fredag den 6. december 2019

Fra skibslast til havemur

Bag denne lidt mystiske overskrift gemmer sig historien om et skibsforlis i den Göteborgske skærgård i 1745. Ostindiska Kompaniets store handelsskib Götheborg havde været i Kina, og med hjem i lasten var blandt andet porcelæn. Af ukendte årsager sank skibet i indsejlingen til Göteborg. I 1984 undersøgte dykkere skibsvraget, og her fandt de en stor mængde porcelænsskår. Skårene blev bjærget, og de blev givet til Göteborgs Søfartmuseum. Men hvad er det lige, man stiller op med så mange potteskår?


Museet donerede en del af dem til Trädgårdsforeningen i Göteborg, som sagtens kunne bruge dem. De anvendte dem som væg i et kunstværk med navnet "Den sjunkna trädgården". Kunstværket er lavet efter inspiration fra "the sunken garden" i engelsk havekunst og fra trædækket på et gammelt skib.


Over trædækket er rejst en pergola, som dels er beplantet, dels bærer dette smukke tag.


Jeg kan godt lide kunstværket, og jeg synes, det er spændende, at man har genanvendt nogle af de gamle porcelænsskår.

Trädgårdsforeningens have ligger midt i Göteborg, og det er en meget skøn have, der også tager sig smuk ud en vinterdag. Jeg var der i sidste weekend, og da var planterne dækket af et fint lag rim.




I haven er der nogle meget smukke takshække. De er klippet, så de står knivskarpe.




De gamle træhuse bidrager til den hyggelig stemning i haven.

20 kommentarer:

  1. Så smart å bruke de gamle potteskårene! Det er dekorativt å bruke de på den måten de har gjort. Flotte busker med rim på. Rimfrost er alltid så vakkert.
    God weekend!

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja det er en fin ide. Vi havde 4 dage i Göteborg med solskin og rimfrost. Da vi kom hjem, var det bare gråt☹️.
      Hilsen Elna

      Slet
  2. God idé at genbruge potteskårene, det ser flot ud, og haven er også fin, rim er jo flot på de rigtige tidspunkter af året. Tak for turen.
    Hilsen og god weekend
    Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Selv tak! Når jeg engang kommer til Göteborg om sommeren, vil jeg igen tage dig med til Trädgårdsforeningens have, der er nemlig en smuk rosenhave.
      Du må også have en god weekend!

      Hilsen Elna

      Slet
  3. Hej Elna

    Morsom historie med porcelænet fra det gamle vrag!
    Det giver en ekstra dimension!
    Tak for turen til Trädgårdsforeningen i Göteborg - en flot have!

    Ha en dejlig weekend

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er godt fundet på, at man kan anvende porcelænet på denne måde. Jeg ved jo, du også holder meget af Trädgårdsforeningen. Det er så fint, at haven ligger lige midt i byen. Jeg tror, den bliver meget brugt.
      Du må også have en dejlig weekend!

      Hilsen Elna

      Slet
  4. Et vellykket samarbejde, må man sige. De knivskarpe taksfirkanter gør sig ekstra flot med de hvide rimlag.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg blev også helt betaget af takshækkene med rimlaget. Rim har vi jo nærmest ikke set i Danmark i år.

      Hilsen Elna

      Slet
  5. Spennende historie som ble til vakker kunst. Vakker vinterhage. Liker godt vinterhager. En helt annen struktur kommer fram. Jeg har aldri vært der. Det må jeg gjøre noe med. Hilsen Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg synes også, historien er spændende. Det er en god måde at udstille porcelænsskårene på. Jeg tror, du skal tage en tur til Göteborg og se haven, den har så meget at byde på, bl.a. drivhuse, staude- og rosenbede, smukke havehuse og en cafe, der har åben om sommeren.

      Hilsen Elna

      Slet
  6. Det er en rigtig god historie du der fortæller. Pergolaen er meget smuk og hvis der f.eks. vokser blåregn på den, må det se dejligt ud sammen med det kinesiske porcelæn i blomstringstiden.
    Men resten af haven ser også meget spændende ud og er jo heldigvis planlagt ud fra vores lange grå og nordiske måneder, hvor den stadig ser dejlig ud med hække og stedsegrønt.
    Tak for turen!

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg kan også lide historien. En samling potteskår er jo i sig selv ikke så spændende. Men her kommer nogle af dem til anvendelse, og et skilt fortæller om potteskårene og deres oprindelse. Jeg kan oplysen, at pergolaen er lavet af to svenske kunstnere, Nina Thalinson, der er grafisk formgiver og Gert Wingårdh, der er arkitekt. Pergolaen er beplantet med roser og klematis. Jeg har for nogle år siden set pergolaen om sommeren, men jeg kan ikke huske blomsternes farver.
      Jeg er glad for, du ville med på turen.

      Hilsen Elna

      Slet
  7. Ja det är verkligen ett bra sätt att använda alla skärvor som bara låg och tog plats i något magasin. Alla värdefulla delar av lasten finns ju på museum. Sunken garden är en mycket fin plats i trädgårdsföreningen tycker jag också. På sommaren, i synnerhet, är hela parken otroligt fin.
    Ha det fint
    Helene

    SvarSlet
    Svar
    1. Er det Søfartsmuseet der opbevarer lasten? Jeg har også været i Trädgårdsforeningen om sommeren, og jeg giver dig ret i, at det er en utrolig fin have. Beliggenheden midt i byen er meget central, så jeg forestiller mig, at der kommer rigtig mange gæster.
      Hav en god uge!

      Hilsen Elna

      Slet
  8. "Den sjunkna trädgården"... perfekt navn og fin historie ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja navnet er fint - selvfølgelig hører potteskår fra en sunken skibslast da hjemme i “Den sjunkna trädgården”.

      Hilsen Elna

      Slet
  9. Hei Elna! takk for fine bilder og en spennende historie! Jeg har jo vært mange ganger i Gøteborg, hos Peter Korn og hos Gerben og ikke minst i G Botaniske hage, men denne hagen har jeg tilgode til neste gang :-)) Ønsker deg en deilig ny uke!

    SvarSlet
    Svar
    1. Botanisk have i Göteborg er jo et herligt sted at besøge, men jeg holder også meget af Trädgårdsforeningen, og du må helt sikkert besøge haven, når du kommer til Göteborg igen.
      Du må også have en god uge!

      Hilsen Elna

      Slet
  10. Hej Elna. Tak for rundturen i en interessant have. Jeg har lige læst dine sidste indlæg, og det er spændende med jeres ændringer i haven. Det er altid dejligt med planer og drømme, det synes jeg i hvert fald:) Hilsen Susanne

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg synes også, det er spændende, når nye planer skal gøres til virkelighed. Jeg glæder mig allerede til foråret, når der kommer blade på buske og træer, og der kommer gang i bunddækket.

      Hilsen Elna

      Slet