tirsdag den 25. juli 2017

Hjemme i egen have igen

Efter en dejlig sommerferie i en skøn, skøn "have" beliggende ude i Atlanterhavet, nærmere bestemt øen Madeira, er vi nu hjemme igen. Der kom mange fotos med hjem, så måske havner nogle af dem på bloggen på et senere tidspunkt.

Det er nu også godt at være hjemme og svinge haveredskaberne igen. Haven var tør, da vi kom hjem, så jeg har været ude med saksen og løvriven for at få det mest visne fjernet. Forleden fik vi 6 mm regn, og selv om det er alt for lidt, friskede det gevaldigt op.


Der er ikke mange røde blomster i vores have. Men et par af dem var sprunget ud, mens vi var på ferie, og de gav os en varm velkomst, da vi kom hjem. Her er det montbretia, Crocosmia 'Lucifer'.

 
Slyngrosen 'Salita' sammen med bl.a. en gruppe orange morgenfruer og nogle gule Dahliaer 'Happy Single Party' kan man kun blive i godt humør af at kikke på.
 

 
 
 
Og så til det lidt mere afdæmpede. Hortensia 'Limelight' står med smukke limegrønne knopper. Jeg kan næsten allerbedst lide den i knopstadiet, da er den så sart og fin.
 
 
Sankthansurt 'Matrona' er en anden plante, som jeg synes er smukkest, før blomsterne springer helt ud.
 
 
I den hvide have er det Dahlia 'Karma Serena' og mamelukærme, Lavatera trimestris 'Mont Blanc', der kæmper om at tiltrække sig mest opmærksomhed.
 
 
 
I sidste indlæg fortalte jeg om, hvordan bedet med løvefod, Alchemilla mollis blev klippet ned med plæneklipperen. Nu er der begyndt at komme smukke lysegrønne blade.
 
 
I den del af haven, som vi kalder den tørketålende have, blomstrer merianen, og den er virkelig tørketålende. Det er en skøn staude, der ikke gør så meget væsen af sig. Den passer ind sammen med de fleste andre stauder, og den er fortrinlig til afskæring.
 
 

12 kommentarer:

  1. Altid dejligt at komme hjem igen, du blev taget godt imod, kan jeg se på dine smukke billeder.
    Jeg blev forundret, da jeg læste, at I stadig ikke har fået regn, I bor åbenbart også et sted, hvor regnen ikke rammer. Vi var heldige, håber der snart kommer noget til jer.
    For maaaaaange år siden var jeg på Madeira, det er en smuk ø.
    Hilsen Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Vi har generelt nogle meget tørre somre, jeg ved ikke hvorfor. Men en ordentlig gennemvanding ville ikke være af vejen.
      Ja, der er en smuk natur på Madeira, og så er der en behagelig temperatur, modsat det sydeuropæiske fastland, hvor der er meget hedt.

      Hilsen Elna

      Slet
  2. Hej Elna

    Det ser da super ud - Salita har en flot markant farve og form!
    6mm var ikke meget når man hører om syndflod andre steder...

    Ha en dejlig uge

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg havde det lidt svært med 'Salita' i starten, jeg syntes, den var lidt for rød, men den blev købt, fordi den passede i farven lige der, hvor den blev plantet. Det er for øvrigt en meget sund rose.
      Du må også have en dejlig uge.

      Hilsen Elna

      Slet
  3. Det er altid spændende at komme hjem til haven efter at have været afsted i flere dage og det ser sørme dejligt ud. Jeg er meget enig med dig angående både 'Limelight' og 'Matrona'. Det var perfekt at klippe løvefod ned inden I tog afsted for de nye blade er så fine :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er svært ikke at være begejstret for løvefod. De nye blade er netop smukke, både i farve og form og ikke mindst med et par regndråber på. Mon ikke også der kommer en lille efterblomstring.

      Hilsen Elna

      Slet
  4. Hej Elna

    Det ser dejligt ud i din have, dahliaen Happy single party har jeg aldrig set før. Den har da fantastisk skønne farver både i løv og blomst.

    Efter dit indlæg om haven på Skønager var jeg i sommerhus i Arrild. Vi kørte den halve time til Ribe for at se haven, den så så dejlig ud på dine billeder. Jeg må sige vi blev overvældede! Det var bestemt køreturen og entreen på 50,- værd. Ejeren fortalte at der havde været koblet både arkitekt og havearkitekt på have og hus. Det kunne virkelig ses. Tak for en dejlig anbefaling.

    Mvh. Gitte

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for din kommentar! Jeg har heller ikke haft Dahliaen før. Jeg har købt knoldene hos Blomstergården ved Viborg. De har et stort udvalg.
      Det er altid godt med en havearkitekt til at slå de første streger, og ja, det kan ses. Når det overordnede er i orden, kan man selv "fylde ud". Der er en omtale af Haven i Skønager i det nyeste nummer af "Haven", som jeg lige har fået i dag.

      Hilsen Elna

      Slet
  5. Det brukar ha hänt mycket på en vecka om man är borta. Då ser man det så tydligt. Har funderat på Crocosmia länge men inte köpt några. Det skall bli av nu, de är verkligen läckra.
    //Helene

    SvarSlet
    Svar
    1. Crocosmia er en dejlig plante, som du vil kunne få stor glæde af. Blomsterne er skønne, men den har også nogle fine knopper. Det bedste er dog næsten frøstandene, de er så dekorative, og så er de meget holdbare.
      God weekend!

      Hilsen Elna

      Slet
  6. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet