fredag den 5. marts 2021

Marts

Vejret har vekslet en del i den forløbne uge. Nogle dage skinner solen fra en skyfri himmel, og andre dage ligger tågen tæt som forleden dag, da vi gik vores sædvanlige morgentur. 



 Bøgehækkene står med en smuk varm brun farve og lyser op på en diset morgen.


I år går vinteren langsomt over i foråret, og det føles rigtigt, i forhold til sidste år, da vi nærmest sprang vinteren over. I år kan vi glæde os over årstidernes skiften, og her i starten af marts kan vi følge forårstegnene, der udfolder sig dag for dag.

Havens korneller står med små runde knopper. De ser så fine ud.


Gartneren har beskåret vores gamle æbletræ, så nu kan det lidt igen. Træet er en rød ananas.


Grenene er krogede og mosbegroede - og meget dekorative.


Hvis jeg havde en meget lille have, hvor der kun var plads til et træ, tror jeg, jeg ville vælge et æbletræ. Det er et smukt træ, og det tåler beskæring, så man til dels kan forme det. Endelig kan man jo købe et træ, der er podet på en ikke for kraftigt voksende grundstamme. 

Et blomstrende æbletræ i maj er et skønt syn.


Og endelig kan man jo glæde sig over æblerne, både når de pynter på træet, og når de er spisemodne.


Jeg har haft den langskaftede beskærersaks i sving og beskåret pilebladet pære. Nu ser træet ikke ud af ret meget, men det plejer at vokse godt i løbet af en sæson, og det skal ikke blive så stort, at det skygger.


Forårsvinden er kølig, så der er god grund til at glæde sig over de stedsegrønne, der både giver læ og fylde i bedene.


Vintergækkerne blomstrer endnu, men snart tager forårsløgene over. Narcisser, skillaer og tulipaner myldrer op af jorden. Det er en skøn tid, vi går i møde.



16 kommentarer:

  1. Def er fine bilder du viser fra tåken. Alt ser så annerledes ut da. Ja, det er en deilig tid vi går i møte nå, og jeg liker også at vi har en vinter som sakte går over i vår. Da får en tid til å nyte løkblomstene.
    Flotte vintergækker!

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja alt ser anderledes ud i tåge, og jeg synes også, at lydene bliver anderledes. Jeg holder meget af løgblomsterne, og jeg giver dig fuldstændig ret i, at man skal have tid til at nyde dem.

      Hilsen Elna

      Slet
  2. Vilken fin matta med snödroppar du har hos dig :) Äppleträd gärna gamla är fina flera perioder och att jag sen kan äta frukterna är ju ett extra värde. Håller med om att vinden, särskilt idag, har varit väldigt kall.

    Ha det gott! Carina

    SvarSlet
    Svar
    1. I år har vi haft fornøjelse af vintergækkerne i lang tid. Jeg kan godt lide, når foråret kommer langsomt, så har man rigtig mulighed for at nå at nyde løgblomsterne.
      Marts må gerne snart byde på lidt lunere vinde.
      Du må også have det godt!

      Hilsen Elna

      Slet
  3. Det er SÅ dejligt at vi ikke springer foråret over. Sidste år holdt skilla og perlehyacint maks. fem dage, husker jeg. Æbletræ er nok det bedste, fordi de også er sunde. Ellers kunne jeg have svært ved ikke at vælge et kirsebærtræ (der desværre altid får lus).
    Mange hilsener Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg har kastet min kærlighed på æbletræet. Spurgte man bredt, kom der nok mange forskellige svar, for der findes jo mange skønne træer. Men et træ der har smukke blomster og frugter, som tilmed er spiselige, vil jeg altid give et par ekstra stjerner.

      Hilsen Elna

      Slet
  4. Det er noget af en kunst at beskære et æbletræ, og når det lykkes, findes der ikke flottere træer.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg har aldrig haft mod til at beskære vores æbletræ, så det får gartneren lov til. Jeg holder meget af træet, selvom det er skævt - vi har jo vestenvinden 🙁.
      Jeg mener at have set på din blog, at I har en lille æblelund, det ville jeg også gerne have haft.

      Hilsen Elna

      Slet
  5. Ja, jeg er helt på din side, og går også ind for alle 4 årstider - og de må gerne skifte sådan lidt adstadigt, så jeg kan nå at opdage alle forandringerne.
    Det skiftende vejr med de grå og solrige dage er vist meget forårsagtigt, og det er nogle dejlige billeder du har taget i tågen. Nu er det bare blæst og kulde og det er ikke så dekorativt.
    De grønne elementer i jeres have gør sig godt og har en god fylde, nu hvor vi venter på alt det andet grønne. Af alle frugttræer er æblet nok det mest fantastiske, og her nyder vi også den røde ananas hvert år - i blomst og frugt. Vores træ er ikke så smukt, men jeg prøver at forme det. Måske er der en god grund til at Eva ikke kunne holde sig fra æblerne i Paradisets Have:)

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Forårsvejret kan være lunefuldt, så vi må nok vente os lidt af hvert. I dag, da vi kørte søndagstur, skinnede solen så dejligt, og vi fandt en god plads i en lille lysning i en plantage, hvor vi kunne nyde den medbragte kaffe.
      Jeg bliver gladere og gladere for de stedsegrønne. Jeg køber som regel nogle små planter til krukkerne til jul, og de bliver senere plantet ud i haven.
      Vores æbletræ har en skæv vækst, for vi har jo vestenvinden 🙁, men jeg er glad for det alligevel. Jeg har stor forståelse for Eva.

      Hilsen Elna

      Slet
  6. Hej Elna!
    Vackra bilder i dimman. Så fint med snödropparna, här tittar några enstaka fram. Inget vitt hav som hos dig. Vi har fått lite snö idag, det känns kallt i blåsten.
    Ha det gott /Hälsningar Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Der kan også være smukt på en tåget dag. Havde det været januar, ville jeg have misundt dig sneen, men nu har vi marts, og så må sneen gerne holde sig væk. Her har det også været en kold dag, men solen har skinnet.

      Hilsen Elna

      Slet
  7. Så er jeg landet igen og fik tid til at kigge ind til dig. I dag er det alt for koldt at være ude i, så jeg må beherske mig lidt endnu med havearbejdet. Dejligt med en morgentur i en bøgeskov. Vinter for en gang skyld vil vi ikke klage over, der har været fine kolde dage i februar.
    Hilsen Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja i dag opgav jeg også at komme i haven. Det var simpelt hen for koldt. Det bliver det sikkert også i morgen, for da meldes om kraftig blæst. Det står lidt stille i haven, men det er også dejligt, at der er tid til at nyde det, og at alle løgplanterne ikke springer ud på en gang.

      Hilsen Elna

      Slet
  8. Hei Elna.
    Det er deilig når våren kommer langsomt og man virkelig kan nyte den.
    Det er kommet mye lengre hos dere enn her hos oss. Vi har dyp tele i jorden, og har dekket til endel vintergrønt mot sola. De har jo ikke noe å drikke...
    Skjønner godt dere får gartner til å beskjære epletreeet, lett å beskjære for hardt.
    Deilig å se snøklokkene:-)
    Ha det godt/Eirin

    SvarSlet
    Svar
    1. I februar havde vi nogle dage med dagsfrost, så da var jorden også frossen her. Nu myldrer forårsløgene op af jorden, men foråret er ikke så langt fremme, som sidste år. I går havde vi blæst med vindstød af stormstyrke, og vi fik 31 mm regn, så det var en kold og våd dag.
      Jeg er også glad for, at gartneren ville beskære vores æbletræ. Vi er plaget af vestenvinden, så træet er temmelig skævt, men det kan jo også have sin charme.
      En rigtig god weekend til jer!

      Hilsen Elna

      Slet