fredag den 16. august 2019

Nu blomstrer lyngen på Dejbjerg Hede

Den gamle sang "Nu blomstrer lyngen på Dejbjerg Hede" er vist gået i glemmebogen hos de fleste - men lyngen, ja den er der fortsat, og lige nu blomstrer den på Dejbjerg Hede.


Dejbjerg Hede strækker sig over et areal på 118 ha. Området er dels privatejet, dels ejet af Hedeselskabet. Dejbjerg Hede er dækket af lyng, og hele området er heldigvis fredet, så vi også i fremtiden kan tage ud på heden og opleve det betagende syn, når lyngen blomstrer.


Området plejes, for at undgå selvsåede træer. Hvis træerne fik lov at vokse, ville heden meget hurtigt springe i skov.


Dejbjerg Hede har været beboet siden oldtiden, hvilket 25 oldtidshøje minder om.


Hedelyng, Calluna vulgaris er en stedsegrøn dværgbusk. Den bliver 30-60 cm høj. Blomstrer i august-september. Hedelyng er en god biplante.


I gamle dage var det meget brugt at tage vejrvarsler, og der er flere varsler, som tager udgangspunkt i lyngens blomstring. Det hedder sig bl.a., at hvis lyngen blomstrer helt ud i spidsen, vil vinteren blive streng. Hvis lyngen mest blomstrer forneden, bliver vinteren derimod kort og mild. Skal man tror de gamle varsler, må vi kunne forvente en mild vinter.


Selvfølgelig måtte der en buket med hjem i stuen.

22 kommentarer:

  1. Lyng er en fantastisk vakker plante på sensommeren. Godt at området blir stelt og pleiet for å bevare lyngen. Den vokser vill her også, men den er ikke ofte å se for skogen tar over.
    Ha en god weekend!

    SvarSlet
    Svar
    1. Det sker desværre let, at lyngen springer i skov, hvis ikke den slås eller afgræsses. Og det er så ærgerligt, for det er et smukt syn, når lyngen blomstrer på hederne.
      Du må også have en god weekend!

      Hilsen Elna

      Slet
  2. Hej Elna

    Flotte billeder fra et imponerende landskab - Jeg er jo glad for skov, men vi skal givetvis have områder med dette kulturlandskab bevaret!

    Ha en dejlig dag

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja heldigvis fik H. C. Andersen ikke ret da han skrev: “Skynd dig, kom! Om føje år heden som en kornmark står.” Der er tidligere opdyrket store hedearealer i Vest- og Midtjylland. Men i dag bliver der passet godt på heden.
      Du må have en god weekend!

      Hilsen Elna

      Slet
  3. Så flot, er helt vild med de store lilla områder. Vi er også så heldige at bo nær områder med lyng.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hvor hyggeligt at få en kommentar fra dig, Vivi. Det er lang tid siden, du har vist billeder på din blog, men jeg tænker, at du har travlt. Ja det er et smukt syn, når lyngen blomstrer, og det syn må man ikke gå glip af.
      Du må have en god weekend!

      Hilsen Elna

      Slet
  4. Sådan et hedelandskab er smukt, og især når lyngen blomstrer. Det er få dage siden jeg skrev et blogindlæg om blomstrende lyng i vores nærområde. Men helt så stort et areal som det du beskriver ,har vi vist alligevel ikke :-)
    God weekend!

    SvarSlet
    Svar
    1. Lyngen blomstrer jo også smuk i Nordsjælland. Jeg har set dit indlæg, men jeg opgav at kommentere. Når jeg skriver en kommentar på din blog, har jeg altid problemer med at afsende den, og nogle gange lykkes det ikke for mig. Jeg ved ikke hvorfor, for det sker aldrig, når jeg kommenterer på andre haveblogs.
      Du må også have en god weekend!

      Hilsen Elna

      Slet
  5. Selv på Samsø er her lyng, det er vi glade for.
    Jeg blev ikke forundret over, at der varsles mild vinter, det har vi jo haft i flere år nu. Frosten kommer først, når de første af mine rhodoer blomstrer, ja sådan er det.
    Hilsen og god weekend
    Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg tror ikke på vejrvarsler, men det lyder da sandsynligt, at vi får en mild vinter. Det er kedeligt med den sene nattefrost, der ødelægger blomstringen af dine rhodoer. Der er vist også mange frugtavlere, der har fået æblehøsten ødelagt på den konto.
      Du må også have en god weekend!

      Hilsen Elna

      Slet
  6. Jeg er helt flov over ikke at kende Dejbjerg hede. Det gør jeg heldigvis nu, for det er vel nok et betagende syn. Jeg håber at besøge det en dag.
    Tak fordi du viste det.
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Man kan jo ikke kende alle lokaliteter, men jeg er da glad for, at du nu kender Dejbjerg Hede. Her er så smukt, fordi der er så stort et sammenhængende område med lyng.

      Hilsen Elna

      Slet
  7. Lyngen blomstrer utroligt flot i år. Vi så det ved selvsyn, da vi kørte gennem Kongenshus Hede tidligere på ugen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Der er mange skønne hedeområder, og det er en af sensommerens oplevelser at komme ud på heden og se lyngen blomstre. Det er sjældent, at lyngen blomstrer så smukt som i år, nogle år kan man godt blive skuffet.

      Hilsen Elna

      Slet
  8. Hei Elna!
    Dette var utrolig vakkert. Litt av et syn. Så deilig at det skal bli en mild vinter.
    Ha det godt! Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja der er smuk på heden på denne årstid. Lad os håbe, at den gamle vejrvarsel rammer plet.
      Hav en god uge!

      Hilsen Elna

      Slet
  9. Tur att man skyddat heden - vilken fantastisk miljö! Det är en sak jag alltid haft lust till, att gå en lång vandring i ljunglandskap. Trodde man behövde åka till Skottland för det ;)

    Ha en fin vecka! Carina

    SvarSlet
    Svar
    1. Lyngen blomstrer sikkert også fint i det skotske højland. Men du kan nøjes med at tage til Jylland. Her er en del store hedearealer. Og som du skriver, det er godt, at man passer på heden.
      Du må også have en god uge!

      Hilsen Elna

      Slet
  10. Ser bare helt fantastisk ut!
    Hilsen fra Turid

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja det er smukt på heden, når lyngen blomstrer. Og i år er den meget rigtblomstrende.

      Hilsen Elna

      Slet
  11. Så fint det er å se så mye lyng. Jeg tror aldri jeg har sett så mye lilla og vakker lyng som i år.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for din kommentar!
      Jeg tror heller aldrig, jeg har set lyngen så smuk som i år. Nogle år blomstrer den næsten ikke.

      Hilsen Elna

      Slet