fredag den 9. juli 2021

Julihaven

Juni er en smuk måned, hvor mange planter står med nyudsprungne blomster. Der hersker en vis orden i bedene forstået på den måde, at de enkelte planter står ranke og stort set holder sig på deres egne pladser. Og i år virkede haven så grøn og frisk, fordi den ikke manglede regn. 

Nu hvor vi nærmer os midten af juli, begynder haven allerede at se lidt mere "brugt" ud. En del blomster er begyndt at visne, enkelte stauder er endda allerede klippet ned. Nogle stauder er vokset så høje, at de begynder at vælte, hvis ikke man er påpasselig med at binde op, og nogle breder sig ind over naboplanterne. Haven mangler vand, og det begynder så småt at kunne ses, navnlig på græsplænen.

Det skal ikke lyde som en klagesang. Det er bare en konstatering af, at haven forandrer sig hen over sommeren. Men heldigvis har vi også meget til gode. Sommerblomster, georginer og hortensiaer venter vi på, mens roserne vel nærmest er på det højeste. På billedet ses 'Focus'.


Hortensia 'The Bride' er lige parat til at blomstre.


Den første af sommerblomsterne er sprunget ud. Der er dusksalvien. den er sej, det er som regel også den, der lukker festen om efteråret.


I juli fylder planterne godt, og der er ikke mange bare huller. Selv ved vores nyanlagte lille sti begynder planterne at dække jorden.


Nogle bryder sig ikke om hostablomster. Jeg synes de er smukke, men kun indtil de begynder at visne, så bliver de klippet af, for de visner på en meget ucharmerende måde.


Modsat denne her, som er en salvie, Salvia nemerosa 'Rose'. Den har blomstret igennem flere uger. Nu blomstrer den næsten kun i toppen af blomsterstandene, men blomsterne er alligevel smukke.


Der er fortsat gang i buskenes blomstring, og en ny er sprunget ud. Det er den lille lyserøde spiræa med navnet 'Little Princess'. Vi har mange af dem i haven, og de er værdsatte, da det er nemme og sunde buske. Nogle af dem bliver klippet ned hvert forår, andre med 2-3 års mellemrum.


Til sidst vil jeg vise tre hvide stauder, som blomstrer nu:

Bakkenellike, Dianthus deltoides 'Albus'. Det er en smuk lille staude, der kun bliver ca. 15 cm høj. Den trives på en solrig vokseplads, men er ellers på ingen måde kræsen.


Bleggul kløver, Trifolium ochroleucon. Navnet til trods vil jeg tillade mig at kalde blomsten hvid. Den har store smukke kløverblomster og et fint grønt løv. Trives bedst i sol og halvskygge. God til afskæring.


Storkenæb, Geranium sanguineum 'Album', har de yndigste blomster i en renhvid farve. Planten har en lang blomstringsperiode, og den er tørketålende. Den er god som bunddække i sol/halvskygge.



18 kommentarer:

  1. Regnen er ulige fordelt, nogen får alt for meget, men andre ingenting får. Min barndomsby Munkebo har fået, så vejene blev til søer.
    Du har ret i det med hostablomsterne, de er flotte, men det bliver de ikke ved med at være, men de skal have lov til at blomstre. Flotte billeder, jeg faldt for dusksalvien, den har jeg haft en gang, men den kom ikke igen.
    Hilsen Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Vi har indtil nu kun fået nogle ganske få mm i juli og i juni fik vi kun 35 mm, så græsplænen begynder at blive brun. Bedene forsøger vi at vande, men det er dyrt og besværligt, så lidt mere regn står på ønskesedlen.
      Dusksalvien er enårig, men den sår sig selv. Men det vokser måske så tæt i dine bede, at de små frøplanter ikke har plads og lys nok.

      Hilsen Elna

      Slet
  2. Ja, sommeren er lidt "brugt" nu og den overvældende friskhed er forsvundet, men ligefrem tørketegn synes jeg nu ikke man kan se på dine billeder. Måske viser du bare det bedste frem (det er jo det sjoveste) og jeg synes der ser meget fint ud med både buske, stauder og sommerblomster hos dig.
    Dine salvier og geranier holder jo modet oppe og tåler en del tørke, men jeg håber da du får lidt vand fra oven meget snart!

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Tørketegnene prøver vi at vande os ud af. Men nu er vi lige kørt på ferie i nogle dage, så nu er der ingen til at sætte havevanderen. Men jeg håber på regn, mens vi er væk.
      Når jeg køber nye planter, er jeg meget opmærksom på, at de skal være tørketålende. Men nogle gange er der selvfølgelig en plante, der charmerer sig ind i haven, selvom den trives bedst i fugtig jord 😉. Salvier og geranier holder jeg meget af. Geranium ‘Rozanne’ vil jeg ikke undvære, selvom den kræver en del vand.

      Hilsen Elna

      Slet
  3. Juni er på mange måder yndlingsmåneden fordi alt er så fint og frisk, som du beskriver. Nu er haven ganske vist mere brugt, men også endnu frodigere, fordi andre sorter blomstrer. Det er bare med at nyde nu'et og få det bedste ud af det.
    Den hvide geranium har jeg lige noteret mig, for jeg mangler virkelig noget i det hvide bed på denne årstid.
    God sommer :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er lige præcis, sådan det er, vi skal nyde nu’et.
      Den hvide geranium er værd at notere. Den har de yndigste renhvide blomster, og så er den tørketålende, men nu ved jeg ikke, hvor meget det betyder for dig, du har måske en jord, der er god til at holde på fugten.
      Også god sommer til dig!

      Hilsen Elna

      Slet
  4. Jeg går og skal tage mig sammen til at klippe storkenæb og stjerneskærm tilbage. Det er absolut nødvendigt, men det fjerner jo desværre en masse farve fra haven. Den hvide storkenæb er jeg også rigtigt glad for.

    SvarSlet
    Svar
    1. Der bliver lidt bart og trist, når man klipper store grupper af stauder ned, men man bliver heldigvis belønnet for indsatsen.
      Den hvide storkenæb har vist en stor fanklub.

      Hilsen Elna

      Slet
  5. Regn og friskhed har været ulige fordelt. Vi fik kun få mm regn i juni, så det krævede lidt hjælp fra vandslangen, at holde det friskt - især alt det, der er plantet de sidste par år. Til gengæld har vi fået 17 mm i nat, og så meget har vi ikke fået siden 29. maj, så nu håber jeg, at min julihave vil få et tiltrængt frisk pust. Det er altså mærkeligt, at det kan være så forskelligt i vores lillebitte land.
    Som altid noterer jeg mig dine tørketålende planter.
    Spirea og Bleggul kløver har jeg, men jeg er på det seneste begyndt at gå på jagt inden for tørketålende storkenæb. Den lille hvide vil jeg se nærmere på :-)
    (Blandt sanguineum har jeg Var. Striatum og Max Frei - de kan også anbefales, men dem har du sikkert.)
    Mange hilsener Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg tror, Ebeltoft og Ringkøbing er to tørre steder på danmarkskortet. Mange gange oplever vi, at det regner andre steder i kommunen, men ikke hos os. Jeg ved ikke hvorfor.
      Jeg tror, der er ret meget forskel på, hvor tørketålende de forskellige slags af storkenæb er, men den hvide er i hvert fald meget tørketålende. Max Frei kender jeg ikke, jeg må google…

      Hilsen Elna

      Slet
  6. Hej Elna!
    Jag har klippt akleja, prästkrage och en del långa nävor. Skönt att få det gjort allt eftersom de blommat klart. Den blåa salvian är riktigt fin. Hosta är vackra både med och utan blommor, men de får blomma först. Den lilla rosa spirean finns hos mig också. Är mycket förtjust i den, och har den i min torra rabatt där den trivs bra.
    Ha en trevlig helg / Hälsningar Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er ikke det mest spændende arbejde at klippe stauder ned, og det bliver lidt bart i bedene. Men det lønner sig i form af friske nye blade og for mange stauders vedkommende en efterblomstring. Dusksalvien er fin. Det er en sommerblomst, men den sår sig selv og kommer igen år efter år. Den lille spiræa fortjener at blive rost.

      Hilsen Elna

      Slet
  7. Hei Elna.
    Dusksalvien var ny for meg, den kan vi få plass til:-)
    Ellers ser det jo frodig ut hos deg fortsatt, og virker ikke preget av tørke. Her har vi det motsatte problemet. Vi har fått så mye og kraftig regn at en del stauder og greiner brekker fordi blomstene blir for tunge..
    Det ser fint ut, og har grodd bra til ved den nye steinsatte stien.
    Ha noen fine feriedager/Eirin

    SvarSlet
    Svar
    1. Man kan altid skrue en ekstra plante ned 😀. Ja nogle får for meget, og andre for lidt, vi er ikke lette at gøre tilpas. Vi prøver at komme planterne til hjælp ved at vande dem. Det er straks sværere, når der kommer for meget vand.
      Tak, vi holder ferie på Sydvestsjælland. Her er meget at se, og vejret er perfekt!

      Hilsen Elna

      Slet
  8. Din have ser da frisk og fin ud.
    Jeg lod et par af mine hosta sætte frø for nogle år siden. Der kom faktisk nogle fine planter ud af det. Noget variernde i bladform og farve. Sjovt.
    Jeg har osse noteret den hvide storkenæb. Tørketålende, super.
    den søde hvidgule kløver minder om min. den stammer fra Høneballehaven. Men jeg er ikke helt sikker hvor hvid den er. Den er list bitte endnu.
    hilsner gunvor

    SvarSlet
  9. Tak Gunvor! Vi har vandet en del, men vi er taget på ferie, så haven må passe sig selv.
    Sjovt at du har frøformeret hostaplanter. Jeg har aldrig oplevet, at hostaer sår sig selv, men jeg klipper også de fleste visne blomster af, inden de går i frø.
    Jeg vil næsten sige, at kløveren er grøn-hvid, men den har også et gulligt skær.

    Hilsen Elna

    SvarSlet
  10. Hei Elna! Jeg kan heldigvis ikke se at hagen din ikke fremdeles er på sitt høyeste.Ha det godt! Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Anne! Det er ved at være temmelig tørt. Vi er på ferie nu, så jeg kan ikke vande. Men jeg håber, der snart kommer regn.

      Hilsen Elna

      Slet