fredag den 2. februar 2024

Kom, maj, du søde, milde

Forleden var jeg med til at synge sangen "Kom, maj, du søde, milde!". Og det var helt på sin plads, for i den nyeste udgave af Højskolesangbogen står sangen under vintersange, mens den i tidligere udgaver stod under forårssange. Og hvem længes ikke efter foråret, selvom februar kun lige er begyndt. 

De følgende billeder er fotograferet en majdag sidste år i Bjørnemosen, der ligger i nærheden af Skjern.







Men tilbage til vinteren. Jeg husker januar som en uendelig række af blæsende dage, flere dage med vindstød af stormstyrke. Derimod har vi kun fået 62 mm nedbør i januar, og det er det laveste tal i de sidste 5 år. 

Løgvæksterne myldrer op af jorden og gør det svært at træde i bedene. Så jeg har allerede klippet nogle af stauderne ned, og fjernet en del af de visne blade, så erantis og vintergækker kan komme frem i lyset.



Også påskeliljerne er på vej.


Troldhasselen er efter min mening smukkest i vintertiden, når den står uden blade, så kan man rigtig se de krogede grene.


Bregnerne hører også til mine vinterfavoritter. 


For nogle år siden plantede vi 4 stk. japanske kristtorn, Ilex crenata 'Stokes'. 


Det var egentlig meningen, at jeg ville klippe dem til kugler, men det fortrød jeg, inden jeg nåede at få dem klippet, for de små blade er så smukke og meget holdbare både i juledekorationer og som grønt fyld i buketter. Så i stedet for at klippe kugler holder jeg planterne små ved at klippe grene af, som jeg pynter med indenfor.  


Til slut har jeg en efterlysning. Er der nogle, der kender navnet på planten med de yndige blå blomster? Billedet er taget midt i oktober, og selvom det var sent på året, var der mange udsprungne blomster. 


 

16 kommentarer:

  1. Så deilig å bli påminnet mai måned nå! Ja, vi sang den samme sangen her når jeg gikk på skolen. Her heter den: Kom mai du skjønne milde.
    Det er flotte bregner du hadde i januar måned, og det er fantastisk å se hva som kommer opp av blomster hos deg alt nå. Jeg vet dessverre ikke hva den blomsten med de søte blå blomster heter.

    Hilsen Marit

    SvarSlet
    Svar
    1. De sidste dages milde vejr har sat skub i løgplanterne. Desværre blæser det meget, men det er jo intet imod den orkan, der har ramt dele af Norge.

      Hilsen Elna

      Slet
  2. Fine billeder af de første forårstegn i din have. Det er meget længere frem end i min have. Ja troldhaslen er som skabt til vinterhaven. God ide med din Ilex. Man har en plan indtil man har en ny!

    SvarSlet
    Svar
    1. Da vi bor tæt på Vesterhavet, har vi sikkert højere temperaturer på denne årstid, end du har hos dig. Ja det er godt, man kan ændre planer, det har man tit brug for i en have ;-)

      Hilsen Elna

      Slet
  3. Ja januar har ikke været noget at samle på. Som det dog blæser stort set hver eneste dag. Jeg synes ikke, vi har fået meget regn, alligevel kan jeg kun se, at vi kun har fået 47 mm. men vi har nu rigeligt i øjeblikket. I dag blæser det igen i øjeblikket, stille vejr vil være dejligt nogle dage. Dine narcisser er nået meget længere end vores som først lige har stukket hovedet op.
    De blå du nævner ser bekendte ud, men jeg kender ikke umiddelbart navnet. Når jeg googler siger den Usitoma axillaris Laurentia Blue Star. Mon det siger noget?
    Hilsen Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Vi havefolk er jo ukuelige optimister, så skal vi ikke håbe på, at februar bliver en god måned.
      Tak for dit bud på plantenavnet. Usitoma siger mig intet, men jeg har googlet den, og set billeder af den på lundagersgartneri.dk, og jeg tror, du har ret.

      Hilsen Elna

      Slet
  4. Bjørnemosen ser dejlig ud! - masser af muligheder for at botanisere Elna:-) Tænker vi kunne få en hyggelig travetur der, men også haven har meget at byde på allerede. Det er mere forårsagtigt hos dig end her, hvor vintergækkerne først lige er begyndt at sætte knopper og erantis end ikke er stået op.
    Blæsten kan man virkelig blive træt af, men nu hvor den er i vest bringer den i det mindste lidt plus-grader med sig. Dine bregner og små kristtorn er fine, og det er jo godt at have en stedsegrøn kilde til afskæring. Godt tænkt!
    Da jeg så den blå blomst var min første tanke sommerfugleblomst, men så kom jeg til at tænke blyrod p.g.a. det lange rør. Kunne det evt. være Plumbago zeylanica?
    Det virker lidt mærkeligt at 'Kom maj...' skulle være en vintersang. Maj måned er dog forårets sidste måned så vidt jeg ved, men det giver jo en god grund til at synge den nu:-)

    hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Vi kunne helt sikkert hygge os i Bjørnemosen, og så skulle vi have madpakken med, der er en vidunderlig plads, hvor man kan sidde og nyde naturen. Der vokser 5 forskellige slags orkideer.
      Tak for dine forslag til plantenavne. Jeg tror ikke, det er en sommerfugleblomst, for jeg synes ikke, bladene ligner. Du har ret i, at blomsterne på Plumbago har lange rør, men det ser ud, som om blomsterne på Plumbage sidder flere samlet en en slags klase. Lisbeth har også et bud, som jeg måske tror mere på (se ovenfor). Jeg kunne ikke få mig selv til at ringe på den flotte sorte dør og spørge.
      Man plejer kun at synge to vers af sangen, nemlig de vers der handler om foråret, men den har oprindelig 4 vers, og i den ny Højskolesangbog er alle 4 vers med. De to andre vers handler mest om vinter, og derfor har man flyttet sangen.

      Hilsen Elna

      Slet
  5. Ih hvor er I langt fremme med løgplanterne. Ja, det klør i fingrene at rydde alt det visne væk, meen jeg nøjes med at gå med hæksaksen og kun tage hvad jeg kan nå fra gangene. Bedene er stadig meget våde.
    Ilex er vist udpeget som en "afløser" for buskbom, hvis de bliver syge. Den er ihvertfald rigtig fin med de smukke blade. Den er faktisk osse en af dem der er på min "hvor er der plads" liste.
    Den yndige lyseblå sag kender jeg slet ikke.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er ikke så nemt med den kløe, der rammer fingrene på denne årstid.
      Jeg mener også, at man anbefaler at skifte syge buksbom ud med japansk kristtorn. Vores buksbom fejler heldigvis ikke noget, men jeg vil ikke købe nye buksbom, så hellere kristtorn.
      Jeg faldt for blomsternes yndige farve. Både Lisbeth og Marika mener det er en Laurentis axellaris, og jeg tror, de har ret.

      Hilsen Elna

      Slet
  6. Jeg troede da, jeg kendte den forårssang fra ende til anden, men der blev jeg da lige klogere. Det giver i grunden fin mening, at den handler om længslen efter det fjerne forår. Den ukendte staude har en lækker farve.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det var nok også mest blomsternes farve, jeg faldt for. Der er ikke så mange blå blomster i oktober. Lisbeth og Marika foreslår begge navnet Laurentis axellaris.

      Hilsen Elna

      Slet
  7. Hej Elna!
    Ser helt ljuvligt ut med alla vårbilder, här skiner solen idag och snön smälter undan mer och mer.
    Jag känner igen din växt, hade köpt den som planta för några år sedan, och den var helt otrolig. Blommade länge och den är så fin. Blåstjärna eller Stjärnlobelia/ Gemini blue, heter den hos oss Laurentis axellaris på latin.
    Trevlig helg /Hälsningar Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Her har vi også dejligt solskinsvejr, men det blæser. Sne har vi ikke.
      Tak for din hjælp med plantenavnet. Jeg synes, blomsterne er så smukke, så jeg vil prøve, om jeg kan skaffe planten.

      Hilsen Elna

      Slet
  8. Hei Elna! Den var en favorittsangene mine. Det er en sang som lokker på våren. Når bladene på trærne springer ut og lager skygger = vår. Våren har jo kommet hos deg. Heldiggris!
    Ha det godt! Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er også en dejlig sang. Nu er der kun en måned til foråret i følge kalenderen. I dag købte jeg stedmorblomster til en krukke i haven.
      Hav en god aften.
      Hilsen Elna

      Slet