onsdag den 8. juli 2020

Kantplanter, fyldplanter og andre planter ...

Indgangen til forhaven er på begge sider af stien kantet med hostaer. Jeg kan godt lide symmetrien i, at det er samme slags planter på begge sider. Lige nu blomstrer hostaerne, og jeg hører ikke til dem, der klipper blomsterne af, jeg nyder dem indtil de visner, så bliver de klippet af.


Her er der også skabt symmetri ved at have samme plante på begge sider af fliserne. Planterne er vintersar.


Og her er det guldjordbær, der kanter stien på begge sider.


Den lille hvide matrem vokser mange steder i haven. Ikke fordi den bliver plantet, den finder selv hen, hvor den vil være. De planter, der ivrigt sår sig selv, kan man godt engang imellem blive lidt træt af, men sådan har jeg det ikke med matrem. For det første er den nem at luge op, for det andet er den en god fyldplante. Når blomsterne visner, rykker jeg de fleste af planterne op, for så er naboplanterne som regel vokset så meget, at de kan udfylde hullerne efter matrem.


På billedet kan man flere steder se blomstrende matrem. De er aldrig blevet plantet, men er kommet af sig selv.


En anden god fyldplante er dusksalvie. Den fås i flere farver, men jeg kan bedst lide den blå. Vi har mange hvide og lyserøde blomster i havens bede, og det kan godt komme til at virke lidt tamt. Så er den blå farve god til at pifte bedene op med.


Den sår sig selv, men jeg plejer også at så en pose frø, så jeg har nok til at plante ud, hvor der er huller.


Vi har et bed, hvor der kun gror løvefod. Det ser ret flot ud nu, hvor de blomstrer. Efter afblomstring bliver både blomster og blade klippet af. Det er et trist syn, men der går ikke lang tid, før nye grønne blade kommer frem. Der kommer som regel også en efterblomstring.


Nogle stauder bemærker man på grund af blomsterne. Andre har meget diskrete blomster, mens det til gengæld er bladene, man bemærker. En sådan staude er klasekortlæbe. Den har nogle sjove blade med "flæsekanter".


Jeg viser ofte storkenæb på min blog. Denne gang vil jeg vise et billede af Rozanne. Det er en af de storkenæb, som her i haven de fleste somre får visne blade på grund af tørke. Men i år, har den ikke manglet vand, så den står med friske blade og de dejligste blå blomster.


Monbretiaen er vokset mig over hovedet i år. Den skulle tøjres godt i sidste weekends blæsevejr.


Der skal også være plads til andet end blomster. De stedsegrønne giver meget til haven, når de står med lysegrønne skud. Vi glæder os over grantræet, hver gang vi går op til vores hoveddør. Om vinteren får træet elektriske lys på og bliver forvandlet til juletræ.


Nu holder havesysler sommerferie. God sommer til alle jer derude!

17 kommentarer:

  1. Uh, altså, nogle skønne billeder, Elna! Stien med hosta - og bedet med løvefod ... Jeg er vild med det! Må jeg spørge, hvor stor jeres have er?
    Mange hilsner fra Nana

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Nana, det er jeg glad for at høre. Jeg kan også selv lide de to billeder, for jeg kan godt lide de ensartede flader.
      Vores have er på 1400 m2 og er beliggende i et parcelhuskvarter.
      God sommer!

      Hilsen Elna

      Slet
  2. Ja, hosta er så fine nå, og jeg liker så godt symmetrien i dine bed. Din gran er også veldig fin! Vet du hvilken sort det er? Jeg er veldig glad i graner, og har plass til en til her :)
    God sommerferie til deg også!

    SvarSlet
    Svar
    1. Vores gran er en nordmannsgran, Abies normanniana. Det er en gran, som i Danmark er meget brugt som juletræ.
      Tak!

      Hilsen Elna

      Slet
  3. Jeg er også blevet ganske glad for Matrem, der er kommet af sig selv. Og jeg kan genkende glæden ved det symmetriske. Jeg behøver ikke, at have det helt symmetrisk, man kan bare godt lide, at der er gengangere på begge sider af en sti. Partiet med græs og guldjordbær er fantasktisk. Sikken en ro som modvægt til blomster. Klipper du dine guldjordbær ned for at få dem til at blomstre? De har det med at holde op, når de bliver gamle.
    Og hvor hårdt klipper du dine løvefod? Benhårdt, så de nye blade ryger med, eller gør du det forsigtigt, så de bevares. Jeg plejer at gøre det forsigtigt, men har plantet så mange det seneste år, at det ville være nemt blot at tage den store tapetsaks og klippe 5 cm over jorden.
    Mange hilsener Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg klipper aldrig mine guldjordbær ned, og de holder ganske rigtig næsten op med at blomstre. Men jeg er ikke så begejstret for gule blomster, så det gør mig ikke noget, at blomstringen udebliver.
      Løvefod bliver klippet helt ned, så der stort set ingen blade er tilbage. Et år gjorde jeg det med plæneklipperen, men de seneste år har jeg gjort det med en hækkesaks, jeg synes det er nemmest. Jeg klipper kun mine løvefod ned en gang om året, og det er i første halvdel af juli. Om foråret, når jeg klipper stauder ned, lader jeg de visne blade på løvefod blive siddende, for de dækkes hurtigt af nye blade.

      Hilsen Elna

      Slet
    2. Tak. Nu har jeg prøvet at klippe de sidste med tapetsaksen (jeg har ikke en hæksaks).
      Jeg har egentlig også levet lykkeligt med guldjordbær uden blomsterne, for det er bunddækket, jeg er så glad for.

      Slet
  4. Du kan bare noget med bunddække, det ser flot ud. Kortlæbe har jeg også, den er ret fin.
    Løvefod synes jeg sår sig selv for meget.
    Hilsen Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg har svaret dig en gang, men det ser ikke ud til, at mit svar er kommet igennem, så nu prøver jeg igen.
      Kortlæbe er en fin staude, og så er den tørketålende, det giver den lige et ekstra plus.
      Jeg klipper mine løvefod ned lige når blomsterne begynder at visne, altså inden de sætter frø.

      Hilsen Elna

      Slet
  5. Hej Elna

    Flot flot indgang til forhaven, Den store Hosta er rigtig godt valgt, dens blomster lyser op i al det grønne!
    Det ser i det hele taget bare så frodigt ud i år!

    Ha en dejlig sommerferie

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg kan godt lide hostablomster, men jeg ved, at mange ikke bryder sig om dem og klipper dem af. Hvis jeg når det, klipper jeg de visne blomster af.
      I sommer har vi fået mere regn, som vi plejer, så haven er frodig lige nu.
      Du må også have en god sommer og en dejlig ferie, hvis du har ferie i vente.

      Hilsen Elna

      Slet
  6. Hei Elna.
    Inngangen til forhagen med hosta er virkelig flott, det at den stor og rammer inn skaper ro. Du er god på symmetri. Jeg er fasinert av samplantingen og av hvor frodig det er hos deg nå:-)
    Nå klippes Marikaåpen hardt ned her også.
    Ønsker deg/dere en riktig fin ferie/Eirin

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak! Hostaer er dejlige planter, og de kan bruges i mange sammenhænge - også som kantplanter.
      Det står frodigt i haven lige nu, men vi har også fået mere regn, end vi plejer.
      Løvefoden kommer heldigvis altid igen, selvom man klipper alle blomster og blade af. Og de nye blade er så fine og lysegrønne.
      Tak i lige måde. Vi er kørt til Svendborg på ferie, og vi har besøgt Egeskov Slot i dag. I parken er der nogle meget flotte staudebede. Hvis ikke I kender Egeskov, skulle I næsten besøge stedet, når I kommer ril Danmark.

      Hilsen Elna

      Slet
  7. Jeg er fuld af beundring for dine kanter. Dem dur jeg simpelthen ikke til, og når jeg ser dine, tænker jeg, at jeg nok ikke tager munden fuld nok.

    SvarSlet
    Svar
    1. Kanter kan jo udformes på mange måder, og jeg tror bestemt, at du også har styr på kanterne. Jeg kan godt lide lige linjer, men det er jo en smags sag.

      Hilsen Elna

      Slet
  8. God ferie, du er jo helt klar kan jeg se så flot det hele står. Dine kantplanter skaber en smuk overgang, det kunne jeg godt lære af.
    Jeg forstår ikke rigtig det med at klippe hostablomsterne væk, men hver sin smag, jeg er i hvertfald på linje med dig:-)
    Det ser ikke ud til at du er plaget af snegle i dine Hosta!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak! Jeg tror, det er i Enemærkets Hostahave, hvor jeg altid har årskort, jeg har lært at bruge kantplanter. Vi har mange af de almindelige snegle med hus, men dræbersnegle har vi næsten ikke set i haven de seneste år - og vi savner dem ikke.
      Hav en god sommer!

      Hilsen Elna

      Slet