fredag den 5. maj 2023

Stort og småt

Det er maj. Æbletræerne blomstrer, og bøgen står lysegrøn. Foran ligger lange lyse dage, hvor man kan være i haven til langt ud på aftenen. Det er en skøn tid.

Når jeg kalder indlægget stort og småt, er det fordi, man skal huske både at kikke op og ned. Der sker noget både i trækronerne og helt nede i jordhøjde.

På billedet ses vejtræerne langs vores vej. Det er efterhånden blevet til store træer, som er med til at give vejen karakter. Det er rødbladet ahorn, og i disse dage begynder bladene at folde sig ud.

Træerne er så høje, at det er vanskeligt at fotografere blade og blomster tæt på, men jeg har gjort et forsøg.

Ved jorden kan man flere steder i haven finde små violer. De er både elsket og hadet. Elsket fordi de har de yndigste blå blomster og en dejlig duft, og hadet fordi de sår sig overalt og er vanskelige at luge op.

Ved jorden kravler også jordbærrene. Det er ikke de gode gamle spisejordbær 'Dybdahl' og 'Senga Sengana', der voksede i min barndoms have og fik tænderne til at løbe i vand. Det er derimod prydjordbær. 

Guldjordbær er der også, endda i store mængder. Hvis guldjordbærrene får lov til at stå urørte igennem flere år, kommer der ikke ret mange blomster. Det gør måske ikke så meget, for blomsterne har en meget stærk gul farve.

I nogle af havens bede har der siden februar været mange løgblomster. Nu er festen ved at være forbi, og bortset fra nogle tulipaner i blomst, er der fyldt af blade fra løgblomsterne. Samtidig er stauderne på vej. Så det er lidt uoverskueligt, når der skal luges.

Så er det nemmere i bedet på billedet nedenunder. Her er ingen løgplanter, og stauderne er lette at få øje på.

Avnbøgehækkene, der er begyndt på den fjerde sæson, har vokset sig store, og i år vil de blive tætte og danne rum i haven. Stauderne langs fliserne er selvsåede vintersar, som jeg har fundet i bedene og flyttet.

Et lille bed med stjerneskærm er blevet udvidet. Der er fliser på alle sider af bedet, så hvis jeg kan huske at klippe de visne blomster af, inden de danner frø, skulle det være til at holde planterne inden for rammerne.

Det er ikke altid, man får det, man tror. Tulipanerne er købt for at være 'Formosa', der skulle være lysegul og grøn. 

Pelargonierne på trappen vokser sig store. De bliver båret ind om natten, men det er meget sjældent, vi har nattefrost i maj, så nu kan de vist blive plantet ud i krukker.

Stiklingerne af Salvia 'Amistad' har skudt rod, og de er nu også klar til udplantning.

I bakken vokser frølinger af hvid drejeblomst. Jeg er spændt på, om de når at blomstre i år, eller jeg må styre min tålmodighed til næste år.

Til slut et billede af to, som klæder hinanden - pæoner og kærmindesøster.

Hav en god store bededag!                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                          

14 kommentarer:

  1. Det ser så flott ut i dine bed, Elna. Gule jordbærblomster har jeg aldri sett før. Peonene og kærmindesøster kler hverandre veldig godt. Du er heldig som slipper nattefrosten. Her var det - 3 i natt.
    Jeg håper at varmen kommer i neste uke.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, Marit. Pæonerne er så flotte om foråret, når de står med deres røde blade, og jeg synes også, at de er gode sammen med kærmindesøsterens himmelblå blomster.
      Her meldes der om lunere vejr i denne uge, så jeg håber, at de lune vejr også blæser op til dig. Hav en god haveuge!

      Hilsen Elna

      Slet
  2. Jeg kan slet ikke få øje på noget ukrudt i dine bede, men det er måske fordi du har været der:-) Under alle omstændigheder ser det godt ud med de velordnede bede, og med flisegange rundt omkring får man jo også en anledning til at holde kontrol på indholdet af bedene. Godt du tager vare på selvsåninger som kan bruges igen. Det er en fin måde at drive 'økonomisk havebrug', og vintersar er en plante man ikke bliver træt af.
    Dine salvier er længere end mine, men jeg har plantet dem ud i en krukke - og de lever endnu. Pelargonierne er til gengæld så stor og flotte inde i vindueskarmen at jeg ikke nænner sætte dem ud i kulden og den stærke østenvind (den påskeøsten er kommet alt for sent i år!), og alle mine småbitte frøplanter må kæmpe for livet i det nye bed. Man må efterhånden bare krydse fingrene for lidt bedre vejr... Jeg er træt af at sommerblomsterne står i stampe.
    Der hersker tilsyneladende et håbløst rod hos løgproducenterne, for hvor er det tit de farvestrålende billeder på poserne slet ikke svarer til indholdet!
    Den nye hæk ser virkelig trivelig ud og dine stauder er jo langt foran vores her, hvor bare kirsebærtræet har åbnet enkelte blomster. Lad os få vinden over i vest, så vi kan mærke din gunstige indflydelse:-)!

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Vedbendærenpris er en plage her i haven, men den kryber langs jorden, så man ser den ikke så meget. Men man skal være over den i rette tid, for den smider mange frø. Jeg går meget ind for 'økonomisk havebrug', for hvor er det dog dyrt at besøge planteskolerne.
      Mine salvier er klar til udplantning, men jeg har ikke fået det gjort endnu. Vores ældste barnebarn blev konfirmeret i lørdags, og det gik hele bededagsferien med :-)
      Jeg har 3 fine pelargonieplanter af sorten "Ulla", men jeg nænner heller ikke at plante dem ud endnu.
      Ha, ha! Her har vi vestenvind i rigelige mængder, og jeg blæser det hellere end gerne over til dig.

      Hilsen Elna

      Slet
  3. Ja det sidste billede er flot, de klæder hinanden. Det er en kunst at klare det hele lige nu, for der er både godt og skidt imellem. Rød ahorn lyder flot, det bliver fint, når de springer helt ud, og det må se ret godt ud, men svært at fotografere høje træer er det bestemt, det prøver jeg også. Jeg er helt enig i det med violerne, På Samsø var det de hvide, herovre er det de blå, der sår sig helt vildt.
    Hilsen Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja i maj er det altid svært at følge med. Men vi skal huske at nyde alt det lysegrønne, for hvor er det dog smukt.
      Vejtræerne er flotte, og jeg er glad for, at vi for mange år siden kunne blive enige på vejen om at plante dem. Det er heldigt for violerne, at de har så smukke blomster, for ellers ville jeg for alvor bekæmpe dem.

      Hilsen Elna

      Slet
  4. Bladene fra løgblomsterne hiver jeg op uden barmhjertighed, fordi de netop gør det hele lidt uoverskueligt, og løgene trives udmærket alligevel. Det er lidt ærgerligt, at man er nødt til at klippe stjerneskærm tilbage, men ellers sår de jo sig selv aldeles uhæmmet.

    SvarSlet
    Svar
    1. Klipper du også bladene af narcisserne efter afblomstring?
      Ja det er ærgerligt med stjerneskærmene. Men de små frøplanter kommer overalt, og de er ret besværlige at rykke op, især hvis de kommer mellem andre stauder. Men stjerneskærm er en staude, jeg nødig vil undvære.

      Hilsen Elna

      Slet
  5. Hei! Nå foregår det enormt mye på alle nivåer, Det er nå man bare skulle gå rundt å observere. Det er godt å lese at bøken er lysegrønn og at epleblomstene blomstrer. Det er nok en stund til det skjer her, men det skjer. Våren er det beste jeg vet. Ha det godt! Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er hver dag spændende at gå i haven og se, hvad der er sprunget ud, siden man sidst gik en haverunde. Bøgen og æbletræerne er værd at vente på!
      Hav en god uge

      Hilsen Elna

      Slet
  6. Træerne er blevet flået godt i dag. Der ligger en hel bræmme langs cykelstien af nye blade og blomster.
    Hader violer jamen jamen kan man det?
    Her narcisserne nok på retur, men tulipaner topper , så løgfesten forsætter en uges tid endnu. Det er kun erentisbladene jeg hiver af nu, dels for at dæmpe selvsåning, dels så bliver de smidt rundt i det vilde, så kan de spire der hvis de vil.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er så ærgerligt, når nye blade og løv bliver revet af. Her har vinden også været hård, og jeg fandt flere rosenblade, der var revet af.
      Man kan godt komme til at hade violer, men når de blomstrer, siger jeg undskyld til dem.

      Hilsen Elna

      Slet
  7. Hej Elna!
    Det ser så fint ut i din trädgård, här kämpar vi fortfarande med att rensa rent i en rabatt från alla löv. Visst skall man se både upp och ner då man inspekterar i trädgården. Jag är förtjust i lönnens fina bladknoppar, de är speciella då de spricker ut. Det är vackert med tulpanerna som sticker upp i allt det gröna.
    Önskar dig en skön söndag /Hälsningar Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Marika! Der skal nogle gange kæmpes lidt med forårsoprydningen i bedene, og maj er altid en travl havemåned.
      Jeg ønsker dig en dejlig ny haveuge. Håber I får godt vejr - både til havearbejde og til at nyde haven.

      Hilsen Elna

      Slet