 'Little Henry', har fine gule blomster. De smalle kronblade giver blomsterne et let udtryk.


Salvia 'Amistad' blomstrer helt til frosten kommer. Det er en utrolig dejlig plante, som jeg har mange steder i haven. Jeg har taget stiklinger af den, for hvis vi får en hård vinter, overlever den ikke.


Høstasters og drejeblomst lyser i oktobersolen.



Ikke blot blomsterne, men også bladene lyser. Her er det en mosbregne, Polystichum setiferum 'Proliferum', der bliver ramt af solstrålerne.


Det er det skønneste vejr i dag, solskin og ikke en vind, der rører sig. Det lover godt for weekenden.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar