fredag den 6. maj 2022

Majhaven

Jeg vil gerne lige starte med at skrive, at jeg har læst notifikationerne ang. kommentarer til mit sidste blogindlæg. Jeg kan se, at nogle af kommentarerne, desværre ikke er blevet vist på bloggen, hvorfor ved jeg ikke. Jeg er glad for jeres kommentarer, og jeg kan forsikre jer om, at det ikke er mig, der har slettet dem.

Majhaven ruller sig ud, folder sig ud, springer ud... Det er fascinerende at følge, hvordan hostaerne ruller bladene ud.

I maj savner jeg altid en pauseknap. Det hele går så hurtigt derude. 

Noget af det dejligste ved maj er de mange buske og træer, der blomstrer i haver og langs veje og markhegn. Her er det snebollebusken, Viburnum burkwoodii 'Conoy'.

Perlebusken, Exochorda, lever op til sit navn.


Æbletræet er havens pryd i maj.



Buksbomkuglerne fortjener også at komme med på et billede, selvom det ikke er blomster, men nye skud, der pryder dem.


Græsplænen prøver vi at holde grøn, selvom det er tørketider. Vi har sat klippehøjden op, og vi har kun slået den en enkelt gang.



Her skulle der gerne blive et bed i lilla farve til sommer. Jeg har sat dahliaknolde, Thomas A. Edison i en bund af Geranium nodosum. Dahliaerne får en mørklilla farve, og geranierne bliver lyslilla. Jeg sætter staudeholdere ved mine dahlia, når jeg sætter knoldene, så vej jeg, hvor jeg har sat dem.


Mine forspirede dahliaer er klar til udplantning, men jeg vil helst vente, til der kommer regn.


Pletter i luften, Muhlenbeckia complexa, og japansk skovgræs, Hakonechloa macra, er gode krukkeplanter, og de klæder hinanden. Begge har overvintret i haven.


Forleden kom majnummeret af "Haven". Med bladet fulgte kataloget over årets åbne haver. Jeg holder meget af at besøge åbne haver, så det var rent guf, og jeg vil hygge mig med kataloget i weekenden.



18 kommentarer:

  1. Ja det er nemmere for dig at komme ud og se åbne haver, det kommer jeg ikke så meget, til gengæld nyder jeg dine billeder, når du har været ude.
    Jeg håber snart at vi alle får regn, så du kan få dine dahliaer ud. Du er foran mig med perlebusken, æbleblomsterne blomstrer heller ikke endnu her hos os.
    Hilsen Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg skal gøre mit bedste for at tage billeder, af nogle af de haver, jeg forventer at få at se til sommer.
      Ja regn sukker vi alle efter. Det er efterhånden blevet en dyr hobby at dyrke have, jeg tør slet ikke tænke på, hvad vores vandregning løber op i. Og der skulle jo også gerne blive råd til et par planter ;-)

      Hilsen Elna

      Slet
    2. ja det er sjovere at købe planter end at vande :)

      Slet
  2. En pauseknapp i mai måned støtter jeg fullt ut! Dessverre så lar ikke det seg gjøre. Du har så mye fint som blomstrer hos deg nå, og den rosa jordbærplanten var veldig søt. Bukshomkulene dine er også så fine med nye skudd.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg holder også så meget af prydjordbærrene. Vi har dem hele vejen langs vores indkørsel, og de blomstrer næsten året rundt.
      Mange af de stedsegrønne er så smukke, når de nye skud kommer frem. Nogle mennesker kan ikke lide stedsegrønne, det forstår jeg ikke.

      Hilsen Elna

      Slet
  3. Hej Elna!
    Såg nu att också min kommentar till förra inlägget är borta. Provar igen här.
    Din trädgård är mycket vacker, det är så fint med vira blommor på träd och buskar. Tiden går lite för fort, så jag skulle gärna pausa en stund för att hinna njuta ordentligt av allt vackert.
    Ha en riktigt trevlig helg / Hälsningar Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Denne gang lykkedes det heldigvis med kommentaren.
      Tak for de pæne ord. Tiden flyver, jeg prøver at være så meget i haven som overhovedet muligt.

      Hilsen Elna

      Slet
  4. Det er da irriterende at kommentarer forsvinder (ikke at jeg har oplevet det) men mon ikke det skyldes de seneste ændringer i kommentarfeltet, som jeg ikke rigtig kan se nytten af...
    Du har helt ret, en pauseknap til at nyde synet af alle de blomstrende buske maj byder på - det ville være en genial opfindelse! Og du har jo selv nogle rigtig gode eksempler i din have. Jeg tror I er lidt foran derovre i det vilde vest, men kan sagtens tåle at se æbletræer i blomst flere gange i månedens løb:)
    Lyder som et godt bed du er ved at lave med Georginer og Geranier der supplerer hinanden så fint. Er det i stedet for dit kulørte indslag sidste år, eller et helt nyt område du inddrager? Smart i øvrigt med staude-støtter i jorden med det samme!
    Dejlige billeder fra hele din grønne majhave! Pletter-i-luften overlever ikke vinteren her, men til gengæld er jeg blevet så glad for Hakone-græs at jeg deler klumpen her i maj og planter den rundt omkring imellem stauderne. Det er et fint bunddække, som tilsyneladende tåler næsten alt.

    Mange hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg tror heldigvis, det var et forbigående problem, at kommentarerne forsvandt.
      Vores tørre sandjord bliver hurtigere opvarmet end jeres lerjord. Først på sæsonen plejer vi at være lidt foran, men det ender sikkert med, at I overhaler os
      Det er ikke mit kulørte bed, der er blevet lilla. Det lilla bed med geranier lavede vi for 2-3 år siden. I midten af bedet vokser en håret glansmispel, men den er ikke ret stor, så det er svært at få øje på den på billedet. I bedet er der tre "huller" hvor vi har haft lidt forskelligt de sidste par år, men det blev lidt rodet, så i år er der lilla georginer i alle hullerne. Det kulørte bed arbejder jeg videre med, men det er sat lidt på pause pga. tørke.

      Hilsen Elna

      Slet
  5. Jatak til pauseknap i maj. Der er så meget der skal nås at nydes,,,,
    Hosta er sjove at holde øje med, men de er godtnok meget forskellige til at skyde, nogle er næsten færdige med at rulle sig ud inden de sidste stikker næsen op.
    Ja æbletræerne er begyndt, spændene at se hvor stor høsten bliver i år.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Hvor mon man køber en pauseknap?
      Man skal ikke trampe for meget rundt i et hostabed om foråret, for du har ret i, at nogle hostaer er langsomme startere.
      Der er ikke så meget, der tyder på sen nattefrost, så vi kan drømme om en god æblehøst.

      Hilsen Elna

      Slet
  6. Åh ja foråret forsvinder så hurtigt. For 2 dage siden var bærmisplerne fyldt med blomster og i dag er de væk! Det lyder som en flot kombination du har lavet med dahlier og geranier. Jeg glæder mig til at se billeder i højsommeren. Vi er helt enige: det nye forårsløv er lige så fantastisk at kigge på som de farverige blomster..

    SvarSlet
    Svar
    1. Vi fik også et par dages "snevejr", da bærmisplerne mistede blomsterne.
      Jeg håber, de to lilla farver vil klæde hinanden. Nogle gange kan det være svært at huske farvenuancer.

      Hilsen Elna

      Slet
  7. Njuter av dina bilder och tänker på vad jag har att se fram emot - det är lite senare hos mig och här står tex äppleträden i knopp. Hostorna är underbara att följa så här års. I år har jag inte förgrott dahliorna, det har inte blivit tid till det.

    Ha det gott! Carina

    SvarSlet
  8. Det er dejligt, at have noget smukt i vente.
    Det er kun nogle af mine dahliaer, jeg har forspiret. Der skal store potter til, og jeg har ikke så meget plads. Jeg tror heller ikke, de forspirede kommer i blomst ret lang tid før de andre. Men de forspirede kan bedre stå imod et snegleangreb.
    Du må også have det godt!

    Hilsen Elna

    SvarSlet
  9. Ja tak til en pauseknap, for selv om tørken og de kølige temperaturer trækker foråret ud, går det hurtigt.
    Dit bed med geranier og dahliaer lyder fantastisk smukt og enkelt - er det der, du havde et af bedene med bjergmynte? bag en bænk??
    Mange hilsener Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg kan bare ikke finde ud af, hvor man køber en pauseknap.
      Det er ved siden af bedet med bjergmynter - og bag bænken. Sidste år fyldte geranierne ikke så meget, men i sommer vil de komme til at dække jorden helt (hvis vi får regn). I de tre "huller" hvor jeg har sat georginer, var der sidste år lidt forskelligt, og det så rodet ud. Jeg håber, det bliver bedre i år.

      Hilsen Elna

      Slet