fredag den 26. august 2022

Haverejse til Holland

Vi har lige været på en haverejse til Holland med Haveselskabet, Vestjylland afdeling. Det var en fantastisk tur, hvor vi sugede til os af oplevelser, den ene større end den anden. Det primære mål for rejsen var Floriaden, som er en verdensudstilling for havebrug. Den holdes i Holland hvert 10. år. Men med i turen var også besøg i planteskoler, private haver, parker samt på verdens største planteauktion.

I det følgende vil jeg give en lille smagsprøve på nogle af turens oplevelser. Måske vender jeg en anden gang tilbage med mere detaljerede beretninger om turens højdepunkter.

Floriaden er kæmpestor, og man er træt i benene og fyldt op af oplevelser, når man har gået rundt på udstillingen en hel dag. De følgende to billeder er fra Floriaden.


Syd for Amsterdam ligger Royal Flora Holland, der er verdens største blomsterauktion. Her bliver blomster kørt og fløjet ind fra hele verden.



De næste 2 billeder er fra Historisk Have Aalsmeer. Det er et museum, hvor man får indblik i gartneridrift helt tilbage til 1700-tallet.



Proeftuin van Holland er en udstillingshave for og om blomsteravlsektoren.



Rosarium Boskoop er en offentlig park med en dejlig rosenhave. 

 

Og så til de private haver. Vi så 4 meget flotte og meget forskellige haver.

Denne have er omkranset af en smuk mur, som ejerne selv har bygget.



Næste have er inddelt i mange forskellige haverum, omkranset af klippede hække.



I denne have er der smukke sensommerbede.



I den sidste have er der anlagt store staudebede inspireret af den hollandske havedesigner Piet Oudolf.



Endelig besøgte vi også nogle planteskoler. Det resulterede selvfølgelig i en propfyldt bus ;-) På billedet har vi ikke fået vores kufferter i bussen endnu, så vi var spændte på, om de kunne være i bussen på hjemturen. Det gik lige, de sidste planter blev der plads til i bussens toiletrum.



12 kommentarer:

  1. Hvor er I gode til at komme ud og se jer om og ikke mindst til at tage billeder til din blog, så vi andre også kan nyde synet. Det har uden tvivl været spændende, men at gå rundt en hel dag må bestemt være trættende. Ja det er svært at holde sig i skindet på planteskoler, det ses på bussens bagagerum :)
    Tak for turen
    Hilsen Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Det var en meget spændende tur, men vi lå bestemt ikke på den lade side. En af dagene havde vi telefonen til at vække os kl. 5.
      Det var godt alle planterne kom med hjem, men jeg var nu også glad for, at jeg fik kufferten med hjem.
      Selv tak Lisbeth. Jeg er glad for, du kan lide mine ture.

      Hilsen Elna

      Slet
  2. Det var spennende å se bilder fra Floriaden. Jeg vil tro at det var vanskelig å holde seg i skinnet der ja. Jeg har selv vært med på bussturer hvor bussen har vært full av planter ved avreise hjemover.
    Takk for turen ja 😊

    SvarSlet
    Svar
    1. Der er utrolig meget at se på Floriaden, og vi nåede ikke det hele. Jeg imponeres over, hvor meget de enkelte lande har gjort ud af deres stande.
      Bussen var godt pakket, da vi kørte fra Holland - men så skulle vi lige ind på en clematisplanteskole i Tyskland på hjemturen... Chaufføren rev sig lidt i håret, men alle planter kom med hjem.

      Slet
  3. Milde himmel! Forstår jeres træthed ovenpå denne tur, men sikke et flot udbytte der kom med hjem, både i bussen og i inpirations-posen! Jeg håber der kommer lidt mere fra haverne i løbet af vinteren, når det bliver svært at finde så meget nyt i jeres egen dejlige have.
    Vil bare sige at vi nød besøget hos jer meget! Den smukke Salvie er nu plantet på kanten af terrassen lige udenfor vinduet efter jeg har lavet et hav af stiklinger - så noget burde lykkes:) Jeg er så spændt på om jeg kan få flere eksemplarer gennem vinteren og brede dem ud i haven næste år. Også de fleste andre planter jeg fik med hjem er sat efter plante-flytning og vanding rundt omkring, så det har været travle dage, men det skulle nås inden regnen kom. I dag vil jeg slappe af:)

    Hilsner og endnu engang mange tak for gæstfrihed og hygge!
    Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det var lige før, vi skulle på rekreation, da vi kom hjem ;-)
      Jeg overvejer at lave endnu et par indlæg fra turen, når det bliver vinter og "agurketid".
      Vi nød også jeres besøg. Det er altid godt at snakke med havefolk, og I virkede så interesserede.
      Hvis du overvintrer et par salvier, kan du sagtens nå at lave stiklinger af dem til foråret, de vokser så hurtigt.
      I må have en dejlig afslappende weekend!

      Hilsen Elna

      Slet
  4. Hej Elna!
    Oh vilken resa och så mycket ni fick uppleva. Fantastiskt vackra trädgårdar . Förstår att bussen blev full, tur ni fick plats med hem.
    Tack för ett härligt inlägg. Hälsningar Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Vi havde et meget tæt program, så vi var helt trætte om aftnerne og gik tidligt i seng. Men alt, hvad vi så, var spændende, og det hele var lagt så godt til rette for os.
      Jeg er glad for, du kunne lide mit indlæg.

      Hilsen Elna

      Slet
  5. Det var ellers et tætpakket program, I deltog i. Imponerende at du fik taget så mange billeder. Bortset fra de mange nye indtryk, sådan en tur giver, synes jeg også, at det er forfriskende med et afbræk fra de hjemlige kødgryder. - og dejligt at komme hjem til dem igen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg savnede heller ikke de hjemlige kødgryder - selvom min mand laver udmærket mad ;-)
      Du skulle bare vide, hvor mange billeder jeg fik taget. Jeg kommer altid til at tage så mange billeder på mine ferier, at det er et større arbejde at rydde op i dem, når jeg kommer hjem.

      Hilsen Elna

      Slet
  6. Det var dejligt at se billeder fra jeres spændende tur. Herligt program med både udstillinger, planteskoler og flere forskelige slags haver. Du må være fyldt til bristepunktet med inspiration!

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg blev godt fyldt op. Turens længde var tilpas, havde den varet flere dage, kunne jeg ikke have rummet det hele. Desværre er det meget tørt i vores have, så jeg vil ikke begynde at flytte rundt på stauder, jeg fik ellers gode ideer til plantesammensætninger.

      Hilsen Elna

      Slet