fredag den 17. februar 2023

Forår på vej

Det er ganske vist - foråret er på vej. I haven er de første påskeliljer sprunget ud, og det må da være et forårstegn.


I min glæde over det begyndende forår købte jeg stedmorblomster og plantede dem i en krukke. De ser ikke ud af så meget endnu, men de skal hurtigt blive større.


Oprydningen i bedene fortsætter for at give plads til alle de små spirer, der myldrer frem.


Blandt spirerne er der erantis i flere generationer. Frøplanterne med de 2 kimblade er fra frø, der blev sået sidste år. (Man kommer nemt til at luge dem op i den tro, det er ukrudt.) Det andet år kommer små bitte blade, der har form som "rigtige" erantisblade. Tredje år er bladene lidt større, og der kan komme enkelte blomster. Fjerde år sker det, spirerne har forvandlet sig til et gult erantistæppe.



Jeg kan aldrig huske navnet på denne blomst, måske nogen kan hjælpe mig.


Vintergækkerne blomstrer, så det er nu, man skal i gang med saksen, hvis man vil klippe gækkebreve.


Er man mere til fastelavnspynt kan man klippe grene af troldhaslen og pynte dem.


Solen får bøgehækkens blade til at lyse. 


I vindueskarmen er foråret også på vej. Pelargonierne er klippet ned og nye skud bryder frem.


I naturen kan man vel også finde det gryende forår. Men da vi kørte en tur rundt om Ringkøbing Fjord, var det især de store vådområder, vi lagde mærke til. Billedet herunder er fra engene ved Skjern Å. Det er længe siden, jeg sidst har set så meget vand i engene. Kirken i baggrunden er Lønborg Kirke.


I den sydlige del af fjorden ligger fuglereservatet Tipperne. Her var både enge og vej oversvømmet, så vi opgav at komme derud, men vendte om.



Da vi nåede til Nymindegab var solen ved at gå ned bag klitterne.


Fra det ensomt beliggende sommerhus må man have en vidunderlig udsigt over det smukke klitlandskab.


  

20 kommentarer:

  1. Dine påskeliljer må stå lunt og godt fordi mine er kun blevet til store skud. Til gengæld blomstrer mine erantis også. Du har ret i, at man skal være meget opmærksom og passe på de små nye planter. Herligt at følge med udviklingen fra 1. til 4. år. Din troldnød er meget smuk - der er sandelig én som er dygtig til at beskære!

    SvarSlet
    Svar
    1. Påskeliljerne står under et bunddække af guldjordbær. Jeg ved ikke, om det er derfor, de hvert år kommer så tidligt. Det kan vel også være en tidlig sort. Jeg kender ikke navnet. Vi har haft dem i haven i mange år, og de er blevet delt flere gange, så nu er der efterhånden en stor gruppe af dem.

      Hilsen Elna

      Slet
  2. Det er imponerende hvor tidlig våren kommer til deg! Påskeliljer allerede er bare utrolig. Dine store mengder med snøklokker er er så vakkert å se på. Hva er gekkebreve? Nå stoppet mine dansk kunskaper helt opp 😊

    Hilsen Marit

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg ved ikke, om gækkebreve kun er en dansk tradition. Et gækkebrev er (jeg citerer ordbogen) "et kunstfærdigt udklippet papirark der tidligt om foråret sendes i en kuvert sammen med en vintergæk, og som indeholder et eller flere vers underskrevet med lige så mange prikker som der er bogstaver i afsenderens navn (ofte et barn). Hvis modtageren ikke kan finde ud af hvem afsenderen er, skal vedkommende give afsenderen en gave, fx er påskeæg".
      Gækkebreve er en hyggelig tradition. Jeg har somme tider fået gækkebreve af børnebørnene, og jeg har også klippet gækkebreve til dem.

      Hilsen Elna
      Hilsen Elna

      Slet
  3. God idé at vende om der, der er vist ikke mange steder i Danmark, hvor der ikke står vand. Der gør dog ikke i vores have, men mange steder omkring os. Dejligt med påskeliljer, så langt er de ikke her, men de er trods alt på vej.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er godt, der ikke står vand i jeres have, så er Bent fri for at have gang i pumpen. Vi har jo sandjord, så vi har heller ingen problemer med vand i haven.

      Hilsen Elna

      Slet
  4. Hold nu op - en påskelilje i blomst. Det er tidligt. I år har jeg nydt det brune ege- og bøgeløv ekstra meget, når solen har trængt igennem skyerne. Gækkebreve har jeg lavet til børnebørnene hvert år indtil nu, men jeg synes selv, jeg er utroligt ubehændig med saksen. Børnene er nok ligeglade, det vigtigste er uden tvivl påskeæggene. Det grå klitlandskab har en egen, dyster charme.

    SvarSlet
    Svar
    1. Du er i hvert fald god til at beskære dine buske og træer med saksen. Men der er det vel også grovmotorikken, du bruger. Gækkebreve stiller nok størst krav til finmotorikken ;-)
      Jeg tror også børnebørnene går mest efter påskeæggene. Det er det samme her. Sidste år klippede jeg ikke gækkebreve til dem, til gengæld lavede jeg et til deres mor, og hun blev glad.

      Hilsen Elna

      Slet
  5. Påskelilje i blomst, wow, det er da tidligt. Mine har lige akkurat stukket næsen op af jorden. Men de fleste erentis er ved at blomstre osse her, herligt syn. Og mange af vintergækkerne osse. Dog er der flere steder der er længere tilbage, men det gør ikke noget. Så varer blomstringen længere.
    Gækkebreve har vi lavet mange af i tidernes løb. Både jeg og børnene.Det var så hyggeligt. Gad vide om der er nogen der laver dem endnu?
    Det navn du ikke kan huske, er osse et tungebrækkernavn. noget ligenede som mischtschenkoana, det er en scilla type.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er bare skønt, hvis blomstringer varer over lang tid - og det er jo ikke påske endnu.
      Mon ikke det i dag er mest bedsteforældre og børnebørn, der laver gækkebreve til hinanden.
      Tak for hjælpen! Uha, det navn kan jeg hverken udtale eller huske. Men jeg har googlet det, og jeg kan se, at planten på dansk hedder persisk skilla, det er vist nemmere at huske.

      Hilsen Elna

      Slet
  6. Jeg er også nysgjerrig på hva gekkebreve er, det tror jeg ikke vi har her i Norge. Takk for tips om Erantis, jeg lagt ned løker både før og tidligere uten hell, men da skal jeg ikke fjerne noe der de vokser og smøre meg med tålmodighet. :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Prøv at læse mit svar til Marit, her har jeg fortalt om gækkebreve.
      De små kimplanter kommer man nemt til at luge op. Man kan evt. samle frø af erantisplanterne og så frøene et sted, hvor man ikke luger ret meget. Men man skal i så fald huske at samle frøene, før de falder af sig selv.

      Hilsen Elna

      Slet
  7. Underbart med påskliljor i blom redan. Växten du letar namnet på är Scilla mischtschenkoana - inte konstigt att namnet inte vill stanna i medvetandet.
    Härliga bilder från trädgården er. Jag har inte börjat ännu. Spännande miljöer från reservatet.

    Ha det gott! Carina

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for navnet. Det er svært at huske, men jeg har googlet det, og fundet ud af, at planten på dansk hedder persisk skilla. Det kan jeg vist bedre huske.
      Fuglereservatet er et skønt sted, hvor mange fugle yngler. Der er et fugletårn, hvorfra man kan kikke ud over området.
      Du må have en dejlig weekend!

      Hilsen Elna

      Slet
  8. Hej Elna!
    Våren är långt kommen hos dig. både snödroppar och påskliljor. Ser att du fick namnet på växten. Den är väldigt lik en porslinshyacint som jag har. Den är riktigt söt.
    Trevlig helg /Hälsningar Marika

    SvarSlet
    Svar

    1. Ja våren er på vej og lyset vender tilbage. Det er en skøn tid, vi går i møde.
      Det er en smuk lille vækst. Vi har haft den i mange år, men her i haven danner den ikke store tæpper som erantis og vintergækker gør.
      Du må også have en dejlig weekend.

      Hilsen Elna

      Slet
  9. Ja, for søren, du har da virkelig forår i haven, og det ser rigtig godt ud! Det kræver megen tålmodighed at opformere erantis, men det er er jo skønt når det lykkes. Jeg er ikke nået til hornviolerne endnu og landskabet omkring dig ser sandelig også stadig noget vinteragtigt ud, men f.eks. dit sidste billede af det ensomme hus er jo flot. Vand har vi vist fået nok af allesammen, og jeg håber bare det holder fugtigt ind i 'det rigtige forår'.

    Herligt optimistisk indlæg!
    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Der er forår i haven, men vejret har langt fra været forårsagtigt. Otto kom forbi, men heldigvis uden at der skete skader, og lige nu kan jeg igen høre blæsten.
      Hvis man først har en god bestand af erantis, kommer der flere til hvert år. Jeg elsker de små gule sole, så de er velkomne.
      Gid vi kunne have gemt noget af regnen til den næste tørkesommer. Det synes landmændene vist også.

      Hilsen Elna

      Slet
  10. Det var tidligt med de påskeliljer - men dejlige forårstegn og sikke mange fine vintergækker.
    Altid dejligt at komme på tur og Skjern Å enge og Lønborg kirke kender jeg særdeles godt fra min ungdom.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg nyder også turene til Skjern Enge. Vi kører tit op til Lønborg Kirke, hvorfra der er en god udsigt over engene. Når du skal en tur tilbage til din ungdoms egn, er du velkommen til at kikke forbi.

      Hilsen Elna

      Slet