fredag den 31. august 2018

Blomster skal der til

I sidste uge var vi i London på en lille ferie. London er på mange måder en meget farverig by, og netop derfor holder jeg så meget af byen. Da min blog er en haveblog, skal indlægget mest handle om blomster, om blomster i alle farver. Englænderne elsker blomster, og de elsker at pynte deres huse og forhaver med blomster.


Tænk sig at blive mødt af dette farvestrålende syn, når man skal have en øl på sin stampub.


Eller hvad med en kop kaffe fra kaffehuset?


Jo flere farver jo bedre!


Her i Neal's Yard er det både husene og blomsterne, der er farvestrålende.



Hvor tit ser man ikke en forhave helt uden planter? Det skal være nemt, og så lægger man granitskærver, grus eller betonfliser ud over det hele i den (fejlagtige) tro, at der ingen pasning kræves. Hvor må det være trist at komme hjem til sit hus, og blive mødt af sådan en forhave. Gab!

I Londonbydelen Notting Hill fandt jeg denne forhave. Den er også belagt med betonfliser, men ved at tilføje et par stedsegrønne buske samt nogle få krukker blev forhaven så indbydende, at der også måtte et bord og et par cafestole til, så man kan sidde og nyde omgivelserne.


Længere nede ad gaden var det umuligt at lade være med at stoppe op og tage et foto af denne fortryllende forhave.


Selv om man kun har en ganske smal forhave, kan man godt skabe frodighed.


Ja, har man kun en altankasse, kan man jo også gøre sig umage og skabe noget smukt.



De næste 3 billeder er fra Holland Park. Her er der også farver, og man bliver så glad af at se disse flotte sensommerbede.


Har man fået farver nok, er der også bede, hvor øjet kan finde ro.


Her er der plantet hæk på hæk. Bag stammehækken vokser en takshæk. De grønne farver og stramme former giver ro. Beplantningen foran stammehækken er visnet. London har også haft en ekstrem tør sommer.


Jeg holder meget af de grønne farver og stramme former. Men blomster skal der - også - til.

21 kommentarer:

  1. Åh, ja, de kan altså noget med haver og med blomster, de englændere :-) Det er et stykke tid siden jeg sidst var i England, og du skal have tak for at tage mig med på denne tur!
    Kh Nana

    SvarSlet
    Svar
    1. Det var da hyggeligt at have dig med på turen!

      Hilsen Elna

      Slet
  2. Det må man sige, sikken et blomster og farveorgie.
    Tak for turen.
    Hilsen Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Selv tak!
      Ja der er knald på farverne, men det virkede nu meget hyggeligt.

      Hilsen Elna

      Slet
  3. Hej Elna!

    Du har ett öppet sinne för allt som växer var du än befinner dig. Tack för denna tjusiga rundtur i den engelska huvudstaden. Den första bilden blev min favorit.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg kan slet ikke lade være med at kikke på planter, når jeg er på ferie.
      Man må jo sige, at huset på det første billede er godt klædt på.

      Hilsen Elna

      Slet
  4. Hej Elna

    Ja, der kunne vi godt hente lidt inspiration:)
    Crown & Anchor ser da iøvrigt hyggelig ud!

    Ha en dejlig weekend

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, blomster skal der til ....
      Du må også have en dejlig weekend!

      Hilsen Elna

      Slet
  5. Hvor har du ret. Selv små steder kan gøres frodige og interessante, og englændere kan altså noget... Altankasserne er det skønneste bevis. De er herlige. Det er i det hele taget inspirerende motiver, du knipsede.
    Mange hilsener Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg er også ret begejstret for altankasserne, det kan godt betale sig at gøre sig umage.

      Hilsen Elna

      Slet
  6. Hej Elna

    Ja, engelskmenn er kjent for å være glad i hager og blomster, og det er dine bilder bevis på! Så mye fint du viser. Jeg likte spesielt godt de med hekk på hekk. Fint med det mørke mot det grønne.
    God weekend!

    SvarSlet
    Svar
    1. Det var også et par fine hække, og ideen med 2 hække er ny for mig.
      Du må også have en god weekend!

      Hilsen Elna

      Slet
  7. Tak for billederne. Der er noget for enhver smag.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja det må siges, at der er noget for enhver smag. Når jeg går rundt som turist og kikker på byen, går min smag i alle retninger. Jeg synes, det spraglede blomsterflor virker hyggeligt. Men når det gælder min egen have kan jeg bedst lide det grønne og det enkle suppleret med blomster i ikke for flammende farver.

      Hilsen Elna

      Slet
  8. Roligt med bilder från London. Håller med om Engelsmännen verkligen kan sin sak och att de älskar att pynta med blommor. Så fint det kan bli på en liten yta.
    Ha det fint
    Helene

    SvarSlet
    Svar
    1. Englændernes blomsterglæde er ikke til at tage fejl af. Selvom pladsen er trang, kan der altid klemmes et par blomster ind.
      Du må også have det godt!

      Hilsen Elna

      Slet
  9. Hei Elna.
    Takk for rundturen! I disse forhagene er det jo både trær, stauder og sommerblomster.
    En helt annen kultur på hage/blomster enn vi har her i Norge.
    Vi syntes nok at dere er ganske gode på det i Danmark også:-)
    Ha en fin kveld.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja kulturen er forskellig, men det er naturen jo også, og mon ikke det spiller ind.
      Når jeg har været i Norge, har jeg tænkt på, at husene og haverne passer så godt sammen.
      I må have en god uge!

      Hilsen Elna

      Slet
  10. Det är lätt att förstå att England betraktas som en trädgårdsnation :) Underbara bilder som får mig att längta dit igen.

    Ha det gott! Carina

    SvarSlet
    Svar
    1. Jamen så må du jo en tur til England😀
      Du må også have det godt!

      Hilsen Elna

      Slet
  11. I'am glad to read the whole content of this blog and am very excited,Thank you for sharing good topic.

    ดูหนัง

    SvarSlet