fredag den 21. februar 2020

Jeg ved, hvor der findes en have så skøn

Jeg har brugt overskriften før, men jeg har kun brugt den, når jeg har set en have, der er noget helt særligt. Herved forstår jeg en have, hvor have, hus og omgivelser går op i en højere enhed. En have med en gennemtænkt plan, smukke detaljer, og en frodig beplantning. Og så skal der være en rar og hyggelig stemning. Sådan en have var vi heldige at finde under sidste års havefestival.

I dette idylliske bindingsværkshus med den skønneste have bor Jytte og Jesper Sandgaard. Huset er et gammelt skovfogedhus, og det er beliggende i udkanten af Træden Skov i nærheden af Brædstrup.


Ved indgangen til haven blev vi modtaget af Jesper, og han viste beredvilligt rundt i den skønne have. Det blev til et langt besøg, for Jesper havde meget at fortælle, og vi nød også at gå rundt på egen hånd og nyde havens stemning og lægge mærke til alle de mange fine detaljer.

På den ene side grænser haven op mod skoven, og her er en frodig og tæt beplantning i flere etager af både løvfældende og stedsegrønne. Der er rigtig mange Rhododendron, og det må være et smukt syn i blomstringstiden.


På en af de andre sider åbner haven sig, og der er kik ud over landskabet.


Jeg var vild med havens plan. Nogle gange kan haver virke meget tætte og omklamrende, hvis man ikke kan komme til at se bedene på afstand. Her havde man formået både at gøre haven hyggelig og skabe rum, men samtidig bevare de lange kik.


Det lange hus og det lange staudebed foran huset klæder hinanden.


Rundt om i haven er der mange smukke belægninger af sten og fliser.


Mellem stenene langs husets sokkel vokser timian.


Hvor stierne mødes er lavet denne smukke detalje.


Jesper har hænderne godt skruet på, og han kan lide at lave håndværksmæssigt arbejde. Det er der kommet denne smukke låge ud af.


To gange J for Jytte og Jesper. Beslaget er købt i England.


Her er adgang for glade katte.


Jeg tror aldrig, jeg har set så smukt et drivhus. Det er selvfølgelig også hjemmelavet, og her er virkelig kræset for detaljerne.




Køkkenurterne vokser i højbede.


Der er mange siddepladser rundt om i haven. På de hvide stole kan man sidde i æbletræets skygge og nyde haven og de smukke gamle bygninger. Det var svært at løsrive sig.


28 kommentarer:

  1. Takk for omvisningen og de flotte bildene! Det var virkelig en flott hage. Drivhuset var fantastisk, og kattedøren var veldig søt.

    SvarSlet
    Svar
    1. Drivhuset er så flot, og så passede det så fint til haven og det gamle hus. Jeg kunne heller ikke stå for kattedøren, den vidner om, at dens ejere har humoristisk sans.

      Hilsen Elna

      Slet
  2. Tusind tak for rundvisningen og de mange flotte detaljer, de har lavet. Havehuset, lågen, belægningen. Det er svært at vælge det bedste.
    Sikken da et super sted, at besøge. Det skal jeg huske.
    Mange hilsener Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Det var en spændende have, vi fandt. I haveselskabets fortegnelse over åbne haver var et billede af de hvide møbler under æbletræet, og da jeg så det billede, var jeg solgt. Lige i nærheden ligger “den genfundne bro”, den er også et besøg værd, så du kan se den sammen med haven. Jeg ved ikke, om Træden Skovhus er åben til dette års havefestival.

      Hilsen Elna

      Slet
    2. Er det ham, der har lagt alle stenene, mens han sad i kørestol?

      Slet
    3. Det fortalte han ikke noget om, og jeg kan ikke huske, at han var dårligt gående. Men derfor kan det jo godt være ham. Jeg formoder, du har hørt om det?

      Hilsen Elna

      Slet
  3. Det er sjovt at se dit indlæg. Har selv lavet et indlæg om deres have. De bor i samme landsby som jeg selv gør. Det er et meget dejligt sted, og Jesper har helt sikkert hænderne skruet godt på. Jytte er også meget haveinteresseret, og der er både rhododendron og skønne roser. Drivhuset er blevet meget fint.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for din kommentar. Nu har jeg også set dit indlæg. Du har mange skønne billeder fra haven. Jeg faldt fuldstændig for Jytte og Jespers have. Jeg håber, de åbner haven igen i år, for det er en have og to havemennesker, som rigtig mange burde kende.

      Hilsen Elna

      Slet
  4. Tak for turen i denne flotte have, der er godt nok kælet for detaljerne.
    Drivhuset er helt utroligt flot. Jeg synes, jeg kan huske, at Gitte har lavet et indlæg om den have. Gad vide om den ikke er åben, når rhododendronerne blomstrer i år, jeg mener, det er den tid, der er åben have i Haveselskabet i år.
    Hilsen Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg ved ikke, om haven er åben i år. Jeg har ikke kunnet finde den på listen, men det kan være, den kommer på. Det er en utrolig flot have, og så er det ikke engang deres egen have, de bor til leje.

      Hilsen Elna

      Slet
    2. Jeg har været et sted, der ligner, så vidt jeg kan se på billederne. Drivhuset har jeg i ikke set, men de var også i gang med at lave noget. Jeg er dårlig til at huske steder - jeg må tjekke i Åben have eller spørge min mand. Han har elefanthukommelse når det gælder den slags.

      Slet
    3. Drivhuset var de lige blevet færdige med at bygge. Så det kan jo sagtens være den samme have, du har set. Men haven er så skøn, så den kan sagtens ses to gange.

      Hilsen Elna

      Slet
  5. Oj, så vackert med många fina detaljer. Stenläggningarna är verkligen eleganta, gjorda med omsorg.

    Och den vackra, öppna platsen i centrum där man kan njuta av hela trädgården är säkert favoritplatsen i hela trädgården. Huset är charmigt, sådana hus finns inte här i landet så det är bara att njuta av bilderna.

    Trevlig helg!

    SvarSlet
    Svar
    1. Stenbelægningerne faldt jeg også for. De er helt sikkert lavet med omsorg, ligesom meget andet i haven. Jeg gætter også på, at den åbne plads er favoritpladsen. Noget af det bedste ved haven er netop, at den er åben med lange kik, men at den samtidig også har små hyggelige haverum.
      Du må også have en god weekend!

      Hilsen Elna

      Slet
  6. Hej Elna

    En rigtig flot perle!
    Sikke detaljer! Timian mellem stenene...

    Tak for turen - og ha en super weekend

    SvarSlet
    Svar
    1. Timian er sikkert en god plante at have mellem stenene på den tørre plads langs huset, og så bløder planterne lidt op på den lange stenbelægning.
      Jeg kan godt lide en have med fine detaljer, de vidner om, at ejerne holder af deres have og kan lide at gå og hygge sig med havearbejdet.
      Også god weekend til dig!

      Hilsen Elna

      Slet
  7. Hei Elna! For en lekker hage du har besøkt! Det er alltid deilig å finne inspirasjon og glede i andres hager :-)) Har de åpen hage for folk som reiser forbi?! Jeg kjente det var alt for lenge siden vi gjestet vårt kjære naboland :-)) Og i tillegg lengtes jeg mot sommeren! Men du gav jo et deilig gjensyn med den :-)) God helg!

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg synes også altid, det er inspirerende se andres haver. Sidste år var haven åben til havefestivalen, som er to dage, hvor mange haveejere åbner deres haver. I år er der havefestival den 30. og 31. maj, men jeg ved ikke, om Træden Skovhus har åben have igen i år, jeg har ikke kunnet finde den. Men du kan søge på havefestival 2020 på nettet, når vi nærmer os festivalen.
      Du må også have en god weekend!

      Hilsen Elna

      Slet
  8. Hei Elna!
    Jeg har sett på bildene dine om igjen og om igjen. Det er så mange detaljer jeg tar til meg. Det er så inspirerende å se hva folk kan få til.
    God kveld! Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Man bliver altid inspireret af at se andres haver. Og i denne have var der netop mange detaljer at lade sig inspirere af. Jeg kunne ikke lade være med at smile, da jeg så kattens indgang.
      God weekend!

      Hilsen Elna

      Slet
  9. Hej Elna.
    Det er da en ualmindelig smuk have med smukke detaljer. Den ville jeg gerne besøge. Tusind tak for rundturen.
    Hilsen Susanne

    SvarSlet
    Svar
    1. Haven er smuk, og lidt speciel, men på den gode måde.
      Tak fordi du tog turen med!

      Hilsen Elna

      Slet
  10. Som du skriver - ren idyl. Drivhuset kommer rigtig til sin ret, fordi haven er så rummelig og giver god plads til den.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg er helt enig, drivhuset kræver plads. Det ville aldrig komme til sin ret i min parcelhushave. Drivhuset passer så utrolig flot til det gamle bindingsværkshus og til hele havens atmosfære.

      Hilsen Elna

      Slet
  11. Tack för vi fick följa med. Så fina detaljer och med katt i familjen så gillar jag 'kattluckan' i grinden. Som du skriver så är en kombination av små rum och att kunna orientera sig översiktligt en skön kombination.

    Ha det gott! Carina

    SvarSlet
    Svar
    1. Selv tak! Katteåbningen siger vist lidt om dens ejeres humoristiske sans. Når man som Jytte og Jesper har en stor have, har man mulighed for at skabe de lange kik, og jeg synes det er en kvalitet til haven.
      Du må også have det godt!

      Hilsen Elna

      Slet
  12. Det kan jeg godt forstå du faldt for! Selve huset er jo så smukt at det næsten er en drøm, men haven med alle de flotte detaljer stråler jo af virketrang, håndelag, kreativitet og humor. Her er nok lagt mange års lystbetonet arbejde og alt går op i en højere enhed.
    Tak for et dejligt indlæg!

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for din kommentar. Jeg fik også indtryk af, at arbejdet var lystbetonet. Jytte og Jesper bor til leje, og alligevel lægger de så meget arbejde i haven - og i huset, for det havde de også restaureret.

      Hilsen Elna

      Slet