fredag den 15. februar 2019

Viborgs små åndehuller

Der er ikke så meget nyt at vise fra haven på denne årstid. Men jeg har fortsat billeder i fotoarkivet, som jeg ikke tidligere har vist, så her kommer en serie forårsbilleder.

Viborg er en gammel by med mange smukke bygninger, torve og grønne åndehuller. På en af sidste års varme majdage var vi på en tur rundt til nogle af Viborgs haver og parker. De ligger alle i centrum eller i gåafstand derfra.

PILEHAVEN var første stop på turen. I haven vokser forskellige slags pil, men der er også en del gamle frugttræer. Her ses indgangen til haven.


Langs gaden er haven afskærmet af dette smukke hegn.


Midt i haven vokser et kæmpestort piletræ, Salix 'Black Maul'.


På varme dage kan man sætte sig på bænken under træet og nyde skyggen.


Den bagerste del af Pilehaven grænser ned til Nørresø.


Ved Nørresø finder man også BORGVOLD, som er et ældre parkanlæg med mange buske og træer, stauder og sommerblomster samt store plæner. Her er også legeplads, kiosk og mange overdækkede spisepladser med borde og bænke.


Her er georginerne på vej godt indrammet af stramme buksbomhække.


En rigtig forårsplæne.


Jeg kan bedst lide Rhododendron, når de som her er plantet i store grupper omgivet af grønt.


BIBELHAVEN er en del af parkanlægget Borgvold. I Bibelhaven er samlet urter, buske og træer, som alle er nævnt i bibelen. Der er navneskilte ved planterne, og der henvises til, hvor i bibelen, planterne er nævnt. Her er et par eksempler:




Mælkebøtter optræder på helt reglementeret vis i Bibelhaven.



Lige over for Viborg Domkirke ligger LATINERHAVEN. Haven er anlagt i 1700-tallet i tilknytning til den daværende latinskole. I dag ejes haven af Viborg Kommune.


Rundt om haven vokser smukke gamle lindetræer.


Haven er opdelt i flere forskellige afdelinger, bl.a. staudehaven, snapsehaven og forårs- og sommerhaven.


Den hvide bænk indbyder til, at man skal sætte sig ned og nyde freden og stilheden.


Den sidste have, jeg vil nævne, lever i den grad op til overskriften, her er virkelig tale om et lille åndehul. Stedet er SKOVGAARD MUSEETS HAVE. Haverummet er ikke ret stort. Det er symmetrisk anlagt med stynede lindetræer og buksbomhække.


Der er offentlig adgang til haven, og man er velkommen til at sætte sig og nyde medbragt mad.


Midt i haven er et lille bassin omgivet af bunddækkeplanter og hække.


En af havens smukke detaljer.


Foruden haverne er der jo mange andre seværdigheder i Viborg: Domkirken, museerne og ikke mindst Hærvejstapetet, som er et fantastisk spændende broderi. Så man kan sagtens bruge en dag eller 2 på at gå rundt i byen.

17 kommentarer:

  1. Takk for dine flotte bilder! Lindetrær er så fine når de blir riktig gamle. Det lille bassenget var så fint, og vakker detalj i muren.
    God weekend

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg kan også så godt lide de fine detaljer som kikhullet i muren. Det er den slags detaljer, der er prikken over i’et.
      Du må også have en god weekend!

      Hilsen Elna

      Slet
  2. Hej Elba

    Tak for rundturen! Viborg er en Flot by
    Der er saa mange Flotte Steder i vort land
    Undskyld de korte tekst underlige bogstaver - en tysk tablet gör det ikke lettere😂

    Ha en dejlig dag

    SvarSlet
    Svar
    1. Der er mange byer, der gør en indsats for, at det skal se godt ud med fine pladser med smukke belægninger, træer, kunstværker, blomsterbede m.m. Men der er desværre også byer, hvor man ingen sans har for den slags.
      Du må have det godt i Tyskland! Jeg synes, det er flot, at du får skrevet kommentarer.

      Hilsen Elna

      Slet
  3. Det er rigtig godt at have arkivbilleder, som du kan underholde os med nu, hvor der ikke er så meget andet. Der er sikkert mange danske større byer, måske også mindre, som har flotte haver. Jeg hæftede mig især ved Styraksen som har skønne blomster og flotte efterårsfarver. Gummiharpiks stod der også, det har jeg lige læst om et eller andet sted, jeg kan ikke huske hvor. Men det var noget med røgelse.
    Nu skinner solen også her på vores lille ø, så jeg må ud igen.
    God weekend

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg kendte slet ikke Styraxen, før jeg så den i Viborg. Men jeg faldt for de smukke blomster. At den har flotte efterårsfarver er jo et plus mere. Vi har også haft det skønneste solskinsvejr i dag, så jeg var i haven i et par timer. Det er skønt at arbejde derude.

      Hilsen Elna

      Slet
  4. Det var sandelig nogle dejlige steder, du viser i dag. Dem kendte jeg ikke - jeg har endda arbejdet i Viborg. Jeg gemmer dem på min ide-liste.
    Mange hilsener Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er altid godt at have en ideliste, som man kan lade sig inspirere af, når man skal ud på tur. Kommer du til Viborg, må du ikke snyde dig selv for at se hærvejstapetet. Det er et fantastisk broderi.

      Hilsen Elna

      Slet
    2. Tak - det har jeg simpelthen aldrig hørt om ;-)

      Slet
  5. Så fina miljöer du visar :) Och din tanke kring rhododendron och grönt - bilden visar exakt varför. Det rimmar väl med det som Kenneth Cox skriver i sin nya bok om woodland. Hoppas min Styras obassia blommar i sommar.

    Ha en fin helg! Carina

    SvarSlet
    Svar
    1. Viborg er en gammel by, og den har så mange fine miljøer, både de grønne miljøer, som haverne og parkerne, men også miljøer omkring flotte gamle bygninger. Jeg håber, du får blomst i din Styrax til sommer, blomsterne er så smukke.
      Du må også have en god weekend!

      Hilsen Elna

      Slet
  6. Hej Elna!

    Ni har så många vackra platser i landet, välskött och inbjudande är det. Jag visste inte att det finns ett Viborg i Danmark också, i mitt hemland Finland finns Viborg som en gång var landets blomstrande kulturstad. Under kriget med den östra grannen flyttades gränsen så den vackra staden Viborg hamnade på ryska sidan. Jag har besökt staden en enda gång och det är sorgligt att se hur allt är förfallet och vanskött, det som en gång var så vackert.

    Trevlig söndag!

    SvarSlet
    Svar
    1. Viborg er en af Danmarks ældste byer. Den ligger midt i Jylland og har ca. 40.000 indbyggere. Midt i byen ligger en smuk domkirke fra begyndelsen af 1100-tallet. Kirken er opført i kampestenskvadre. Viborgenserne er gode til at passe på deres by.
      Jeg var ikke klar over, at Finland er dit hjemland.

      Hilsen Elna

      Slet
  7. Hvor er I heldige derovre i Viborg! Har en fornemmelse af der er meget mere at se og det vil jeg bestemt gøre engang jeg er på de kanter. Skønt med alle de åndehuller i byens favn, og skønt de er så forskellige. Tak for et rigtig godt indlæg!

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak! Der er ganske rigtig meget at se i Viborg. Det er en smuk by, og viborgenserne passer godt på den. Jeg bor i Ringkøbing, som ligger 100 km fra Viborg.

      Hilsen Elna

      Slet
  8. Så snyggt det är med naturmaterial som pil. Och särskilt när man gör det lite rejält i storlek. Underbar Styrax. Ett sådant träd skulle jag verkligen uppskatta i min trädgård.
    Ha det fint
    Helene

    SvarSlet
    Svar
    1. Pil kan anvendes på mange spændende måder. Jeg er meget imponeret af størrelsen på Salix ‘Black Maul’, jeg har vist aldrig før set så stort et piletræ. Styrax er smuk, når den står med de hvide blomster.
      Du må også have det godt!

      Hilsen Elna

      Slet