fredag den 26. januar 2024

Havebesøg i Helle Aagaards have i V. Aaby på Sydfyn

Sidste år, da Haveselskabet afholdt havefestival, tog vi på tur til Fyn, hvor vi bl.a. besøgte Helle Aagaards have i V. Aaby. Mine forventninger var høje, for jeg havde hørt meget om haven og set billeder fra den. Forventningerne blev til fulde indfriet, her er virkelig tale om en dejlig og meget hyggelig have. 

Når man træder ind i haven, fornemmer man straks, at haven har mange ligheder med de engelske cottagehaver. Beplantningen er tæt, og i bedet bag kastanjehegnet ses gammeldags planter som pæoner, fingerbøl og akelejer. 

Haven er indrettet i flere forskellige haverum. Bag det hyggelige lille havehus er der lavet en siddeplads for to. Her kan man sidde ugenert og nyde et glas vin. Hvis man kikker godt efter, kan man mellem havestolene se et stativ med en vinflaske.


Planterne væver sig naturligt ind mellem hinanden, og skærmblomsterne er med til at give bedet et vildt look. 


Genstande af rustent jern ses rundt om i haven. Det kunne sagtens blive for meget, men da disse genstande aldrig står alene, men er dekorativt anbragt sammen med planter, er de med til at gøre haven spændende.




Snoede stier fører rundt i haven. Frodigheden er stor, og nogle steder bliver stierne næsten skjult af planter.


Her bliver stien markeret af 2 store hosta.


Selv et lille vandhul er der blevet plads til i haven.


Rosenskovmærker, Phuopsis stylosa breder sig rundt om træstammen. De må kunne lide voksestedet, for jeg har aldrig før set så store og kraftige rosenskovmærker. 


Hækken står snorlige og helt skarp, og danner en rolig baggrund for stauderne. De fleste af havens mange stauder er holdt i lyse pastelfarver


Der er store niveauforskelle i haven, og her kikker man ned på det bed, der er vist på det foregående billede. Jeg tror ikke, der findes bar jord i denne have.


En sjov detalje. 


De mange haverum, stierne, terrasserne, havehuset, drivhuset, vandpartiet og de mange små fine detaljer gør haven spændende, og man stopper hele tiden op og iagttager. Man får en følelse af, at haven er meget større, end den i virkeligheden er. Og hvad jeg slet ikke har vist endnu, er græsplænen, for en sådan findes også. Græsplænen binder hele haven sammen. Det store flerstammede lønnetræ er plænens fokuspunkt, og på varme sommerdage kan man søge læ i dets skygge.


En stor tak til Helle Aagaard og hendes mand, fordi de ville vise deres sydfynske paradis frem under havefestivalen.



14 kommentarer:

  1. Det var en flott hage. Så mange morsomme detaljer, og hullet i hekken var godt laget. De to hosta var enorme ja.

    Hilsen Marit

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg faldt også for de store hosta, de er flotte, og så er de placeret så fint ved indgangen til grusstien. Ja hullet i hækken er en sjov detalje.

      Hilsen Elna

      Slet
  2. Skøn have. Det kikhul i hækken er en super ide. Og jeg nærstuderede lige et rosenstativ, der så meget stærkt ud. Det ligner noget jeg kan fixe selv.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg ved ikke, hvad det er for et jernstativ, der er sat i hullet i hækken, men det har garanteret haft et andet formål tidligere. Jeg tror sagtens, du kan fixe et lignende rosenstativ. Det ser ikke ud til at vælte ved den første storm.

      Hilsen Elna

      Slet
  3. spændende have, jeg må nok en tur derned i havefestivalen. Måske kan jeg købe lidt rosenskovmærker dem havde jeg en del af på Samsø, men desværre ikke nogen her. Tak for inspiration.
    Hilsen Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Du skal helt sikkert ned og se Helles have og have en havesnak med hende, og du har jo ikke så langt. Der er meget inspiration at hente, og Helle vil gerne fortælle om haven.

      Hilsen Elna

      Slet
  4. Hej Elna!
    En trädgård som jag hade trivts att gå runt i. Pioner, aklejor och fingerborgsblomma är jag förtjust i. Blev nyfiken på Phyopsis stylosa, har hittat det svenska namnet Bollmåra. Den är riktigt fin. Spännande med fönstret i häcken, och andra detaljer. Tack för turen.
    Hälsningar Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er også en spændende have at gå rundt i, for der er så mange fine detaljer. Ja danske og svenske blomsternavne ligner ikke altid hinanden, så det er godt, vi har de latinske.
      Selv tak, jeg er glad for, du tog med mig på turen :-)

      Hilsen Elna

      Slet
  5. Jeg tror jeg har læst om denne have i Haven engang sidste år(?), men det er sjovt at se dine billeder også Elna! Alle ser noget forskelligt, og du har fokus på nogle af detaljerne som jeg ikke har set før. Det er en have der oser af kærlighed og overskud, og de mange små rum giver grobund for forskellige miljøer, hvis man har evnen til at se det - og det har haveejerne da helt klart her!
    Tak for et inspirerende havebesøg og dejlige billeder!

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Du har en god hukommelse. Jeg kunne ikke huske artiklen fra Haven, men jeg fandt den i januarnummeret 2023. Helles kærlighed til haven er stor, og jeg tror hun er i haven hver dag. Jeg kan anbefale dig at se haven, du vil kunne lide den.
      Man kan ikke undgå at få inspiration, når man går rundt i Helles have.

      Hilsen Elna

      Slet
  6. Veldig fin hage, det var sikkert en fin tur. Ha en fortsatt fin kveld, hilsen Ingeborg

    SvarSlet
    Svar
    1. Det var en fin tur. Det er altid spændende at komme ud at se haver.
      Du må også have en god aften.

      Hilsen Elna

      Slet
  7. Hei Elna! Utrolig inspirernede bilder. Jeg får nye ideer. Bare et lie hjørne av en hekk,
    Jeg sliter veldig med googel-kontoen min. For å finne kommentarer må jeg lete. De kommer ikke opp som før. Når jeg skal kommentere, må jeg gjøre det som anonym. Må få hjelp av personer som vet mer enn jeg.
    Ha det godt! Anne

    SvarSlet
  8. Det var nemt at finde inspiration i Helles have, for der er så mange fine detaljer.
    Det er så irriterende med problemer på bloggen. Men når bare du underskriver dig med dit navn, ved jeg jo, hvem du er. Vi har efterhånden skrevet sammen i mange år :-)

    Hilsen Elna

    SvarSlet