fredag den 9. april 2021

Nu skal vi ud og have en på opleveren

Efter en vinter, hvor coronarestriktioner har holdt os hjemme, bliver der nu lukket mere og mere op. Flere udendørsattraktioner er allerede åbne, og snart kan vi igen besøge museer og andre kulturelle tilbud. Det fik mig til at tænke på alle vore dejlige museer og haverne omkring dem. 

Jeg har kikket mine billeder igennem og har fundet nogle eksempler på museumshaver. Der er så mange hyggelige museumshaver, og det er synd ikke at ofre haverne opmærksomhed, når man er på museumsbesøg. Som inspiration vil jeg vise et udpluk af disse haver. Nogle af billederne er af ældre dato, så jeg kan ikke garantere, at haverne ikke har forandret sig, en have er jo altid i udvikling.

Ved Ribe Kunstmuseum kan man se dette smukke forårsbed. Bevoksningen omkring søen falder naturlig og smuk sammen med resten af haven.

For at finde den næste have må man krydse den dansk-tyske grænse. I Seebüll ligger Noldemuseet, som er indrettet i maleren Emil Noldes hjem. Mange af Noldes billeder er malet i museumshaven. 

Ved Skovgaard Museet i Viborg ligger haven som en lille hyggelig oase. Her kan man slå sig ned på en bænk og nyde roen og betragte havens fine elementer.


Dette betagende syn kan opleves i haven ved Fåborg Museum. 


Næste billede er fra Malergården i Odsherred. Malergården, der i dag drives af Museum Vestsjælland, var igennem mange år hjem for familien Swane. Haven er blomsterrig, men som det fremgår af billedet er der også smukke grønne områder.


Denne gårdhave er vist ikke kendt af så mange. Det er måske ikke helt korrekt, at kalde den en museumshave, for haven tilhører Københavns Rådhus. Man kommer til haven fra H. C Andersens Boulevard. Det imponerende springvand er skabt af Joakim Skovgaard og Thorvald Bindesbøll.


Stilmæssigt er der noget af et spring til den næste have. Ved Queedens Gård i Ribe, som er en del af Sydvestjyske Museer, ligger en romantisk rosenhave med overvejende busk- og slyngroser. Den hyggelige og romantiske stemning understreges af den rislende lyd af vandet i Ribe Å, der løber langs den ene side af haven.


På Hjerl Hede har man anlagt haver, der i stil passer til de gamle bygninger.


Sølvvarefabrikant Frederik Ernsts Have i Assens må betegnes som en lille perle blandt vore museumshaver. Haven er inspireret af de italienske renæssancehaver, og det er helt utroligt, hvad der kan skabes i en gårdhave på kun 300m2.


Det er ikke altid de store og forkromede haver, der bærer prisen. Dette lille udsnit med en simpel cafestol, en lavendelbusk, en selvsået kongelys og en stump hæk slår en hyggelig stemning an ved Oluf Høst Museet i Gudhjem.


På det sidste billede er det sommer i Skagen. Jeg ved ikke noget bedre end at nyde en sildemad i haven ved Skagen Museum.




16 kommentarer:

  1. Dere er heldige som har åpnet litt opp, men det skjer kanskje på mandag her. Det skal bli godt å kunne komme seg litt rundt igjen, og så får vi håpe at vi slipper en ny nedstengning med det første.
    Det er flotte hager du viser i fra. Jeg likte veldig godt den hagen i Assens.
    Ha det godt!

    SvarSlet
    Svar
    1. Haven i Assens er så smuk. Den blev oprindelig anlagt i italiensk stil, men i årenes løb forfaldt den lidt. For nogle år siden blev den genskabt i den oprindelige stil. Nu passes den af frivillige, og den er yderst velholdt.
      God weekend!

      Hilsen Elna

      Slet
  2. Så fina miljöer allihop var och en på sitt sätt. Men ett par står ut - stolen vid huset och lavendeln och parken med de röda tulpanerna var extra härliga miljöer kanske för att de utstrålar lugn...

    Ha dt gott! Carina

    SvarSlet
    Svar
    1. Haven fra Bornholm er meget enkel, og det viste udsnit er lige til at kopiere. Man får lyst til at sætte sig på den hvide stol.
      Emil Nolde var en meget farvestrålende maler, og haven med de røde tulipaner, er en have med mange blomster i stærke farve, fx valmuer og georginer. Haven ligger omgivet af et marsklandskab med åbne vidder med grønne marker og græssende får.

      Hilsen Elna

      Slet
  3. Hvor er I flinke til at komme omkring i landet. Billederne sætter tanker i gang, jeg har en gang været i Emil Noldes have, desværre var det før, jeg blev haveinteresseret. Det var min daværende svigermor derimod, det var derfor vi var der. Hm det er over 50 år siden.
    Swanernes have fik mig til at tænke på, at Gerda Swane døde i sin have, hun må være død lykkelig. Hun var malelærer på Samsø Højskole et par uger hver sommer, hendes kurser var hurtigt udsolgt i modsætning til Henriks. Jeg arbejdede på kontoret.
    Hilsen Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Så er det vist på tide, du igen tager på tur til Emil Noldes have 🙂. Kan I ikke besøge museet, når I skal på familieudflugt igen.
      Tak for dit bidrag til historien om Swanerne. Jeg har mødt Henrik på Malergården. Han var vist en lidt speciel person.

      Hilsen Elna

      Slet
  4. Dejlig gennemgang - med fine fine billeder - af noget af alt det der ligger og venter på os derude. Der er en vis logik i at folk som er kreative på den ene måde også er gode til andre kunstneriske udfoldelser, og kunstnerhaver er jo ofte meget dejlige - og finurlige.
    Er ved at genlæse Lars Bjerkes "Kunsten å lage en spennende hage", som jeg fik ved juletid, og det er jo netop det han skriver om - på meget underholdende vis.
    For år tilbage besøgte vi Johannes Larsen Museet i Kerteminde - det var også en dejlig have - men nu får jeg da virkelig lyst til at tage en rundtur i landet igen.

    Tak for rigtig god inspiration!
    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Lars Bjerkes bog er spændende læsning, netop fordi det er en bog, der angriber anlæggelsen af haver fra en kunstnerisk vinkel. Jeg er også glad for den bog.
      Jeg ledte efter billeder fra Johannes Larsen Museet til mit indlæg. Jeg ved, jeg har nogle, men jeg kunne ikke finde dem. Du har helt ret i, at det er en dejlig have, og det gamle drivhus med pelargonierne er så hyggelig.
      Godt du kunne finde inspiration.

      Hilsen Elna

      Slet
  5. Hej Elna!
    Riktigt fina miljöer där man gärna skulle sätta sig ner och njuta en stund.
    Så olika men alla har något speciellt. Vacker rosenträdgård och fina porlande fontäner.
    Ha en trevlig helg /Hälsningar Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg tror, det er vigtigt, at vi husker at sætte os ned og nyder en stille stund.
      Den lille rosenhave er helt bedårende. Den ligger midt i Ribe, som er en af Danmarks ældste byer, så den er omgivet af smukke gamle huse.
      Du må også have en god weekend!

      Hilsen Elna

      Slet
  6. Fantastisk godt indlæg - jeg gemmer det. Og hvor er du god til at fokusere på haverne.
    Jeg blev allermest forbavset over haven bag Københavns rådhus, for jeg har boet der i mange år og ikke anet det. Det er vel nok for dårligt! Og det ser oven i købet godt ud :-)
    Mange hilsener Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak! Nogle gange skal man lede lidt efter de små perler. Jeg havde været i Queedens Gård flere gange, før jeg opdagede rosenhaven.

      Hilsen Elna

      Slet
  7. Hei Elna,

    Det var flotte bilder fra deilige hager :-)) Og ekstra godt å kose seg med nå når vinteren ikke helt vil slippe taket her hos oss. Vi våknet opp til en hage dekket av snø og i stedet for hagearbeid blir det fugleforing og kanskje litt fotografering :-)) Vi vet jo at våren kommer!

    Ønsker deg en deilig helg!
    Hilsen Marit

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er altid hyggeligt at kikke på billeder af skønne haver. Det er ikke altid, jeg får taget de bedste billeder, for man tager jo tit på udflugt i godt vejr og oftest midt på dagen, og da kan det være svært at fotografere.
      Hvor er det godt, vi ved, at foråret kommer. April kan være lunefuld, og mon ikke vejret i år, har været typisk for april.
      Du må også have en dejlig weekend!

      Hilsen Elna

      Slet
  8. Hei Elna.
    Takk for en fin hagerunde! Disse hagene må vi notere så vi kan ta en tur innom når vi er på våre ferier i Danmark. Vi får håpe det også åpner opp for utenlandsturer i løpet av sommeren.Selv om vi nok ikke er av de første som drar.:-)
    Ha en fin søndag/Eirin

    SvarSlet
    Svar
    1. Mon ikke der bliver åbnet så meget, at I kan rejse til Danmark til sommer. Der er mange dejlige haver, som jeg kan anbefale jer at se. Haverne ved Egeskov Slot på Fyn hører efter min mening til blandt vore allerfineste haveanlæg, og de udvikles løbende.

      Hilsen Elna

      Slet