fredag den 20. august 2021

Havens linjer

Det var blæsevejret, der inspirerede mig til at lave et indlæg om havens linjer. Det har blæst temmelig meget de seneste dage, så det har været svært at tage nærbilleder af planter.

Jeg vil starte med et billede taget fra indkørslen. Herfra fanges man af det røde træværk og åbningen i muren. Klatrerosens røde blomster er med til at understreget træværkets røde farve, men lige nu holder rosen en pause i blomstringen. Bliver man nysgerrig og går gennem åbningen i muren, kommer man om i gårdhaven, der ligger mellem hus og garage. Der er mange både lodrette og vandrette linjer i mur- og træværk samt i flisebelægningen.

Havens linjer er trukket efter en snor. Der er ingen buede linjer, men nogle steder breder buske og stauder sig ud over græskanterne og bløder op på de stramme former. Der er en del stedsegrønne planter, hvoraf nogle er klippede, samt mange flader af grønne bunddækkeplanter overalt i haven, og disse er med til at understrege de lige linjer og give haven et stramt og enkelt look. 

Herunder er et langt kik fra gårdhaven og helt ned til den bagerste del af haven, hvor blikket stoppes af et højt plankeværk. I billedet er både lodrette og vandrette linjer. De lige linjer blødes op af planter, der får lov til at kravle ud over flisekanterne.  


Her er et kik fra køkkenterrassen mod den sydvestlige del af haven. Det er forsat lige linjer og rektangulære bede, der dominerer. Men for at skabe kontrast ses til højre i billedet nogle klippede kugler af kristtorn og buksbom. Den mørke takshæk bag de hvide stole har ikke så mange år på bagen, men med tiden vil den komme til at stå med skarpe linjer. Hækken slår et par sving, men det kan vist ikke ses på billedet.


Til venstre for den lange flisegang plantede vi for to år siden en hæk af avnbøg. Hækken er vokset godt i sommer, og de længste grene er allerede blevet studset, så man begynder at få fornemmelsen af hæk. Hækken danner adskillelse mellem græsplænen og staudebedet til højre og får staudebedet til at virke som et langt haverum. Kompostbeholderen for enden af flisegangen er ikke det mest charmerende fokuspunkt. Til gengæld er det praktisk at kunne gå på fliser, når kompostormene skal fodres med det grønne affald fra køkkenet.


Igen et kik hvor de lige linjer er dominerende.


Terrassen ligger i niveau med haven, og fra terrassen er der udsigt til den del af haven, der ligger syd for huset. Nogle vælger en ophøjet terrasse med en hæk eller et stakit omkring, men det gør det efter min mening svært at få terrasse og have til at hænge sammen. Linjerne er også her stramme, men de blødgøres af krukkeplanter og stauder, der vokser ud over græs- og flisekanter. I baggrunden ses en række bambus, som med deres overhængende vækst også er med til at blødgøre helhedsindtrykket.


Det blev til temmelig mange ord om linjer. Jeg må hellere slutte med et blomsterbillede.

Dahlia Noordwijk's Glorie


21 kommentarer:

  1. Hvor var det interessant at se og læse om linjerne i din have. Det ser gennemtænkt og kanongodt ud. Holder du nogen sinde åben have??
    Mange hilsener Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Lisbeth!
      Vi holder ikke åben have, men hvis I kommer forbi, vil vi med glæde give en kop kaffe/te 😀.

      Hilsen Elna

      Slet
    2. Det tilbud vil vi rigtig gerne tage imod. Jeg har ikke din mail - vil du evt. kontakte mig via min blog: https://blog.byhaveniebeltoft.dk/blog/

      Slet
  2. Det er så fint å se oversikstbilder fra din hage. Linjer er så flott å ha i hagen, for det gir et ryddig inntrykk.
    En kan godt ha buer som slynger seg rundt også. Så fin dahlia du har.
    God weekend.

    SvarSlet
    Svar
    1. Man kan bestemt godt have buer i haven. Det tror jeg de fleste gerne vil have. Det er godt haver er forskellige.
      Georginer er gode til at give farve til sensommerhaven.
      Også god weekend til dig!

      Hilsen Elna

      Slet
  3. Hej Elna!
    Du har en vacker trädgård, ser välordnat och planerat ut. De rosa blommorna i krukan var riktigt söta. Ser inte riktigt vad det är. Dahlian är en riktig färgklick, så fin.
    Önskar dig en trevlig helg /Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak! Den rosa krukkeblomst i forgrunden er en pelargonie, som jeg ikke har navnet på. I de fire krukker bagved vokset tvillingblomst, Diascia. Der er en ualmindelig dejlig sommerblomst, som jeg hvert år har i krukker. Den blomster lige fra foråret til langt hen på efteråret.
      Dahliaer er gode til at give farve i efterårshaven, og så er de fine som snitblomster.
      Du må også have en god weekend!

      Hilsen Elna

      Slet
  4. Spændene at se lidt nøjere på linjerne i haven. Det burde man nok gøre lidt oftere selv.
    På et af billederne ser det ud til du har en mega gruppe hosta? hvor gammel er den? Jeg har nemlig de senere år plantet hosta flere steder, og jeg syntes de er noget langsomme i optrækket. Jeg drømmer netop om sådanne store "voldsomme" grupper.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Hostaerne har vokset på samme plads i temmelig mange år, så de er godt etablerede. Jeg kender ikke navnet på hostaerne, men jeg har fået dem fra mine forældres have, så det må være en gammel sort. Jeg tror, der er stor forskel på, hvor robuste de forskellige slags hostaer er. For 2-3 år siden plantede vi nogle hostaer af sorten “June”. Vi købte planterne i Enemærkets Hostahave, hvor vi fik netop den sort anbefalet som værende meget robust og grovillig.

      Hilsen Elna

      Slet
  5. Her kan jeg supplere, jeg har også hostaen June, jeg har delt den mange gange, så den står mange steder i haven, det er en rigtig godt hosta, den er ganske rigtig robust og grovillig.
    Flot med de lige linjer, det har I helt styr på. Hos os er det jo lige modsat med runde bløde former. Heldigvis er vi alle forskellige, jeg synes det er rigtig flot med de lige linjer, det er nok også nemmere at slå græsset så.
    Hilsen Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Så er vi to, der lovpriser “June”.
      Nogle er til de runde former og andre til lige. Det ene er ikke bedre end det andet, haveejere er bare forskellige, og dermed bliver deres haver det også. Og godt for det.

      Hilsen Elna

      Slet
  6. Ja, når det kommer til linjer kan du virkelig tale med, og det er et flot indlæg du har lavet her. Et haveportræt kunne men vel godt kalde det.
    Jeg synes indgangspartiet er rigtig godt tænkt både i linjer og farver! Ikke mange ville være modige nok til at male hoveddøren rød (i et parcelhus), men sammen med den røde postkasse og rosen og husnummeret er det super raffineret.
    De store bede med ensartet beplantning understreger på bedste vis de lange linjer, og jeg får altid en fornemmelse af en virkelig stor have, når jeg ser dine billeder, men jeg mener du engang har fortalt at haven er ganske gennemsnitlig i størrelsen, så det har sikkert noget med linjerne at gøre. Jeg synes I har en meget fin balance mellem det klippede og det mere vildtvoksende, de forskellige grønne flader og blomstring, og så er jeg vild med de store træer som giver haven karakter og rumfornemmelse. Kunne godt tænke mig at se haven ved selvsyn engang, for jeg synes I har så mange forskellige stemninger i havens rum, og det er helt imponerende.

    Dejligt at læse et blogindlæg som handler om havens idé og de store linjer!
    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Ulla!
      Da vi byggede hus og valgte den røde farve, var det ikke modig gjort, for dengang brugte man ofte at male træværket i stærke farver. Det var nok mere modigt at holde fast i farven, dengang alt træværk pludselig skulle være hvidt.
      Vores have er en parcelhushave på 1400 kvadratmeter, så den er nok lidt større end de fleste parcelhushaver. Hvis den ser stor ud på billeder, tror jeg, det hænger sammen med, at huset ligger midt på grunden, hvorved der kan laves haverum på alle 4 sider af huset.
      Som jeg har skrevet til Lisbeth i Ebeltoft, holder vi ikke åben have, men kommer i forbi Ringkøbing, vil vi altid gerne invitere på en kop kaffe/te.

      Hilsen Elna

      Slet
  7. Din trädgård är FANTASTISK! Vilken inspirationskälla i det gröna...
    Färgen på dahliorna är en klar favorit :)
    Kram från Titti

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Titti! Dahliaerne har en dejlig varm farve, der passer så fint til sensommeren.

      Hilsen Elna

      Slet
  8. Hoppas jag sagt det tidigare - jag älskar linjerna i er trädgård. Och jag har inspirerats av många bilder från den. Håller med om att en terrass i marknivå är mycket enklare att infoga vackert i omgivningen. Men sen får jag inse att jag har en naturtomt med berg och höjdskillnader så jag får anpassa planteringarna till det. Vill skapa rum med hjälp av häckar men ser faktiskt inte hur jag ska kunna få in dem så det ser bra ut.

    Ha det gott! Carina

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Carina! Der er selvfølgelig meget stor forskel på, om man har en helt flad have, eller man har en have med store niveauforskelle og måske endda klipper. I en flad have som vores, er det nok mere oplagt med lige linjer, som i en have på kuperet terræn. Jeg forstår godt, det kan være svært med hække i din have. Niveauforskelle kan være besværlige, men jeg synes, de tilfører en have så meget. Din have virker meget hyggelig, og du har forstået at få noget godt og spændende ud af niveauforskellene.

      Hilsen Elna

      Slet
  9. Hej Elna - mange tak for en rigtig fin gennemgang af haven. Dejligt at se linierne og overblikket over haven og læse om dine overvejelser. Jeg har også et firkantet hus i et firkantet have og det passer bare godt med de lige linjer og firkantede bede. Som du siger, buskene og stauderne sørger for at bløde det hele op. Meget flot have I har lavet.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Sydney! Bare vi ikke selv er for firkantede 😉. Jeg synes, det er spændende at arbejde med havens linjer. Det er ikke alt, der lykkes, men det er måske netop derfor, det er spændende.

      Hilsen Elna

      Slet
  10. Hei Elna! Kjempefint! Det er inspirerende å se bildene fra hagen. Liker så godt din bruk av bunddekker. Grønne flater med forskjellig struktur. Ha det godt! Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Anne! Jeg kan godt lide bunddækkeplanter og af flere grunde: De store ens flader giver ro. Bunddækkeplanter holder ukrudtet væk og gør bedene nemme at holde. Bede dækket af bunddækkeplanter er kønne året rundt.
      Du må også have det godt!

      Hilsen Elna

      Slet