mandag den 16. december 2019

Glædelig jul!

Julen nærmer sig, derom kan ingen være i tvivl. Fra butikkernes højtalere spreder julemusikken sig ud på gaderne, og når man går forbi, får man lige Jingle Bells med på vejen. Tusindvis, nej millionvis af små led-pærer kanter tagudhæng, vinduer og døre, snor sig om flagstænger, for slet ikke at tale om alle de buske og træer, der er indpakkede i lysende net. Nogle af led-pærerne kan både skifte farve og blinke.

Jeg holder meget af julen og dens glade budskab, det må ikke misforstås. Men bliver der for meget halløjsa, og det starter allerede i oktober, kan jeg godt blive lidt træt. Så søger jeg det enkle og naturlige. Jeg kan godt lide at gå og samle kogler, mos og lav til julens dekorationer. Det er blevet til ture både i plantagen og i klitterne.


I Husby Klitplantage vokser der et træ med en bule på stammen. Ved nærmere øjesyn viser det sig, at bulen er en stor sten, som stammen er vokset uden om. Man kan kun undre sig over, hvordan sådan noget kan gå til.



Bevoksningen bliver lavere og lavere jo længere vestpå man kommer, og til sidst er man helt ude ved klitterne.



Vestjylland er ved at drukne i regn, og gummistøvler kan bestemt anbefales, når man går i naturen. Hvis man skal have forrettet sin nødtørft, er de helt nødvendige.


Båkerne blev i gamle dage, før skibene fik navigationsudstyr, brugt som sømærker. I dag har de ingen betydning for søfarten, men en del af dem er blevet fredet.


I klitterne er der mos og lav i store mængder, og det ses ikke, hvis man samler til et par juledekorationer.


I de mest sumpede områder breder porsen sig.


Porse er nok mest kendt som smagsgiver til snaps, men porsegrene er også smukke i krukker og vaser. Og som det ses, er der nok at plukke af.


Med disse varme farver på en ellers meget grå dag, vil jeg slutte min blog for i år og hengive mig til
alle juleforberedelserne.


På gensyn i 2020!

20 kommentarer:

  1. Så vakre bilder og farger. Ja, julen nærmer seg med stormskritt.

    Glædelig jul!

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg holder selv meget af naturens dæmpede farver.
      Tak i lige måde - og godt nytår. Jeg glæder mig til at følge 2020 i din have.

      Hilsen Elna

      Slet
  2. Vakre bilder og vakre farger nå før jul. Man kan bli sliten av all støyen lenge før jul.
    God jul og på gjensyn i 2020.
    Hilsen Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. For min skyld må juleriet gerne vente til december. Jeg bliver også træt af julesange i oktober.
      Naturen kan fremvise meget smukke farver om vinteren. Vi har ikke haft sne, så vi nyder de dæmpede farver.
      Også et gensyn herfra.

      Hilsen Elna

      Slet
  3. Hej Elna

    Flot Landskab -
    Ja for meget julehysteri og gaveræs det er heller ikke lige mig!

    God jul oh på gensyn i 2020

    SvarSlet
    Svar
    1. Nej lad os blive fri for julehysteri.
      Tak i lige måde! Jeg er spændt på, hvordan dine planer udvikler sig i 2020.

      Hilsen Elna

      Slet
  4. God jul, Elna! Og tak for i år!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak i lige måde, og på gensyn i 2020.

      Hilsen Elna

      Slet
  5. Tak for fine billeder fra det vestjyske. Det er rart at gå ud i naturen, hvor der er fred og ro. Heldigvis har vi ikke alt det du nævner om julen her hos os, vi nøjes med at handle dagligvarer ind, der er ikke så meget tam tam i Netto og Brugsen. Men jeg kan godt lide at se julelysene, hvis vi kører ud, når det er mørkt. Herovre er der heller ikke så meget af den slags, det rækker til husbehov.
    Rigtig glædelig jul til dig og dine
    vi ses igen efter Nytår.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg tror, vi to har det til fælles, at vi holder meget af naturen, og den har vi heldigvis begge tæt på. Jeg arbejdede i mange år som nattevagt og kørte 50 km. for at komme på arbejde. Omkring 1. december begyndte der at dukke juletræer med lys op ved gårdene, jeg kørte forbi. Jeg nød lysene på mine aftenkøreture. I dag synes jeg, det tager overhånd med lys her og der og alle vegne og med blink og kulørte lamper. Jeg vil nærmest kalde det lysforurening. Men heldigvis er der også mange, der forstår at begrænse sig.
      Glædelig jul til dig og Bent. Jeg glæder mig til dine samsøbilleder i 2020.

      Hilsen Elna

      Slet
  6. Hej Elna!

    Jag är nog som du, går gärna ut i naturen istället för att stressa omkring i köpcentrum med skrålande julmusik och stirriga konsumenter. Längesedan vi slutade med julklappar, till barnbarnen blir det en peng och så har det varit länge. Mat kan man bara äta sig mätt på så det blir endast lite traditionsenlig julmat och det räcker så bra. Jag bryr mig inte så mycket om mat och julpynt, det blir nog en jul ändå.
    Efter alla år av torka har vi nu fått alldeles för mycket vatten, det har regnat i nästan 1,5 månader och vattendragen är överfyllda. Varningar utfärdas för höga vattenstånd, det svänger fort numera.

    Jag önskar dig och din familj en riktigt God Jul!

    SvarSlet
    Svar
    1. Det mest enkle, kan godt være det bedste, og det gælder vel også for julen. Det er på en måde lidt uhyggeligt med alle de vejrrekorder, vi oplever i disse år. Ingen ved, hvilket vejr, der venter os, men jeg kan godt blive bange for det ekstreme vejr.
      Også en glædelig jul til dig og dine.

      Hilsen Elna

      Slet
  7. God jul og tak for de smukke naturbilleder.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak i lige måde. Jeg er glad for, du kan lide mine billeder. Der er så mange fine dæmpede farver derude lige nu.

      Hilsen Elna

      Slet
  8. Åh ja naturen er den bedste til at finde pynt i. Mine dekorationer er osse kun med naturting og lys. De er så smukke dine naturbilleder.
    Jeg elsker osse julen,, fra den 1. dec altså. Ikke oktober som der mange forretninger der forsøger sig med. Og enkle lys i kæderne tak, ikke alt det amerikanske farverier og blink, uhff.
    Glædelig solhverv og god jul.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Naturen går man aldrig fejl af. Den er uudtømmelig.
      Tak i lige måde! Solhverv er længe ventet i år. Jeg synes, det har været ualmindelig gråt i lang tid. Det kan være, vi skal fejre solhverv med at tænde bål.
      Jeg håber, du kikker forbi igen i 2020. Jeg har aldrig fundet ud af, om du har en blog, Gunvor. Hvis du har, må du fortælle mig det.

      Hilsen Elna

      Slet
  9. Du viser sådan nogle dejlige, stille billeder fra den smukke (og våde!) natur omkring dig. Jeg kan godt forstå, du trækker derud. Jeg plejer at vende hovedet væk fra de værste juleflimrende huse, når vi kører derude i mørket. Og en gåtur ned om havnen og et kik ud over vigen renser også hjernen :-) Der er godt nok mange måder at fejre julen på.........
    Rigtig glædelig jul til dig og på gensyn.
    Mange hilsener Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Ebeltoft Vig er så smuk. Vi har holdt mange dejlige efterårsferier i et sommerhus i Egsmark Strand. Men der er jo mange skønne steder rundt om i Danmark. Jeg har lige været en tur i København. Når jeg er derovre, tænker jeg altid, hvor er det synd, at nogen skal bo der. (Men de tænker sikkert det samme om mig om min syvende kartoffelrække😉). Og når det kommer til stykket, er der jo også mange smukke steder i København, Tivoli fx.
      Tak i lige måde!

      Hilsen Elna

      Slet
  10. Ja, jeg kan heller ikke klare jul i 3 måneder. Her starter vi i december og så nyder vi det til gengæld.
    Det er skønne billeder og jeg kan jo godt se der er rigeligt materiale til flotte dekorationer. Porse er en meget smuk vinterplante med sin varme rødgyldne farve.
    Ønsker dig en rigtig dejlig jul!

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja der er materialer nok at tage af, og det er i grunden ret begrænset, hvor meget man skal bruge. Det enkle er tit det smukkeste. Jeg synes porsen er mere rødgylden, end den plejer at være, men porse kan godt lide fugtig jord, så det er måske den megen regn, der har givet den intense farve.
      Tak i lige måde og på gensyn i 2020.

      Hilsen Elna

      Slet