fredag den 19. februar 2016

Espaliertræer

De fleste espaliertræer gror på et flat espalier, f.eks. anbragt på en mur. Men træer kan selvfølgelig også espalieres på en buegang. Ordet buegang vil mange nok forbinde med en række rosenbuer til klatreroser, clematis eller andre blomstrende planter. Men hvis buerne er kraftige nok, og de indbyrdes er forbundet, er der jo ikke noget i vejen for, at man også kan espaliere træer på dem.


Jeg så espaliertræerne på Russell Square i London, og jeg blev meget begejstret. Som træerne stod der uden blade, kunne man rigtig se den flotte grenbygning.


Rosenbuer kan være flotte i den romantiske have. Men hvis det ikke lige er havestilen, hvorfor så ikke have en buegang med espaliertræer?

 
Jeg gad godt, det var min!



5 kommentarer:

  1. Spændende idé, det kunne være sjovt at se den med blade på også.
    Hilsen Lisbeth

    SvarSlet
  2. Vil helt sikkert være smukt når der kommer blade på og danner et grønt tag. Er blevet ret vild med espalierede træer!
    Hilsen Henrik Havehjerne

    SvarSlet
  3. Hej Lisbeth og Henrik
    Jeg kunne faktisk også godt selv tænke mig at se træerne med blade på. Så måske skulle jeg tage en tur til London til sommer.
    God weekend!
    Hilsen Elna

    SvarSlet
  4. Hvor er det flot, og utrolig spændende virkning! sådan en kunne jeg også drømme om her:-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Så er vi to, der kan gå og drømme!
      God weekend!
      Hilsen Elna

      Slet