fredag den 10. august 2018

Sensommerhaven

Så er Havesysler tilbage efter sommerferien. Og hvilken ferie? Den har bestået af en lang række varme sommerdage, som er blevet nydt dels ude på ferie dels hjemme sammen med familie og venner.


De solbeskinnede morgener er blevet budt velkommen hver og en. Eftermiddagsheden har jeg været knap så begejstret for, men at sidde i skyggen under et træ og bare drive den af kan gå an. Aftenerne har været de skønneste. Tænk at kunne hygge sig ved havebordet i en næsten endeløs række
af lyse sommeraftener.


Men haven er tørkeramt. Træer og buske ser ud til at klare sig, men nogle af stauderne har givet op, og andre ser temmelig triste ud.


Går man uden for hækken og ser virkningerne af tørken i et større perspektiv, kæmper brandmænd mod naturbrande, landmænd må slagte deres dyr, fordi de mangler foder til dem, og skovbrugere må se nyplantede skove bukke under. Det er slemt og chokerende.

Men tilbage til haven. Nogle stauder har klaret tørken godt, og dem skal der satses mere på i fremtiden. Sankthansurtene står med store knopper, der er lige ved at vise farve. Jeg er i gang med at lave stiklinger af dem, og det er meningen, at de skal plantes ud både i bede og i krukker.

Jeg kan særlig godt lide den cremehvide sankthansurt, Sedum spectabile 'Star Dust'.


Men Sedum 'Matrona' hører også til blandt favoritterne.


Den lille kamille, fyldt romersk kamille, Anthemis nobile 'Flore pleno', har også klaret sig fint i sommer. Den kryber hen ad jorden og væver sig smukt ud og ind mellem andre stauder. Når den ikke står fyldt med små hvide blomster, lægger man rigtig mærke til det spinkle lysegrønne løv. Fyldt romersk kamille skal der vist sås flere af til foråret.


Bjergmynte, Calamintha nepeta, er noget af det mest tørketålende, jeg kender. På et meget tørt sted i haven har vi et bed udelukkende med bjergmynte. Bedet er slet ikke blevet vandet i sommer, alligevel står planterne grønne, og de har allerede blomstret i flere uger. Blomsterne lokker insekter til, og der er altid en summen i bedet. Vi formerer planterne ved deling om foråret.



Til slut vil jeg lige nævne løvefod, Alchemilla mollis. Planterne blomstrede smukt hele forsommeren. Før vores ferie klippede vi dem hårdt og brutalt ned, hvorefter de fik en lille smule gødning og en grundvanding med havevanderen.


14 dage senere havde de allerede skudt fine lysegrønne blade.


Og nu har bladene næsten dækket jorden. Lidt efterblomstring vil der formentlig også komme.


I nat kom der for første gang i flere uger regn. 7 mm blev det til. Skal man tro vejrmeldingen er der mere på vej. Det kan være græsplænen snart bliver grøn igen, man har da lov at håbe.

18 kommentarer:

  1. Ja det har varit en underbar sommar på många sätt. Synd att man inte kan njuta av värmen fullt ut när det får så stora konsekvenser med torkan och annat. Jag satsade för några år sedan på en inramning av Calamintha nepeta, efter att ha sett din. Den är verkligen fin i år.
    Ha det fint
    Helene

    SvarSlet
  2. Det glæder mig, at din Calamintha er fin i år. Godt der findes den slags hårdføre planter.
    Du må også have det godt!

    Hilsen Elna

    SvarSlet
  3. Hej Elna!

    Ja denna sommar har varit en riktig prövning för alla som har trädgård. Intressant ändå att se vilka växter som klarar av denna extrema torka. Till min stora förvåning har Hosta klarat sig hyfsat utom de som blivit sönderbrända av solen.

    Nu önskar jag mig inget annat än normalt väder resten av sommaren.

    Ha det så gott!

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg har tænkt meget på dig i sommer, fordi jeg ved, at I har haft det meget varmt og tørt. Når haven er ens hobby, har man da lov til at blive ked af det, når planterne mistrives eller ligefrem går ud. Jeg håber, I snart får regn.
      God weekend!

      Hilsen Elna

      Slet
  4. Hej Elna

    Det var da et lækkert bed - det med bjergmynten!
    Det minder om det man kan med Origanum vulgare -almindelig merian. men din blomst er mere stilig!

    Ha en dejlig weekend

    SvarSlet
    Svar
    1. På en måde synes jeg, at bjergmynte gør sig bedst, når der er mange af dem. I staudebedet overser man dem let. Merian er også en dejlig staude.
      God weekend!

      Hilsen Elna

      Slet
  5. Hej Elna

    Så flott din hekk bergmynte er. Det samme med dine sedum. 'Matrona' har jeg fra før, og har nettopp kjøpt en som heter Sedum 'White Star'. Den minner mye om din 'White Dust'. Sedum er takknemmelige planter å ha i en tørkesommer. De tåler det meste.
    God weekend!

    SvarSlet
    Svar
    1. ‘White star’ kender jeg ikke. Men måske skal jeg prøve at skaffe den, for jeg kan godt lide de hvide sankthansurt. Ved du, om der findes en hvid med brogede blade?
      Også god weekend til dig!

      Hilsen Elna

      Slet
  6. Jeg skal ud og se efter min bjergmynte, sådan en har jeg også haft, jeg burde jo have den endnu, når den er så tørketålende. De tørre stauder kender vi, men løvefod skal nok klare sig.
    God weekend
    Hilsen Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Du har den sikkert, jeg tror ikke, den er let at skaffe sig af med😉. Jeg håber, at nogle af de tørre stauder vil skyde fra roden, ellers bliver der bart i mine staudebede.
      Også god weekend til dig!

      Hilsen Elna

      Slet
  7. Bjergmynte er min mands yndlingsblomst, tror jeg godt, man kan sige. Han kalder den blå aftensky - det tilnavn havde den oprindelige plante vist - men vores blomstrer nu ikke så overdådigt som din.

    SvarSlet
    Svar
    1. Blå aftensky, det navn vil jeg huske. Jeg synes, det er lidt sjovt med de gamle danske plantenavne. Jeg tror mange gange, de er egnsbestemte. Min mand er født 15 km fra, hvor jeg er født. Han kalder mælkebøtter for luseblomster, det navn kendte jeg ikke.

      Hilsen Elna

      Slet
  8. Hei Elna!
    Deilig å se vakker blomstring etter denne sommeren. Fatet du har, har en nydelig form.
    Vi har brønn så sommeren har vært spennende. Så langt har vi klart å vanne krukkene og kjøkkenhagen.
    Jeg er også overrasket over hvor godt hostaene har klart seg. Et bjørketre som har stått i en plastpotte visna helt. men nå kommer det nye grønne blader.
    Bonden som har åkrer rundt hagen, har ikke fått noe særlig igjen denne sesongen. Dessverre, det er trist.
    Ha det godt! Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg kan også godt lide bålfadet, men desværre har vi haft afbrændingsforbud hele sommeren, så vi har ikke kunnet bruge det. Det er godt, at dit birketræ kommer igen. Det er i grunden fantastisk, som naturen kan tilpasse sig.
      Du må også have det godt!

      Hilsen Elna

      Slet
  9. Hei Elna.
    Mye hvitt og vakkert hos deg nå:-) Det lyser flott opp nå på sensommeren.
    Fint å finne ut hva som tåler tørken godt. Bergmynte vil passe flott i en tørr skråning her og ellers ser jeg at vi må ha sedum med hvite blomster.
    Ha en fin sensommer/Eirin

    SvarSlet
    Svar
    1. Sedum med hvide blomster kan jeg varmt anbefale. Jeg synes blomsterne virker lettere, når de er hvide, end når de er mørke. Og så er sedum jo en sund plante, der aldrig bliver angrebet af sygdomme eller skadedyr. Jeg vil prøve at plante stiklinger i et par krukker. Så håber jeg, de vil slå rod og overvintre, så jeg kan have et par fine krukker til næste år.
      I må også have en god sensommer.

      Hilsen Elna

      Slet
  10. These roses are so beautiful, I love the color of the pinks and orange. Very beautiful garden... stunning looking flowers. Thanks for the share, have a fantastic rest of your day.
    World of Animals

    SvarSlet
  11. Your blog was absolutely fantastic!
    Great deal of great information & this can be useful some or maybe the other way.
    Keep updating your blog,anticipating to get more detailed contents thanks for sharing.
    หนังใหม่

    SvarSlet