fredag den 18. januar 2019

Haven i Hune

Jeg kender så mange skønne haver, og det vil være virkelig svært for mig at lave en top 10 liste over dem. Jeg er til gengæld ikke et øjeblik i tvivl om, hvilken have jeg vil placere som nr. 1 på sådan en liste. Det må blive Anne Justs dejlige have i Hune. Jeg har flere gange skrevet om den på bloggen, men jeg har en serie billeder fra sidste sommer, som jeg ikke tidligere har vist, og de kan vist godt give lidt kulør på en vinterdag.

Vi besøgte haven en bagende varm junidag omkring sankthans med store kontraster mellem sol og skygger - ikke det bedste fotovejr - men haven tog sig ud på smukkeste vis.


Anne Just var kunstner - ikke bare når det gjaldt om at anlægge en have og sammensætte planter - hun var blomstermaler, og hun malede blomster både på lærred og på keramik. I haven kan ses et udvalg af hendes store krukker.


Her danner krukken, flankeret af de 2 klippede buske, fokuspunkt for enden af stien.


Som besøgende i haven kan man gå ind i Anne Justs atelier, hvor flere af hendes kunstværker er udstillet.



Den lyserøde slyngrose indrammer på smukkeste vis den hvidmalede havedør. Det er ren romantik.


Men noget af det der gør, at jeg holder så meget af haven er, at det romantiske aldrig tager overhånd, men får modspil af de stramme linjer, her i form af gangbroen og den klippede hæk i baggrunden.


Én mørkerød chokoladeblomst er smuk, men


en hel række chokoladeblomster i ens krukker er endnu smukkere, og det skaber en spændende virkning, at de tunge potter balancerer på kanten af vandbassinet.


Her er et af de få steder i haven, hvor naturen næsten har taget over.


I haven vokser flere gamle fyrretræer. Træerne stod på grunden, da Anne Just og hendes mand Claus Bonderup købte den. Flere steder giver roser "nyt liv" til de gamle træer.




Vandpartier kan laves på mange forskellige måder. Nogle prøver med mere eller mindre held at få bassinerne og planterne omkring dem til at se naturlige ud, så man forledes til at tro, at der altid har været et vandhul i haven. Sådan er det ikke i Anne Justs have. Her bliver vandet holdt inde af støbte kanter, og bassinerne er ikke omgivet af sumpplanter, men af planter, der svarer til havens øvrige beplantning.


Selvom vi besøgte haven til sankthans, var georginerne allerede i blomst. Sådan er Anne Justs have, det er en blomstrende oase ude bag klitterne.


22 kommentarer:

  1. Hej Elna!

    Tack för att du bjuder in oss till en promenad i en säregen trädgård men ännu mer uppskattar jag den förnämliga analys du gör av trädgården. Att betrakta trädgårdsbilder är i sig mycket trevligt men i kombination med betraktarens iakttagelser lyfter hela inlägget till en annan nivå.

    Tack Elna och en trevlig helg!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Gunilla, du må også have en god weekend.

      Hilsen Elna

      Slet
  2. Så vakker den er, og så fine krukker hun lagde. Haven i Hune gikk som tv program her for flere år siden, og da var også Claus Dalby med. Flotte bilder!

    God weekend, Elna!

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg kan også godt lide krukkerne. Hendes malerier er også gode, men nok lidt for farvestrålende efter min smag.
      Jeg ønsker også dig en god weekend!

      Hilsen Elna

      Slet
  3. Tak for turen i Anne Just´s have, ja det er flot have, det må man sige.
    Jeg bemærkede især roserne i fyrretræerne, måske skal jeg prøve, om de kan gro der hos mig.
    God weekend

    SvarSlet
    Svar
    1. Det tror jeg, du skal prøve. Så kan du få plads nogle flere roser😀.
      Jeg ønsker også dig en god weekend!

      Hilsen Elna

      Slet
  4. Hej Elna

    Tak for turen rundt i den flotte have.
    Godt du har sparet på disse flotte billeder til nu:)

    Ha en dejlig weekend

    SvarSlet
    Svar
    1. Om sommeren kan jeg sagtens finde noget at skrive om fra min egen have. På denne årstid er det lidt vanskeligere, hvis jeg ikke skal gentage mig selv igen og igen. Så jeg har gemt lidt fra nogle af sidste sommers havebesøg.
      Du må også have en god weekend!

      Hilsen Elna

      Slet
  5. tak for turen. det er bare en drømmehave. Jeg håber jeg engang kan komme op og se den i virkelighed.
    Hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Godt du nød turen. Men jeg håber, du snart får Anne Justs have at se i virkeligheden. Haven er værd at rejse efter.
      Hav en god weekend!

      Hilsen Elna

      Slet
  6. Hei Elna. Jeg besøke denne vakre hagen for mange år siden, mens Anne fremdeles levde. Herlig med et gjensyn :-)) God helg til deg!

    SvarSlet
    Svar
    1. Det var noget helt særligt, dengang man kunne møde Anne i haven. Hun var en personlighed. Heldigvis passer man på haven og på minderne om Anne. Hendes mand bor der fortsat.
      Du må også have en god weekend!

      Hilsen Elna

      Slet
  7. Tack Elna! När jag ser första bilden känner jag igen trädgården. Men du visar den från andra, vackra håll också. Vore trevligt att besöka den IRL. Raden av chokladblommor mot vatten och stramhet var vacker och perfekt balanserad.

    Ha en fin helg! Carina

    SvarSlet
    Svar
    1. Haven er spændende lagt an, og der er så mange gode detaljer, hvilket gør, at det er en oplevelse, hver gang man besøger den.
      Du må også have en god weekend!

      Hilsen Elna

      Slet
  8. Haven i Hune får heldigvis stadigvæk mange gæster. Jeg kan specielt godt lide i dit indlæg, at du også har fokus på de hårde elementer i haven. Uden dem ville haven være helt anderledes.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg er helt enig med dig. Kontrasten mellem det bløde og overdådige og det hårde og stramme er med til at løfte haven. I den forbindelse tror jeg, at Anne og hendes mand har suppleret hinanden godt.

      Hilsen Elna

      Slet
  9. Haven i Hune er også min favorithave, og jeg har vist besøgt den fem gange, og hver gang er på en eller anden måde en ny oplevelse. Jeg synes haven har alt - humor, bygninger, linjer, blomsterrigdom, træer, opstillinger....

    SvarSlet
    Svar
    1. Du har ret, der er så mange forskellige ting, man kan fokusere på. Du nævner bl.a. humoren, som jeg synes er brugt på en meget genial måde uden at blive plat.

      Hilsen Elna

      Slet
  10. Hei Elna!
    Denne hagen skal jeg se. Jeg husker som Marit, at det var en tvserie om hagen. Spennende!
    Håper nesten at du har flere bilder fra hagen.
    Sitter og ser med et sideblikk at Danmark ganske sikkert slår Ungarn i håndball.
    Ha det godt! Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg hørte håndboldboldkampen i bilradioen, den var lige ved at blive spændende til sidst.
      Jeg har mange billeder fra haven, for jeg har været der mange gange, og jeg kan ikke lade være med at fotografere. Der er også skrevet flere bøger om haven.
      Du må også have det godt!

      Hilsen Elna

      Slet
  11. Tak for turen og dine personlige kommentarer - dejligt at læse.
    Jeg har set haven engang, og har et gensyn til gode.
    Mange hilsener Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er jo altid godt at have noget til gode. Du må se at få gjort alvor af det!

      Hilsen Elna

      Slet