fredag den 21. april 2017

Forår i Alkjær Lukke

Det var egentlig min plan at lave et indlæg fra haven, men anemoner, vorterod og lærkesporer i mængder kom i vejen. Det skal forstås på den måde, at jeg hver morgen går tur i anlægget Alkjær Lukke, og der er for tiden den dejligste skovbund. Jeg kan slet ikke lade være med at gå og fotografere, og jeg vil lige vise nogle af billederne. Så må haven vente ...

Jeg er meget glad for bunddækkeplanter, og lige nu er der bunddækkeplanter i blomst overalt i anlægget. Først anemonerne.



Selv den blandt mange så forhadte vorterod er smuk, når den optræder i store mængder, hvor den i bogstaveligste forstand har scenen for sig selv. Den vokser her på skråningen, der fører op til en friluftsscene.


Jeg holder meget af hulrodet lærkespore. Den er så yndig med det fine lysegrønne løv og de rødviolette blomster. Jeg har tit haft lyst til at tage frø med hjem i haven, men jeg er bange for, at den let vil tage overhånd. Så jeg nøjes med at plukke buketter.



Gule påskeliljer og hvide anemoner er en fin kombination.


Da jeg så kransen, som var hængt op på det røde hus, kom jeg til at tænke på, hvordan jeg som barn bandt kranse af bl.a. mælkebøtter.


Selv så almindelige planter som mos og græs tager sig smukt ud under store træer. Nogle gange er det enkleste det smukkeste.



Der er et fint stisystem, og mange benytter da også anlægget til gåture med hund, børn, kæreste - eller helt alene.



Hvis I vil se flere billeder fra Alkjær Lukke, finder I dem her.

12 kommentarer:

  1. Smukke billeder fra Alkjær Lukke, jeg kan godt forstå, at du nyder turen der. Jeg har den lærkespore overalt i min have, den er så fin og forsvinder af sig selv igen efter omkring 14 dage, som du kan høre, er jeg ikke ked af den.
    Hilsen Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Så tror jeg, jeg vil tage nogle frø med hjem.
      God weekend!

      Hilsen Elna

      Slet
  2. Flotte bilder! Sånne menger med blomster, og de hvite anemoner er så vakre. Gul vorterod kjenner jeg heldigvis ikke til ;)

    God weekend!

    SvarSlet
    Svar
    1. Den gule vorterod er næsten ikke til at luge op, men den visner ned lige efter afblomstring og bliver helt væk fra jordens overflade indtil næste forår. Jeg er ikke begejstret for at have den i haven, men fx i skovbunden er den smuk.

      Hilsen Elna

      Slet
  3. Der er ingen havebede, der overhovedet kan komme på højde med det, naturen selv kan præstere.

    SvarSlet
    Svar
    1. Du har fuldstændig ret. Hvorfor er det så lige, at vi havetosser hele tiden går og modarbejder naturen? Vores have er invaderet af vedbendærenpris, og jeg har brugt timevis på at luge dem op - - i stedet for at holde af de små væsener.

      Hilsen Elna

      Slet
  4. Tak for at komme med dig på din daglige tur. Hvor er der SMUKT. Ja Marie har ret:-) men alligevel overvejer at plante den gule vorterod i græsset, mod markskel.
    Ha en god weekend
    Hilsner Anette

    SvarSlet
    Svar
    1. Held og lykke med vorteRØDDERNE! De skal nok gro hos dig, så det er en lyst. 😀
      Du må også have en god weekend.

      Hilsen Elna

      Slet
  5. Hej Elna!

    Jag delar din beundran för vad naturen kan åstadkomma, det är så otroligt vackert och berör ända in i själen. Naturen målar med stora penseldrag och enkelheten är skön, bara så otroligt svår att härma.

    God helg!

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg giver dig ret, Gunilla. Naturen kan vi ikke efterligne (härma - der lærte jeg et nyt ord).
      Også god weekend til dig!

      Hilsen Elna

      Slet
  6. Det var noen aldeles nydelige tepper av vårblomster du har foreviget med ditt kamera. Så heldig du er som har et sånt vakkert sted å vandre i.
    Hilsen Jannicke

    SvarSlet
  7. Jeg nyder også min morgentur. Den er skøn på alle årstider, men smukkest i anemonetiden.

    Hilsen Elna

    SvarSlet