fredag den 5. august 2022

Så kom regnen

Vi har en lille overdækket plads bag garagen. Her sad jeg i går eftermiddag og lyttede til regnen. En dejlig, livgivende regn, der slog mod taget. Åh, hvor vi trænger til regnen, der er alt for mange slatne planter og svedne blade rundt om i haven. Der kom 4 mm i går og 9 mm i forgårs. Det må siges at være en god start på august.

Efter regnen begyndte solen at skinne, og planterne så så friske ud med regndråber på bladene.


Montbretiaen nærmest strålede om kap med solen.


Skærmliljen ville ikke gå glip af solstrålerne, så den strakte sig så langt den kunne.


Mandstroen er meget fotogen, men den stikker fælt.


Den lyserøde dusksalvie prøver at indynde sig. Jeg plejer kun at have den blå, men i år har jeg også inviteret den lyserøde indenfor.


Den hvide fredløs var i særdeleshed glad for regnen. Den bliver helt slatten, når den får det tørt.


Poppelrosen kan lide solen, til gengæld bliver den lidt forpjusket i regnvejr.


 I krukkehjørnet er stedmorplanterne i gang med årets tredje blomstring.


De har selskab af 3 krukker med planter, der viser deres smukke blade frem: pletter i luften, japansk skovgræs og en origanum med gulgrønne blade.


Bjergmynterne var nærmest ligeglade med regnen. De hører til havens mest tørketålende planter.


Den brune blomst har jeg glemt navnet på. Den står rank og stiv, selvom den står et meget tørt sted.


Har man sagt augusthave, må man også sige hortensia. De store tunge blomster er ikke til at komme udenom, så de får det sidste billede.




17 kommentarer:

  1. Ja, man får skilt fårene fra bukkene m.h.t. tørke-tålsomhed i sådan et vejr! Bjergmynte er bare helt fantastisk, og så trækker den masser af insekter. Smuk trio af grønne planter i krukkerne, og flot-flot Hortensia! Heldigvis har du mange af de tørketålende, men regnen er vi vist glade for allesammen. Her er det blevet til 13 mm tordenregn siden i går aftes, og det er godt for alle vores bladplanter, men vi vil da gerne have mere. Dejligt hvis regnen kan redde den sidste sommermåned så vi får alle fornøjelserne med!

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg synes, mange af de tørketålende stauder tiltrækker insekter, men bjergmynten får førstepladsen. Det er altid liv omkring den.
      Jeg er fortrøstningsfuld med hensyn til august, vandslangen hænger i garagen. Nu er vi også så langt henne på sommeren, at jeg tror, planterne kan overleve uden vand.

      Hilsen Elna

      Slet
  2. Jeg er virkelig glad på dine vegne om regnet du fikk. Lyden av livgivende regn er vel den beste lyd som finnes i hagesammenheng. Her får vi mengder som 0,6 mm og mindre enn det også. Regnet har fått en ny rute, og det bekymrer meg veldig.
    Den brune rusrfargede blomst er en variant av Rudbeckia hirta 'Sahara' er jeg temmelig sikker på.
    God weekend.

    Hilsen Marit

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er ikke rart, når regnskyerne driver udenom. Lyden af regn er skøn, og duften af planter og våd jord efter regnen er endnu skønnere.
      Tak for navnet på Rudbeckiaen. Jeg såede den forrige år, men der kom kun denne ene plante. Den har til gengæld overvintret.

      Hilsen Elna

      Slet
  3. Ja her må jeg give Marit ret, jeg tror også, at det er Rudbeckia. Åh så heldige at I har fået regn, vi har ikke fået noget i denne omgang. Her trænger det også voldsomt, jeg har måttet vande echinacea, det plejer jeg ikke. Din hortensia er så smuk, min limeligt er ikke helt i gang endnu. Fredløs kan ganske rigtigt ikke lide at mangle vand, men hvor det pynter, når man får en ordentlig omgang. Her er både Fyn og vi blevet snydt denne gang.
    Hilsen Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg har valgt ikke at fokusere på tørken, men i stedet glæde mig over regnen, selvom 13 mm ikke er så meget på en tør sandjord.
      Den hvide fredløs kan se endog meget trist ud, men den er en overlever.

      Hav en god haveuge!
      Hilsen Elna

      Slet
  4. Hej Elna!
    Vi hade ett riktigt åskoväder igår kväll. Det blixtrade och dundrade, riktigt otäckt. Regnet vräkte ner, det behövdes men ett lite stillsammare regn är att föredra. Din trädgård ser ut att må riktigt bra efter regnet. Hälsningar Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Uvejr med torden er ikke rart, og den voldsomme regn volder næsten mere skade end gavn.
      Jeg kan se på græsplænen, at den er begyndt at blive grøn igen efter regnen.

      Hilsen Elna

      Slet
  5. Jeg er noget så misundelig,,, regn, rigtig regn, det har vi ikke haft i umindelige tider. Vi fik 2mm her i går eftermiddags og nat sammenlagt.
    Din bjergmynte ser hvid ud?? Jeg købte en sidste år, fordi den netop er tørketolererant, men den er lyseblå, viste det sig. Sød, men nu havde jeg sat næsen op efter en hvid lige netop der.
    Den er super flot den brune sag.. Og jeg tror nu osse det er en Rudbeckia. deklig farve.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Min bjergmynte er svag lilla. Det er altid irriterende, hvis man ikke får den farve, man havde regnet med. Mine løvemund er en blanding af mange forskellige røde nuancer. Det er heller ikke lige, hvad jeg havde regnet med.
      Rudbeckiaen er meget brun, og da de første blomster sprang ud sidste år, syntes jeg, de var kedelige. Men jeg er kommet til at holde af den brune farve, og navnlig i buketter er den sjov at "lege" med.

      Hilsen Elna

      Slet
  6. Hei Elna! Når du skriver om hagen din, er det som å gå inn i eneventyrhage. Det er mange forskjellige hagepersonigheter: Jeg liker det tørre, men jeg liker å ha det mer fuktig...Vi har også hatt et dryss av regn. Skulle gjerne hatt en god del mer. Ha det godt! Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Om det er min have eller det er din fantasi, der giver dig en eventyrstemning er et spørgsmål ;-)
      Tørke er vist desværre et stort problem mange steder i verden. Det er en meget trist udvikling, som man kun kan frygte.
      Du må også have det godt!

      Hilsen Elna

      Slet
  7. Vilken vacker kombination av kattmyntan och det rostiga fatet. Och vilket vackert fat!! Jag blir avundsjuk på det. Att sitta och lyssna på regn när det varit soligt en lång tid är så otroligt skönt. Och sen blir det en paus att bara vila i :)

    HA det gott! Carina

    SvarSlet
    Svar
    1. Vi er også glade for bålfadet. Det er ikke tungere, end at vi kan flytte rundt med det efter vindforholdene.
      Det er så godt med nogle små hvilepauser :)
      Du må også have det godt!

      Hilsen Elna

      Slet
  8. Tillykke med regnen. Sikke en lettelse for haveejeren - man kan ligefrem se planterne rejse sig! Takket været et indlæg fra dig købte jeg en lille bjergmynte sidste år og i år summer det af bier. Glæder mig til næste år, hvor den bliver lidt større. Den hvide fredløse er meget elegant. Måske kan jeg finde et hjørne i min have?!?

    SvarSlet
    Svar
    1. Bjergmynte er rigtig god til at tiltrække insekter. Det summer altid omkring blomsterne.
      Elegant er netop det rigtige ord for den hvide fredløs. Du må finde et hjørne, hvor det ikke er for tørt, for den kan ikke lide at tørre ud. Måske den skal vokse lidt skyggefuldt.

      Hilsen Elna

      Slet
  9. Noe av det deiligste som finnes er å sitte under tak i hagen og lytte og lukte på regnet, spesielt når det er lenge siden sist. Merker at det har vært litt lite av det her i år, men det kan jo fortsatt komme, det varme regnet. Ha en fin dag, hilsen Ingeborg

    SvarSlet