fredag den 30. september 2022

Mit gule bed

Efter en tørkesommer har efteråret indtil nu været gavmild med regn. Det betyder, at jeg nu endelig kan begynde at plante, flytte rundt på og dele stauder.

Vi har et lille bed langs takshækken ved vejen, hvor der har vokset en dronningebusk med en underbeplantning af forskellige stauder hovedsagelig i lysegule farver. Dronningebusken mistrivedes, og flere grene var gået ud. Det har vi nu taget konsekvensen af, og dronningebusken er fjernet. Der skal ikke plantes en ny busk på stedet, da der står et vejtræ på den anden side af hækken, og vi vil gerne have fri udsigt til vejtræet.

Det lille bed (i forgrunden af billedet) grænser op til det bed, jeg kalder pausebedet. Pausebedet består i al sin enkelhed af en syren i en bund af løvefod. Den store ensartede beplantning med løvefod giver ro og hvile til øjnene. 


Jeg har altid været begejstret for Anne Justs gule haverum i Hune. Og da der i forvejen stod en del lysegule stauder i bedet, opstod tanken om at lave det lille bed til et gult staudebed. Gule blomster lyser så dejligt op mod en mørk takshæk.

De gule stauder, der stod i bedet i forvejen, blev flyttet lidt rundt, og nye kom til, dels fra andre steder i haven, dels nyindkøbte fra Staudestedet, hvor man kan købe gode og billige stauder. Nedenunder ses navneskiltene fra de nyindkøbte. De tåler alle sandjord og insekterne kan lide dem.


Billederne nedenunder er fra fotoarkivet og viser et udvalg af de stauder, der stod i bedet i forvejen eller er flyttet fra andre steder i haven. 

Gulbladet merian, Origanum vulgare 'Aureum'


Solhat, Rudbeckia subtomentosa 'Little Henry'


Månestråle, Kirengeshoma palmatum


Storrodet storkenæb, Geranium macrorrhizum. Blomsterne er hvide, men plantens blade bliver gullige om efteråret.


Løvehale, Phlomis russeliana (billedet er taget i Fredensborg Slotspark)


Klasekortlæbe. Teucrium scorodonia 'Crispum'. 


Japansk kapfrifolie, Lonicera japonica 'Aureoretireticulata'


Bregner (kender ikke navnet)


Skønhedsøje, Coreopsis verticillata


Da planterne var på plads så de lille gule bed sådan ud:


Som kontrast til alle de gule blomster, har jeg planer om at sætte nogle planter med blå blomster ind imellem de gule. Det kan fx være nogle små totter af bjergmynte, Calamintha nepeta 'Blue cloud'.



20 kommentarer:

  1. Ditt gule bed ser både harmonisk og innbydene ut. Mitt blått innimellom vil nok bli veldig fint som en kontrast.
    Den bregnen tror jeg kan hete Asplenium scolopendrium. Den husker jeg ble solgt som potteplante her for mange år siden. I dag hadde den nok kanskje overlevd ute her også siden klima har endret seg. Jeg synes de er så fine med sine bølgete blader.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for de pæne ord om mit gule bed :-)
      Også tak for navnet på bregnen. Jeg har googlet navnet, og den ligner meget, dog har asplenium scolopendrium på nogle af de billeder, jeg har fundet, lidt mere glatte blade.

      Hilsen Elna

      Slet
  2. Ja den stærke sol er væk og regnen er kommet, så er det plantevejr! Rigtig god ide med et gult bed foran taksen. Tænk det gule haverum i Haven i Hune var også det som gjorde størst indtryk på mig. Det er mange flotte planter, du har fundet frem til. Vi glæder os til følge det nye bed næste sommer.

    SvarSlet
    Svar
    1. Der er bare noget helt særligt over det gule haverum i Hune.
      Jeg glæder mig faktisk også selv til at følge det nye bed til næste år. Når man planter noget om efteråret, synes jeg altid, der er så lang tid til næste sommer, hvor man kan begynde at se et resultat.

      Hilsen Elna

      Slet
  3. Artig tanke å lage et bed i én farge, det finnes jo så mange fine gulfarger, og månestråle er så flott, den har min favorittgulfarge. Ha en fortsatt fin dag, hilsen Ingeborg

    SvarSlet
    Svar
    1. Månestråle har både smukke blomster og smukke blade. Den sart lysegule farve kan jeg også godt lide.
      Du må have en god weekend.

      Hilsen Elna

      Slet
  4. Hej Elna!
    Det kommer att bli riktigt fint. Har beställt växter från Staudestedet, och det var riktigt fina plantor, som har tagit sig fint. Månestråle ser så fin ut, får skaffa mig en sådan.
    Önskar en trevlig helg /Hälsningar Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg håber også, det bliver godt. Alle planter på nær månestråle og japansk skovgræs skulle være tørketålende. Jeg er så træt af at vande have, så jeg har gået efter de tørketålende planter.

      Hilsen Elna

      Slet
  5. Øh, gavmild regn??? ja hos jyderne, sørme ikke her. Der er knastørt 3 cm nede. Men overfladen og græsset er vådt, så mange siger det reegner hele tiden. hmmpf.
    Et gult bed er det rene solskin, herligt. Jeg er så glad for gul er kommet ind i varmen igen. Jeg er nemlig på jagt efter nogle gule der tåler tørke og osse skygge, ihvertfald halvskygge. Det kunne være jeg skulle tjekke Staudestedets udvalg..
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Vi har fået 91 mm i september, så jeg klager ikke.
      Mod en mørk takshæk tror jeg, det vil gøre sig med et par gule solstråler. Nu har jeg ikke kikket efter skyggetålende stauder hos Staudestedet, men jeg synes, hun har et godt udvalg, og priserne er absolut rimelige.

      Hilsen Elna

      Slet
  6. Ja de gule planter er fine, især her om efteråret. Månestrålen bryder sig ikke om at være her, den lever men heller ikke mere, jeg synes, den er så fin. Dit gule bed er blevet fint.
    Hilsen Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Mine månestråler har heller ikke vokset så meget i år, men nu har jeg klippet fri omkring dem, de var kommet helt ind under en stor busk. Jeg tror, de gerne vil have halvskygge og en kande vand, når det er tørt. Tak, jeg håber, det bliver godt til næste sommer.
      Jeg klikkede lige ind på ejendomsmægleren, og så billederne fra jeres hus og have. Det er gode billeder både inde- og udefra.

      Hilsen Elna

      Slet
  7. Dejligt du endelig kunne komme i gang med at tilplante et nye område! Det er så sjovt at udtænke sådan et bed og prøve at forestille sig resultatet næste år, og jeg synes det er nogle fine planter du har sammensat. Klasekortlæbe og japansk kaprifolie kender jeg slet ikke, men de er begge meget dekorative, og det bliver spændende at se dem blomstre. Idéen med de lyse farver opad den mørke hæk er rigtig fin, og det hele harmonerer jo så fint med pausebedet ved siden af! Med al det vand du har fået skal det jo nok gå - vi halter stadig langt bagefter på regn-mængden her.

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Det har også tæret på min tålmodighed, at det har været så tørt. Det er altid sjovt at udtænke nye bede, og jeg glæder mig til næste sommer, når stauderne begynder at dække jorden. Har du forslag til blå/lilla blomster, som jeg kan plante nogle enkelte af imellem de lysegule. Klasekortlæbe har jeg mest for bladenes skyld. De er så dekorative med "flæsede" kanter. Blomsterne er grønne, og man ser dem ikke ret meget. Japansk kaprifolie har jeg aldrig set blomster på, men bladene er flotte.
      Det er ærgerligt, at I ikke har fået ret meget regn. Her er der gået hul på skyerne, vi har allerede fået 16 mm i oktober :-)

      Hilsen Elna

      Slet
    2. Jeg tror ikke jeg kan komme med nogle originale forslag til blåt - ikke noget du ikke kender - men staudesalvie kan jo blomstre 2-3 gange i løbet af sommeren hvis man klipper de visne af, og de er nemme at styre med deres oprette vækst. Rozanne blomstrer jo hele sommeren, men skal nok beskæres undervejs for ikke at kvæle det andet, og så er der dine små dejlige kant-asters til den sene blomstring. Ellers kan man jo gå i højden med verbena eller iris eller en smuk blå græs der bliver gylden om vinteren? - Ork, du finder nok på noget, og idéen med lidt blåt er rigtig god!
      Og apropos blåt er der et par knopper i din Amistad selvom jeg klippede en masse stiklinger af den. Håber den når at springe!

      Hilsner fra Ulla

      Slet
    3. Tak for dit svar! Jeg var selv helt blank, men du kommer med nogle gode forslag. Staudesalvie er et godt bud. Netop som du skriver, er den til at styre, og den kan klippes ned og komme igen. Kantasters kan også være en mulighed.

      Hilsen Elna

      Slet
  8. Hei! Det blir så fint Det er så morsomt å skape nye bed og sette sammen planter I sommer fikk jeg omsider tak i Rudbeckie 'Henry Eilers'. Jeg har lett etter den siden jeg så den for første gang for flere år siden. Den ligner veldig på 'Little Henry'. Månestråle er en nytelse. Her plantes det også. Det er en av mine favorittsysler. God helg! Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er altid spændende at skabe nyt i haven. 'Henry Eilers' kender jeg kun fra billeder, men blomsterne på den og på 'Little Henry' kan jeg ikke kende forskel på. Månestråle er så smuk, men jeg skal vist kræse lidt mere for dem, for de bliver ikke så store og flotte, som jeg har set dem andre steder.
      Jeg glæder mig til at se, hvad du har plantet. Nu er weekenden næsten gået, men jeg vil ønske dig en god ny uge.

      Hilsen Elna

      Slet
  9. Goddag!

    Jeg arbejder ved SkiltDirect, som er et svensk/danskbaseret skilte- og etiketfirma, der fremstiller skræddersyede skilte til professionelle. Vi er interesserede af din blog, og jeg vil så forhøre mig om du ville være interesseret i et potentielt samarbejde.
    Jeg glæder mig til at høre fra dig, og få mulighed til at præsentere samarbejdet nærmere.

    De bedste hilsner,
    Elin,
    SkiltDirect ApS
    e-mail: order@skiltdirect.dk

    SvarSlet
  10. Jeg mente faktisk, jeg lagde en kommentar i går, men det ser ikke sådan ud. Jeg roste såmænd bare dine flotte pæoner og deres efteråsfarve. Vores visner nemlig bare ned på en temmelig uskøn måde og bliver derfor hurtigt klippet ned.

    SvarSlet