fredag den 25. august 2023

Blomster i den hvide have

Jeg har været ude at tage billeder i den del af haven, vi kalder den hvide have. Der er fortsat en del stauder i blomst.

Den kinesiske stenurt, Sedum spectabile 'Star Dust' er lige sprunget ud. Den er, hvad jeg vil kalde en stabil staude. Den kommer troligt år efter år, den bliver aldrig plantet om, og den løber ikke af pladsen, men holder sig inden for det område, hvor den blev plantet. Og så er den tørketålende, hvilket er en stor fordel i vores have, der har været tørkeramt det meste af sommeren.


Perlekurv, Anaphalis, har fine grågrønne blade, og i august-september blomstrer den med små hvide "perler".


Matrem, Tanacetum, sår flittigt sig selv og dukker op, hvor der er en ledig plads. Den bliver heldigvis ikke et problem, for de små frøplanter er lette at luge op. Hvis der er plads, lader jeg frøplanterne vokse op og blomstre, inden jeg rykker dem op, for blomsterne er så søde.


Høstanemone, Anemone japonica 'Honorine Jobert' er slet ikke til at undvære i sensommerhaven. De elegante hvide blomster hæver sig op på lange stilke. Også de små kuglerunde blomsterknopper er smukke.


Elefantgræsserne (Miscanthus sinensis 'Kleine Silberspinne' har vokset sig store i sommerens løb. 


Det var, hvad der fangede min opmærksomhed i den hvide have.

Sankthansurterne er smukke året rundt. Jeg kan især godt lide dem, når de står med store grønne knopper lige før blomsterne springer ud. Blomsterne kan godt komme til at virke lidt tunge, men de er fine farveklatter i haven, og de er meget holdbare i buketter. Nedenunder ses Sedum hybrid 'Class Act'.


Sedum telephium 'Matrona' har rødlige blade. Blomsterne kan vel nærmest kalde sart rosa.


Glat merian har blomstret i utrolig lang tid. Den er elsket af insekterne, men det er også en af mine favoritter. Blomsterne er så fine i buketter.


Tidligere viste jeg den hvide høstanemone. Den lyserøde er også fin. Den skal holdes lidt i ave, ellers breder den sig til naboplanterne. Her i haven vokser den under et stort rønnetræ, så den har ikke de bedste betingelser, men det lader den sig ikke gå på af.


Hvis først man har fået den røde melde ind i haven, slipper man aldrig af med den igen, for den sår sig flittigt. Men blomsterne er jo ganske fine.


Nok om stauder. Jeg vil slutte med et billede af tre træer: rødbladet ahorn, troldhassel og taks. Ahorntræet vokser uden for hækken og er et af en række vejtræer. Troldhaslen og taksen startede som buske, men er med tiden blevet stammet op, så de nu er små træer, der giver læ for nordenvinden.



12 kommentarer:

  1. Så mange fine hvite stauder du har nå. Jeg liker så godt de hvite sedum du har. Den gråblå hosta passer også så fint inn. 'Honorine Jobert' er også så fin. Jeg har nettopp plantet en sånn, og jeg har plantet veldig mange mange av de her men ingen har overlevd. Jeg tror ikke de tåler vinteren her dessverre. Men jeg må prøve en plante hver høst i håp om at en kan overleve her en gang 😊

    Hilsen Marit

    SvarSlet
    Svar
    1. Gråblå og grå farver passer godt sammen med hvide blomster.
      Når først 'Honerine Jobert' og andre høstanemoner får sig etableret, er det her i haven stabile stauder, der breder sig en del. Men det er min erfaring, at der går et par år, før de rigtig kommer i gang. Jeg har læst, at det er bedst at plante dem om foråret.

      Hilsen Elna

      Slet
  2. Ja hvide blomster kan noget i sommeraftenerne. Jeg har haft en hvid st. Hansurt, men den gik sin vej. Det kan være jeg skal kikke efter Stardust. Den ser fin og robust ud.
    Matrem er en supersød lille blomst. Og ret så forskellig i blomsten faktisk. Jeg lader dem osse stå hvor de sår sig, eller hvis det er ude på gangen, flytter dem ind i sikkerhed.
    Hæ, rød melde, jeg købte et par engang hos Toftegården. Hun sagde de bredte sig, men jeg har ikke set en eneste siden de to købte. Ærgerlig nok, de er ret flotte med den røde farve.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Her i haven er 'Star Dust' en fin og robust staude.
      Engang havde vi også matrem med forskellige slags blomster. Men med tiden er de alle blevet med samme slags blomst.
      Jeg synes, du skal prøve at så en pose frø af rød melde til foråret, jeg er næsten sikker på, at de nok skal komme.

      Hilsen Elna

      Slet
  3. Jeg har stort set Skt. Hans urt over hele haven, de må jo så sig selv, de var her, da vi flyttede ind. Jeg har det som dig, jeg kan bedst lide dem i knop.
    Jeg havde mange rød melde på Samsø, herovre har jeg fået en af Mr. M. Ulla Mullis, jeg har ladet dem være, så der komme nok mange flere med tiden.
    Hilsen Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg finder kun en sjælden gang frøplanter af sankthansurt. Men jeg stiklingeformerer. Det er let at få dem til at skyde rod, og jeg vil gerne have flere.
      Har man først en gang fået rød melde ind i haven, kan man vist være nogenlunde sikker på, at der kommer flere året efter.

      Hilsen Elna

      Slet
  4. Hej Elna!
    Det ser lugnt och harmoniskt ut i din vita trädgård. Sankt Hans ört eller Kärleksörten som vi kallar den, är så användbar till mycket. De har blivit fler i min trädgård i olika färger och storlek. Den starkt lila och rosa är mycket vackra. Höstanemone har jag försökt få att trivas hos mig, men det lyckas inte. De är mycket vackra.
    Hälsningar Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Sankthansurt har jeg mange steder i haven. Den er ikke til at undvære.
      Høstanemoner kan lide at være i vores have. De skal helst plantes om foråret, og skal de deles og flyttes, skal det også helst gøres om foråret. Jeg synes også, de er smukke især de hvide.

      Hilsen Elna

      Slet
  5. Din hvide have er meget smuk, og bortset fra de hvide blomster lægger jeg særligt mærke til de mange fine strukturer, højder og drøjder. Det er så vigtigt at give sådan et hvidt afsnit af haven variation på andre måder, og måske er det ligefrem en hvid stolt kavaler der er på vej i baggrunden? Det er i hvert fald meget smukt med de forskellige blade - lige fra Hosta til det fineste filigran af græsser og kavalerer.
    Dejligt også med de mange forskellige Sedum. Her kniber det med at få de røde i gang, men jeg holder nu af dem allesammen - også i fuld blomst. De trækker så mange insekter til og står flot blandt høstfarverne på buske og træer om ikke så længe. Tænker du har det med rød melde som jeg har det med mine amaranter...
    Jeres have er netop så fin fordi I også har plads til større træer! Ikke bare plads i haven, men nok så meget plads i hovedet - eller hjertet, skulle jeg måske sige:-)

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak! Du har set rigtigt, der er stolte kavalerer på vej. På grund af tørken i foråret fik jeg dem sået lidt sent, så de er først lige begyndt at blomstre.
      Vi plejer at have mange sommerfugle i sankthansurterne, når de blomstrer, men i år har vi desværre næsten ingen sommerfugle i haven, bortset fra de hvide kålsommerfugle. Men insekter har vi heldigvis mange af i år.
      Jeg holder meget af træer, og jeg synes, at der desværre bliver plantet for få træer i nye haver. Jeg tror, det skyldes, at mange ikke gider at have besværet med bladene om efteråret, når de ligger på fliser og græsplæner.

      Hilsen Elna

      Slet
  6. Meget smuk hvid have du har fået komponeret. Jeg er også meget glad for den lyse Sedum, og er også skuffet over, at der mangler sommerfugle i år. Er det vejret, mon? For første gang har jeg købt en perlekurv og den bliver jeg vist meget glad for. Lækkert at kunne trække den røde ahorn ind i din have. I min have er taks formklippet, men ih hvor er det store takstræ smuk som overstander.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg har ingen forklaring på, hvorfor der mangler sommerfugle. Vi havde enkelte sommerfugle først på sommeren, men nu ser vi ingen. Der plejer ellers at være mange, når sankthansurten blomstrer.
      Du bliver helt sikkert glad for din perlekurv. Stauder med grå blade er fine i mange sammenhæng, og blomstringen varer over flere uger.
      Det er den eneste opstammede taks, vi har i haven, vores øvrige taks er klippede. Man skal vist ikke have for mange "takstræer", så bliver det nok for dystert.
      Hilsen Elna

      Slet