onsdag den 22. august 2018

"Forårsarbejde" i augusthaven

Jeg prøver at få haven til at tage sig nogenlunde ud efter sommerens tørke. Når jeg går og klipper visne staudetoppe ned, føles det næsten, som om man er i gang med forårsarbejdet i haven. Normalt plejer planterne fuldstændig at dække jorden på denne årstid, men sådan er det ikke i år, der er mange bare pletter, hvor ukrudtet begynder at spire, hvilket også leder tankerne hen på en forårshave. Og græsplænen, tja, den kunne såmænd godt ligne en forårsplæne med sneskimmel og bare pletter, hvor mosset er revet af. Men det er ikke forår - vi er sidst i august - og skulle man komme i tvivl, er der også mange tegn på, at vi har nået sensommeren:

Æbletræets grene er tynget af frugt,


høstastersen blomstrer,


og rynkeblad, Viburnum rhytidophyllum, står med skinnende mørkerøde bær. De ser næsten ud, som om de er dyppet i lak.


Andet man kan glæde sig over i augusthaven er georginerne. Nu er blomsterne store og friske at se på. Da vi havde tørke og bagende hede, var blomsterne små, og de visnede næsten, før de sprang helt ud. Her ses Dahlia 'Apricot Desire'.


Latyrusserne havde jeg næsten opgivet, men nu er de kravlet til tops i stativet. Lathyrus 'Black Knight' vokser i samme bed som 'Apricot Desire', deres farver klæder hinanden så godt.


Hortensia, Hydrangea paniculata 'Limelight', er blevet meget populær i danske haver. Det forstår man godt, for det er en smuk og "driftssikker" busk.


Vi dyrker normalt ikke tomater, men da jeg i foråret var i planteskolen, kom ejeren hen til mig og fortalte, at nu havde de fået en tomatsort med navnet 'Elna'. Den måtte jeg selvfølgelig prøve!


Tomatplanten står i en potte i gårdhaven. Den har nydt godt af den varme sommer, så udbyttet har allerede været stort.


I den hvide have er sankthansurten i blomst. Den er upåvirket af den varme og tørre sommer.


Staudehaven


Sydhaven


Selvom haven har været ramt af både tørke og hede, er det dejligt at se, at den langsomt er ved at komme til hægterne igen. Det er utroligt, at visne planter nu begynder at skyde små friske blade. Det er næsten som i en forårshave.


23 kommentarer:

  1. Ja det er sådan et mix af forår og efterår når man går i haven i øjeblikket. Jeg dyrker normalt heller ikke tomater, men i år er jeg da ved at fortryde at jeg ikke har forsøgt mig.

    SvarSlet
    Svar
    1. Vi har ikke drivhus, men i år har man vist kunnet dyrke mange mere eller mindre eksotiske planter på friland. Men man ved jo ikke på forhånd, hvordan sommeren bliver.

      Hilsen Elna

      Slet
  2. Hej Elna

    ja, man imponeres over hvordan haverne og naturen stille og roligt tilpasser sig at vi nu har mere normalt vejr,
    Flot med endnu et forår:)
    Så skal du se i Sverige, der er det nok hver anden have der har deres 'Limelight'. den er godt nok populær;)

    Ha en dejlig dag

    SvarSlet
    Svar
    1. Da vi for mange år siden anlagde vores have, var det næsten en selvfølge, at enhver have havde en Forsythia og en Ribes, og vi plantede selvfølgelig også de 2 buske, men vi blev hurtigt trætte af dem og gravede dem op. Jeg kan godt mærke, at jeg ikke er helt så begejstret for ‘Limelight’, som jeg var de første år, vi havde den i haven - jeg har ligesom fået nok af den. Men den har så mange kvaliteter, så den skal få lov at blive stående.
      Du må også have en dejlig dag!

      Hilsen Elna

      Slet
  3. Hvor står din hvide St. Hansurt flot, jeg havde faktisk en brogetbladet, der ikke kunne lide tørken. Det ser flot ud med de hvide, når der er så mange. Jeg må ud og se, om mine bronzeblad også er ved at skyde nyt.
    Jeg blev i øvrigt også hurtigt træt af Forsythia og Ribes, så blev der plads til noget mere spændende.
    Hilsen Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg troede, det var fælles for alle sankthansurt, at de var tørketålende. Man det viser jo, at man skal sætte sig godt ind i planternes krav for at få glæde af dem.
      Jeg undrer mig over, at de nye blade på bronzeblad er grønne, jeg mener da, at de er rødbrune om foråret? Det var ellers godt set, at det var et blad fra en bronzeblad.

      Hilsen Elna

      Slet
    2. Den brogetbladede St. Hansurt har rettet sig og står nu flot igen.
      Det har du ret i, faconen er ikke til at tage fejl af.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  4. Hej Elna!

    Jag känner precis som du när jag börjat röja i trädgård, det känns precis som det jag brukar göra på våren. Det går ju, efter mycket arbete, att få planteringarna snygga igen när allt det bruna och vissna klipps bort. Jag har en del ormbunkar planterade i trädgården och de tål ingen torka alls, de första som vissnade ner var ormbunkarna. Har klippt bort allt som är visset och dött och nu kommer det nya skott som grönskar, det blir nya erfarenheter för jag har aldrig upplevt något liknande.

    Trevligt att du ändå har något som blommar, kärleksörten (St Hansurt) är en tacksam växt och gör sig fint i den massplantering du gjort.

    Ha det gott Elna!

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er utroligt, som planterne tilpasser. Meget af det, som jeg troede var dødt, kommer igen. Det bliver spændende at se, hvordan planterne klarer sig til vinter, hvis vi får meget frost.
      Du må også have det godt!

      Hilsen Elna

      Slet
  5. Hej Elna - det er nemlig præcis sådan det er: Efterår med et strejf af forår. Men mest efterår. Det hele har været en måned for tidligt hen over sommeren, og det fortsætter her. Mine blåbær er fx ved at sætte de smukkeste røde efterårsblade. Det har jeg da godt nok aldrig set i august.
    Det ser nu ellers godt ud hos dig. Forhåbentlig får vi en duelig sensommer.
    Hilsen Lisbeht

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg tror på, at eftersommerem bliver god. Vi har fået over 70 mm regn i august, så nu kan planterne klare sig et stykke tid. Bliver det lunt i vejret, tror jeg, at en del stauder vil komme med en efterblomstring.

      Hilsen Elna

      Slet
  6. Naturen henter seg hurtig igjen likevel, men hvem skulle ha trodd det etter en sånn tørkesommer! Den hvite Sedum er så fin, og den har jeg kjøpt mange av i sommer. De tåler omtrent alt av tørke. Så flotte epler du har!

    SvarSlet
    Svar
    1. Den hvide sedum holder jeg også meget af. Ja æblehøsten er god i år. Jeg burde nok have tyndet ud i æblerne først på sommeren, men jeg fik det ikke gjort. Vores æbletræ er ret stort, og jeg er ikke så god til at stå på en stige.

      Hilsen Elna

      Slet
  7. Et mix af forår og efterår, men alligevel med overvægt af efterår. Visne stauder behøver bestemt ikke at være døde; men nogle af dem skal nok have en del regn for at skyde på ny. Flot georgineblomst, du viser, de fleste af vores ser stadigvæk medtagne ud.

    SvarSlet
    Svar
    1. Georginerne så temmelig medtagne ud under tørken, så jeg var på nippet til at opgive dem. Men nu har de fået friske blade og mange knopper. Vi har fået over 70 mm regn i august. Det hjælper godt, selvom vi sagtens kan bruge mere.

      Hilsen Elna

      Slet
  8. Hei Elna.
    Det ser ganske frodig ut hos deg på bildene, og det er deilig hvordan naturen henter seg inn igjen.
    Jeg klippet ned endel stauder tidlig, og mange kommer fint nå. Og,- det er mange syrinhortensiaer her også, og de er virkelig vakre nå!
    Ha en fin helg/Eirin

    SvarSlet
    Svar
    1. Naturen er intet mindre end fantastisk. Og en saks kan jo gøre underværker, så haven begynder langsomt at komme til hægterne igen.
      I må også have en god weekend!

      Hilsen Elna

      Slet
  9. Så frodigt det ser ut hos dig. Är Elna god? Gillar verkligen din staudehave.
    Ha det fint
    Helene

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg synes, tomaterne smager godt. De er små, ret faste og har en sød smag. Udbyttet er også godt.
      Tak!
      God weekend!

      Hilsen Elna

      Slet
  10. Så fina och inspirerande bilder Elna :) Bilden vid uteplatsen med de vackra planteringarna runt - den är så inspirerande. Håller med om din reflektion om vårkänslan.

    Ha det gott! Carina

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Carina! Jeg er glad for, at mine billeder kan være med til at inspirere dig.
      Du må også have det godt!

      Hilsen Elna

      Slet
  11. Ja, i år har det på alle måter vært et spesielt år med følelsen av flere årstider som vandrer hånd i hånd. Det gode er at frukttrærne bærer så mye frukter og at tomater som vanligvis ikke rekker å modnes nå kan høstes røde og fine. Vi har fått en påminnelse hvor sårbar naturen kan være og at vi må behandle den så godt vi bare kan. Det ser da ut til at du har mange frodige plasser i hagen, som har det riktig så godt.
    Jannicke

    SvarSlet
    Svar
    1. Det var en sommer, der slog indtil flere klimarekorder, og det var foruroligende. Naturen er sårbar, og vi skal passe på den. Men det er også opmuntrende at se, hvordan planterne kommer igen og skyder friske grønne skud.
      Vi har flere siddepladser i haven, og vi bruger dem flittigt. I år har der ikke været så frodigt omkring pladserne, som der plejer at være. Men nu har vi fået meget regn, så mon ikke vi får en blomsterrig september.

      Hilsen Elna

      Slet