fredag den 7. maj 2021

Majhaven

Maj kom, om den er sød og mild, kan diskuteres. Men den er grøn og frisk, for vi har fået regn. Fjeldribsene (Ribes alpinum) er noget af det grønneste, især nu hvor de står med klaser af grøngule blomster. De vokser i et smalt bed langs vestsiden af huset. Som bundbeplantning er brugt en stenurt. Det er et nemt lille bed, som næsten ingen arbejde kræver.

Stauderne har været langsomme startere i år, men nu begynder der at ske noget. De tre planter i forgrunden er storkenæb, Geranium 'Rozanne', de lange grålige blade til venstre er kamferbalsam, Tanacetum balsamita, langs flisegangen vokser sankthansurt og storkenæb.


I bedet vokser også en gruppe katteurt, Nepeta. Naboens Fister føler sig tiltrukket af dem, den både spiser bladene og ruller sig kælent i planterne. Det skyldes, at katteurt indeholder nepetalacton, som kan give kattene en form for rus.


Det er nu, man skal være over ukrudtet. Det letter havearbejdet senere på året, hvis man får luget i bund om foråret. Blandt ukrudtet kommer spirer af en del stauder og sommerblomster, der har sået sig selv. Nogle af dem vil jeg luge udenom og plante ud, hvor der er huller i bedene. Det gælder den røde havemælde, Atriplex hortensis purpurea, der gør sig godt mellem blomster i stærke farver.


Også den blå dusksalvie, Salvia horminum skal plantes ud forskellige steder. De blå blomster er et fint farvepift mellem blomster i sarte pastelfarver.


Vores espalieræbletræ, Elstar, der vokser op ad en lun sydmur, er i blomst. Men den har desværre kun ganske få blomster.


Jeg har tænkt, om det er fordi, jeg beskærer den forkert? Eller kan det være, fordi den har det for tørt under tagudhænget? Kom gerne med et bud ...


De ikke-forspirede georgineknolde er lagt i jorden. Men de forspirede har jeg fortsat i potter. Jeg er lidt bange for, at vi skal få sen nattefrost.


Blomsterknopperne på snebollebusken, Viburnum burkwoodii 'Conoy' står på spring. Busken bliver flot, når den står fyldt med hvide blomster. Desværre dufter den ikke ret meget.


Jeg går dagligt en runde og napper hoveder af visne påskeliljer. Blomsterne havde vi glæde af i mange uger i år. Men der er fortsat narcisser i blomst. 

Narcissus  'Bridal Crown'


Pinselilje, Narcissus 'Actaea'


Og så er det tulipantid.











27 kommentarer:

  1. Ja og mængder af anemoner kan jeg se på sidste billede, men du har ret, lunt er det bestemt ikke, jeg måtte finde vinterjakken frem igen i dag, vinden er kold.
    Jeg er begyndt at luge nogle af de røde havemelder væk, de er flittige til at komme op. Vi har et Belle Boskop æbletræ, som stort set aldrig har sat blomster og dermed heller ingen æbler. I efteråret kappede vi toppen af, så må vi se, hvad der sker. Underligt det er sådan med visse træer. Det er ellers et flot espalier.
    Historien om katteurten kendte jeg ikke.
    Hilsen Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja anemonerne blomstrer endnu. På billedet er det en svovlgul anemone.
      Jeg kan godt lide nogle enkelte røde havemælder hist og her i bedene, så jeg planter nogle af de små frøplanter ud. Man kan jo altid rykke planterne op, inden frøene modner.
      De første år gav vores æbletræ mange flotte æbler, men sidste år fik vi næsten ingen, og det samme bliver tilfældet i år. Bare jeg kendte grunden til den manglende bæring.

      Hilsen Elna

      Slet
    2. Ja jeg rykker altid rød havemelde op inden frøene modner, alligevel kommer der nye.
      Jeg tror, vi har haft dårligt forår to år i træk for bierne og dit æbletræ, tror du ikke, det kan være derfor?

      Slet
    3. Jeg ved det simpelthen ikke. Der er jo næsten ingen knopper afsat. Der er lunt ved sydmuren, så træet blomstrer før vores andet æbletræ. Men jeg har drevet nogle grene fra det andet æbletræ i blomst indenfor, og sat de blomstrende grene ud til espaliertræet for at sikre bestøvningen.

      Hilsen Elna

      Slet
  2. Hæ, vores kat, vi fik i november, har osse fundet katteurten. Men den er ikke helt så pjattet med den som den gamle var.
    Rød havemælde vil-kan ikke så sig selv i min have. Jeg købte og plantede en for et par år siden. Og regnede med masser af småplanter, men nixen. Men nu har jeg ikke, stort set, bar jord de kan spire i sååe, de er undskyldt. Det gælder osse diverse andre "spirevillige" planter.De tidlige løg, erentis og vintergæk mv er for tætte. Herligt i det tidlige forår, lidt småirreternde nu.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Vi har en kamæleonbusk. Den tiltrækker også katte om foråret. Kattene bliver helt euforiske.
      Det er både kønt og nemt, når der ikke er bar jord i haven, men så må man jo tage med, at frøplanterne ikke kan komme til at spire. Vi har også nogle bede, hvor forårsløg og anemoner stort set dækker jorden. Jeg giver dig ret i, at det kan være besværligt, navnlig når man flytter rundt på planterne eller planter nyt.

      Hilsen Elna

      Slet
  3. Hei! Det er så godt å se at plantene er i gang igjen. Hagen din har kommet lengre enn vår, men den begynner å våkne til liv her også. Det er himla godt! Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Man må sige, det går langsomt i år. Vi har manglet lidt varme, til at sætte gang i planterne. Men nu har nattefrosten sluppet sit tag, og samtidig har vi fået regn, så nu begynder der for alvor at ske noget.

      Hilsen Elna

      Slet
  4. Håller med om att perennerna är sega i år. Men nu tror jag - efter regnet - att det kommer börja hända saker på allvar. Måbär tror jag din Ribes kallas på svenska. En växt som är väldigt fin. Vacker grönska och fin blomning. Jag vill ha den som låg häck någonstans.

    Ha det gott! Carina

    SvarSlet
    Svar
    1. Regnen har sat skub i væksten. Nu har græsplænen også fået en frisk grøn farve igen.
      Det er ikke altid, de svenske og danske plantenavne ligner hinanden, men så må vi jo bruge de latinske navne.
      Du må have en god weekend!

      Hilsen Elna

      Slet
  5. Jeg synes at ditt epletre ser riktig flott ut! Det må være en flott måte å få eplene tidlig modne på når de får varmen fra muren. Jeg har den samme kattemynten her, og den vokser på gulvet i drivhuset. Jeg pleier å ta med litt inn til kattene mine, men når de får i seg det blir de mer agressive mot hverandre. Det varer kun en kort stund, og så er virkningen borte 😊
    Georginer tåler ikke frost i det hele tatt, så mine skal bo i drivhuset en stund til.

    SvarSlet
    Svar
    1. Æbletræet har en beskyttet plads, idet den vokser på en sydmur. Jeg kan bare ikke forstå, hvorfor den næsten ingen æbler bærer. Sjovt som kattene reagerer på katteurten. Det er lidt svært med georginerne, for hvornår har man haft den sidste nattefrost? Jeg tror ikke, vi får mere nattefrost her, men man kan jo aldrig vide.

      Hilsen Elna

      Slet
  6. Snebollebusken ser utroligt lovende ud med alle sine knopper. Alle narcisser er kønne i mine øjne, men pinseliljen med sin fine duft er nok favoritten.

    SvarSlet
    Svar
    1. Pinseliljen er også min favorit. Jeg har fødselsdag midt i maj, og jeg har lige siden min barndom kædet min fødselsdag sammen med pinseliljer og nyudsprungne bøge.

      Hilsen Elna

      Slet
  7. Ja, nu begynder det at ligne en maj-have efterhånden, og med regn og lidt mere varme i luften skal ukrudtet nok også komme med:) Jeg genkender mange af dine betragtninger fra haven her, som også skal luge nu inden alle stauderne dækker jorden.
    Dit æbletræ som ser så flot ud - jeg synes det ser ud som om du beskærer det helt rigtigt - og ingen blomster får, genkender jeg desværre også fra vores frugttræer i kolonien. De er nok noget yngre end dit træ, men de har da stået nogle år og jeg har høstet 1 æble!
    Jeg tror på de tørster, for hvad i himlens navn er der ellers galt? Sidste år gravede jeg spande ned omkring rødderne da vores træer står yderligt og højt, og vandet ellers bare løber af. Vores træer står også ret skygget, men det er jo ikke et problem hos dig.
    I år har de enkelte blomsterknopper, og det bliver ingen fest, men måske kan de vandes i gang. Det er mit eneste bud på problemet.

    Mange hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for din kommentar Ulla! Jeg vil følge dit råd og vande æbletræet. Det er ca. 10 år siden, vi plantede det. De første år vandede vi det regelmæssigt, og da gav det en god æblehøst. Men så trappede vi vandingen ned, og i takt dermed holdt træet næsten helt op med at bære. Så jeg tror, du har ret i, at træet har det for tørt.

      Hilsen Elna

      Slet
  8. Du er god til det med grønne farver og bunddække, og bedet med ribesbuskene er noget så fint og sprødt at se på.
    Dit espalierede træ er ualmindelig flot lovet. Jeg er på ingen måde ekspert i frugttræbeskæring, men forsøger at lave det, de kalder 'sporebeskæring'. Det gør du sikkert også. Det er mærkeligt, der ikke er flere blomster på, for man skulle tro, det stod godt. Men det skal sikkert have godt med vand på det tørre sted, så hvis du ikke har været over det i disse tørre år, så istemmer jeg tanken om tørke.
    Mange hilsener Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg har vandet æbletræet i dag. Jeg har bestemt, at jeg vil give det godt med vand sommeren over, så må jeg se, om det hjælper. Jeg forsøger at sporebeskære. Det lyder ret enkelt, men når jeg skal i gang med det, er det alligevel mere indviklet, end det lyder til.

      Hilsen Elna

      Slet
    2. Sådan har jeg det også med sporebeskæring - og jeg bliver stolt, når det lykkes ;-)

      Slet
  9. Sikke et fint lille bed med fjeldribs og stenurt. Flot som de pynter op af muren her i maj. Ja - jeg troede at jeg havde styr på ukrudtet men så kom regnen. Nu vælter det op, så i dag stod på lugning.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det må jo siges at være et meget enkelt lille bed, men det enkle gør sig tit godt - også i en have.
      Her stod det også på lugning i dag.

      Hilsen Elna

      Slet
  10. Hej Elna!
    Vi fick en hel del regn i veckan, och så skall värmen komma, då kommer det att hända saker i trädgården. Jag väntar fortfarande på att narcisserna skall slå ut, tulpanerna har stora knoppar.
    Ditt äppelträd är så jämnt och fint. Din snöbollsbuske kommer att bli fin med alla bollar i blom.
    Ha det gott /Hälsningar Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Det hele vil springe ud lige på en gang i din have. Det bliver et festfyrværkeri.
      Jeg tror også, min snebollebusk bliver flot, når blomsterne springer ud, men jeg er lidt skuffet over, at den ikke dufter.
      Du må også have det godt!

      Hilsen Elna

      Slet
  11. Ja efter en iskall vår så får våren snabba på lite nu :) jag längtar...
    Härliga bilder och vilket underbart äppelträd du har!
    Kram från Titti

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Titti! Æbletræet er jeg også glad for, men jeg er lidt træt af, at det ikke vil blomstre og bære frugt.
      Hav en dejlig forårsuge!

      Hilsen Elna

      Slet
  12. Jeg bliver mere og mere glad for Narcisser som årene går for dem har man virkelig glæde af :-) Jeg tror at du beskærer æbletræet rigtig nok og hvis du klipper ned til samme knopper næste år vil de ende som frugtknopper.
    Jeg har gerne ville have fjeldribs til formklipning, de har sådan nogle fine blade.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for din kommentar Lisbeth. Jeg vil klippe æbletræet, som du beskriver, og håbe på en god frugtsætning næste år. Vi havde engang en lang hæk af fjeldribs. I starten var den fritvoksende, men den kom med tiden til at fylde for meget, og så klippede vi den. Den var udmærket som klippet hæk. Bladene er fine, og så springer den tidligt ud om foråret.

      Hilsen Elna

      Slet