lørdag den 6. oktober 2018

Taks, Taxus baccata


I vores have er taks en gennemgående plante, forstået på den måde, at vi har taks spredt ud over hele haven. Jeg synes, det giver sammenhæng og binder de forskellige haverum sammen, når der er gennemgående planter.


Taksens mørkegrønne nåle er en fin kontrast til de fleste af havens øvrige planter, og kontraster er med til at skabe liv og dybde i en have. Her danner taksen en mørk, ensartet baggrund for efterårets glødende farver.



Taks kan blive endog meget store, men det er nemt at holde dem nede, da de tåler kraftig beskæring.


De lader sig også let forme med saksen.


Taks er god som hækplante. Vores hæk langs vejen er ikke så gammel, så den er ikke helt tæt endnu.


En opstammet taks kan blive til et smukt lille træ.


Taks er gode lægivere. Her er der plantet en taks for enden af læmuren ved terrassen, hvor den dæmmer op for vinden, der ellers kan suse omkring hjørnet.


Taks er hårdfør. Den kan vokse både i sol og skygge, den trives godt i vores tørre sandjord, og den tåler både blæst og den saltholdige luft, der kommer ind fra Vesterhavet. Med andre ord en plante, som vi slet ikke kan undvære i haven.

22 kommentarer:

  1. Flotte billeder fra din have, det ser fint ud med alle de taks og virker til at være en rigtig god idé. Især den opstammede er flot. Jeg har kun en taks i haven og er bestemt ikke god til at klippe og forme den.
    God weekend

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak! Jeg tror, at øvelse gør mester, når det gælder om at klippe. Vores takshæk blev sidste år klippet for første gang, og da havde vi en gartner til det. I år gjorde jeg det selv, og det gik nogenlunde. Jeg satser på, at det går bedre til næste år😏.
      Også god weekend til dig!

      Hilsen Elna

      Slet
  2. Rigtig god idé at have taks som gennemgående plante, navnlig da man kan forme den som man vil. Det stedsegrønne kommer vi snart til at sætte pris på.

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det er de stedsegrønne, der skal bære haven igennem vinteren. Det bliver spændende at se, hvordan vinteren bliver. Taksen har ikke ladet sig mærke af den tørre sommer, og en kold vinter plejer heller ikke at være et problem.

      Hilsen Elna

      Slet
  3. Taxus har jeg kun to planter av her, men jeg ser jo at de er så fine hos deg, og det frister meg til å ha noen flere :)
    Kjekt å ha planter som lett kan klippes og friseres etter hva en vil ha, og at de trives så godt hos deg.

    God weekend!

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er dejligt og nemt at have planter, der trives uden at kræve for meget opmærksomhed.
      Du må også have en god weekend!

      Hilsen Elna

      Slet
  4. Hej Elna

    Alletiders med en så variabel karakterplante som gennemgående tema!
    Det giver ro uden at være kedeligt!

    Ha en dejlig weekend

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja lige præcis, sådan har jeg det også.
      Du må også have en god weekend!

      Hilsen Elna

      Slet
  5. Fin reklame du gør for brugen af taks!

    SvarSlet
    Svar
    1. Det var også tænkt som et reklameindslag😀.

      Hilsen Elna

      Slet
  6. Hej Elna!

    Jag delar helt din förtjusning i Taxus, den är vacker alla årstider, användbar överallt och tålig mot extrem torka, ja, den har det mesta man kan begära av en trädgårdsväxt. Bra skrivet!

    Trevlig helg Elna!

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg kan forstå, at du deler min begejstring. Det er der sikkert også mange andre, der gør, for taks er jo en meget brugt planter.
      Du må også have en dejlig weekend!

      Hilsen Elna

      Slet
  7. Bra att berätta om de vanligare växterna också. Delar helt din uppskattning av Taxus. Har planterat mer och mer av den. Även hittat olika namnsorter med lite olika växtsätt. Uppstammad som träd är den ju också jättefin. Ska ta efter dig där.
    Ha det gott
    Helene

    SvarSlet
    Svar
    1. Der er vist mange, der deler vores begejstring for taks. Min begejstring er blevet endnu større efter den tørre sommer, hvor taksen har klaret sig fint. Det er spændende, at du planter forskellige slags, vi har kun 2 slags, måske skulle vi også prøve nogle forslellige.
      God weekend!

      Hilsen Elna

      Slet
  8. Taks er så smuk! Men ... vores hunde æder bærrene, og de er giftige. Derfor er det egentlig en lettelse at vi ikke har taks her på gården. Jeg tænker dog at en opstammet kunne være en idé, for her vil hundene jo ikke kunne nå bærrene. Og din opstammede taks ser så fin ud!
    Kh Nana

    SvarSlet
    Svar
    1. Den røde frøkappe er ikke giftig, men selve frøet er meget giftigt, så jeg tror du skal holde dig helt fra at indføre taks i haven. Der går en del år, inden en taks er så stor, at den kan opstammes. Men der findes jo heldigvis mange andre skønne stedsegrønne planter.
      God weekend!

      Hilsen Elna

      Slet
  9. Du frister til flere taks. Vi har især opstammede thujaer som gennemgående stedsegrøn i havens rum, da de er så dejligt slanke (haven er jo lille), men jeg har også et par taks. Måske jeg burde have flere, det kan jeg godt se ;-]

    SvarSlet
    Svar
    1. Man kan jo let blive fristet😉. Thuja er også en dejlig plante, og den kan jo også klippes.

      Hilsen Elna

      Slet
  10. Hei Elna.
    Fint med taxus som et element som gjentas i hagen:-)
    En takknemlig plante når det gjelder klipping, og en flott vintergrønn plante.
    (tror at det finnes en sort som ikke får bær)..
    Ha en fin uke/Eirin

    SvarSlet
    Svar
    1. Der findes taks, som ikke får bær. Taks er på alle måder en taknemmelig plante.
      I må også have en god ny uge!

      Hilsen Elna

      Slet
  11. Hei!
    Taxus har vi heldigvis mange av. Prøver å forme dem som skyer. Så frodig og vakkert det er i hagen din nå.
    Hilsen Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Skyer! Det tror jeg ikke, jeg har evnerne til. Jeg er vist bedst til de geometriske former. Men det lyder da spændende, har du prøvet at forme skyer?

      Hilsen Elna

      Slet