torsdag den 17. august 2023

Nu blomstrer lyngen

Jeg er heldig at bo et sted, hvor der ikke er så langt til store hedearealer. Og på denne tid, hvor lyngen blomstrer, er heden et oplagt mål for søndagsturen. I søndags gik turen til Præstbjerg Naturcenter. Det er et rigtigt dejligt sted. Her er ikke bare hede, men mange forskellige naturtyper, og der er anlagt stier i området. Her er også legeplads, bålplads og siddepladser med borde og bænke. Man kan endda sove i Præstbjerg, for der er sheltere, man kan booke.







Jeg holder meget af lyngen, når den blomstrer på hederne. Det er dens rette omgivelser. Jeg er derimod knap så begejstret for lyngen, når den plantes i haver. Der kommer den efter min mening let til at virke malplaceret. Navnlig har jeg det lidt svært med de sorter, der blomstrer om foråret. 

Til slut vil jeg vise nogle få billeder fra haven. 

Farvebælg, Baptisia, står lige nu med smukke gulgrønne frøbælge. Senere blive bælgene sorte.


Floks er en dejlig sensommerstaude med lang blomstringstid.



Den smukke blå klematis er kravlet gennem stakittet fra naboens have, og flokken af morgenfruer har sået sig selv. Både klematissen og fruerne skal være velkomne :-)




14 kommentarer:

  1. Jeg er så enig med deg at lyngen passer best der den trives og vokser i naturen. Vi har steder hvor lyng vokser her i Norge også, men det er ikke her hvor jeg bor. Jeg planter lyng i en stor krukke hver høst, men den trives ikke i hagen her. Det er vakre bilder du viser av lyngen der den vokser så fint. Ja, phlox er en vakker sensommerblomst som jeg er veldig glad i. Den finnes jo i så mange fine farger nå. Så heldig du er som får en clematis krypende inn til deg og morgenfruer også. Sånne naboer er hyggelig å få på besøk!

    Hilsen Marit

    SvarSlet
    Svar
    1. Vores have var tørkeramt i en lang periode i maj-juni, og nu er den tørkeramt igen. Jeg er forbavset over, at floksene har klaret tørken så godt, som de har. Jeg tror, jeg vil overveje at købe nogle flere.
      Man hører tit klager fra haveejere over ukrudt fra naboerne. Så jeg føler mig heldig, at jeg får en smuk klematis. Naboens meget høje stokroser, har også smidt frø over stakittet, så i år har jeg et par fine stokroser i blomst.

      Hilsen Elna

      Slet
  2. Og ja der er ikke noget bedre end en tur hvor lyngen blomstrer. Det er nogle fine billeder du har taget. Sikke fine floks du har. De trives ikke så godt hos mig, så må jeg nyde dem hos dig!

    SvarSlet
    Svar
    1. Mon ikke, der også er fine lyngbakker i nærheden af, hvor du bor.
      I mange år afholdt jeg mig fra at have floks i haven, fordi jeg troede, at vores jord var for tør, men så var der en gartner, der fik mig overbevist om, at floks er nemme planter, og så anskaffede jeg mig nogle, og det er gået godt. Man skal huske at plukke mange buketter, for så kan man strække blomstringen med mange uger.

      Hilsen Elna

      Slet
  3. Skønne billeder fra din tur ud i det åbne landskab! Hvor er der dejligt! Lyng kan godt passes ind i haver, men det kræver nok man har det rette jord. Her har jeg af og til brugt lyng i mine vinterkrukker, men de overlever ikke så de kan plantes ud. På dine billeder passer lyngen jo bare perfekt!
    Og fine billeder hjemmefra! De gratis glæder skal man tage med. Her har vi kaprifolie der blomstrer over hegnet ind til naboen, og en del selvsåede perikon fra samme have - men de pynter, og så er alt jo godt.

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg tror ikke, lyng vil trives i almindelig havejord, mon ikke, der kræves sur jord. Jeg husker, at der er et smukt lyngparti i Bangsbo Botaniske Have. Du har sikkert også set det. Men jeg holder nu mest at lyngen, når den blomstrer på heden.
      Kaprifolier ville også være velkomne her.

      Hilsen Elna

      Slet
  4. Ja lyng er skønt, men ikke noget vi ser her omkring på Fyn. På Samsø havde vi en hede, den må vi undvære nu. Jeg nød turen, men også de fine blomster fra din have.
    Hilsen Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg er glad for, du nød at være med mig en tur på heden. Der er vel i det hele taget ikke ret meget lyng på Fyn.
      Lidt blomster kan jeg da finde i haven, selvom den er tørkeramt. I dag har vi fået 1 mm regn, det kan ikke bruges til så meget :-(

      Hilsen Elna

      Slet
  5. De store lyngarealer virker så naturlige, at det egentligt er svært at fatte, at de er et kulturlandskab, som skal plejes for at blive bevaret. Der er en særlig rolig stemning over de store vidder.

    SvarSlet
    Svar
    1. Du har fuldstændig ret. Det må være dyrt at pleje hederne, men det er godt, der bliver passet på dem. Jeg elsker de store vidder, ikke bare de lyngbegroede, men også fx marsklandskabet.

      Hilsen Elna

      Slet
  6. Hei! Jeg tror ikke jeg har sett så store området med lyng. Det er vakkert. Her blomstrer også floksen. Er veldig glad i dem. Særlig den hvite som er det siste vi ser når det mørkner.
    Ha det godt! Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg holder også meget af den hvide floks. Jeg har den i et mørkt hjørne af haven, og der lyser den også i mørkningen.
      Du må have en god weekend!

      Hilsen Elna

      Slet
  7. Du har ret i lyng er smukkest på heden. Jeg er heller ikke vild med forårslyng, det er forkert, ligesom asters i højsommeren. De hører til i sensommeren og efteråret.
    Hvide phlox er så fine. De kan sættes sammen med alt, bare der ikke er for tørt.
    hilsner gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Vi er helt enige. Men blomsterhandlerne er desværre ikke enige med os to.
      Floks er en gave til sensommerhaven. Jeg har også en forkærlighed for de hvide.

      Hilsen Elna

      Slet