Lange dage og lyse nætter - det er midsommer. Haven er lige nu på det højeste, hvad blomster angår. Røde, blå og gule i mange nuancer, ja hele farvecirklen er repræsenteret.
En plante, der går igen i de fleste af bedene, er storkenæb, Geranium. Den er der i mange forskellige farver og størrelser.
Rozanne er en af favoritterne.
Som bunddække under en håret glansmispel, Photinia villosa vokser knudret storkenæb, Geranium nodosum.
Geranium sanguineum 'Album' sammen med løvefod.
De første hosta er i blomst. Jeg kender ikke navnet, den stammer fra mine forældres have.
Krybeklokke, pimpinelle og løvefod.
I sydbedet vokser i forgrunden den lyserøde Geranium sanguineum var. striatum.
Orange er ellers ikke en favoritfarve, men en gruppe selvsåede morgenfruer har fået lov at blive stående.
Med denne lille rundtur i midsommerhaven vil jeg ønske jer alle en glad midsommer.
Hej Elna!
SvarSletDina rabatter ser riktigt fina ut. Geranium är en favorit i min torra rabatt, de trivs bra där och fyller upp ytan väldigt bra.
Glad Midsommar!
Marika
Vi er vist mange, der holder af Geranium. Og der er jo mange farver og størrelser at vælge imellem.
SletHilsen Elna
Ja det ser fint ud det hele, jeg har før sagt, at du kan noget med bunddække, jeg er mere forsigtig, jeg synes ofte, at det breder sig for meget. Storkenæb har jeg kun få af i forhold til i vores tidligere have på Samsø. Der var de overalt og ikke nemme at styre. Jeg har kun Rozanne her og en mere, det er fint, der er så meget, at jeg gerne vil have plads til.
SvarSletHilsen Lisbeth
Jeg kan godt lide store flader af den samme plante, og jeg behøver ikke så mange forskellige planter. En plantesamler som dig, der skal have plads til mange forskellige planter, kan selvfølgelig ikke have store flader med samme plante, men du har jo heller ingen bar jord.
SletHvis man kun skal have et par forskellige slags, ville jeg også vælge Rozanne som den ene.
Hilsen Elna
Din tørketålende hage er veldig fin. Jeg blir inspirert av alle dine geranium. Jeg vurderer å kjøpe Rozanne neste gang jeg skal til et hagesenter. Jeg har ikke kjøpt mange geranium her, for jeg er redd for at de skal spre seg for mye.
SvarSletHilsen Marit
Jeg tror ikke, du skal være bange for, at Geranium spreder sig for meget. De er forholdsvis nemme at rykke op. Rozanne sår ikke sig selv, og hvis den overvokser naboplanterne med sine lange ranker, er de nemme at klippe af.
SletHilsen Elna
Fargerikt og flott hos deg, ja. Storkenebbenes storhetstid. God midtsommer!
SvarSlet/Irene
Ja det er storkenæbbenes storhedstid. Men efterhånden fås også en del sorter med lang blomstringstid.
SletHilsen Elna
Ikke så enkelt å velge favoritt av alle plantene du viser.
SvarSletMen kanskje din rosa Geranium sanguineum.
Den kunne jeg også selv finde på at vælge, den eller Rozanne.
SletHilsen Elna
Hvis man har plads nok, er storkenæb bestemt et hyggeligt bunddække. Jeg plejer at klippe den ned efter blomstringen, og så er der lige en kort periode, hvor de er lidt kedelige at se på. Stolt kavaler er jeg uvenner med, for jeg har simpelthen ikke succes med at så den. Det bliver sådan nogle slatne tingester, som jeg ender med at smide ud. Har du gode erfaringer med photinia? Jeg overvejer at lave et lille busket et sted, hvor jeg stadigvæk har bar jord..
SvarSletJeg klipper også mange af mine storkenæb ned efter blomstring, jeg rykker også nogle op, så andre stauder kan få mere plads. Stolt kavaler sår jeg på voksestedet, men så skal man jo vente til midt på sommeren med blomsterne. De lyserøde i krukken er to planter som jeg købte billigt i Kvickly.
SletJeg er glad for min Photinia, men den vokser hurtigt og er allerede ved at være et lille træ. Den har smukke blomster om foråret og fine bær om efteråret.
Hilsen Elna
Jeg nyder de gode sammensætninger i alle havens bede - og storkenæb må nok være en af de mest taknemmelige stauder at finde makkere til. Der er så mange forskellige storkenæb at de kan bruges alle steder, og så er de jo også nemme at have med at gøre. Tørkehaven er på toppen hos jer og det er et meget vellykket område, selvom det jo ikke nødvendigvis er nemt at få til at gå op. Der skal også justeres, men lige nu er harmonien perfekt.
SvarSletDine gule stenurter står i blomst her også, men de skal helt bestemt et andet sted hen! De er ved at drukne i meget høje stauder, og jeg har en idé om at sætte dem i en krukke til næste år. De må kunne tåle en masse sol og ville være fine i en murerbalje. Jeg vil gerne bruge dem som kantplanter rundt omkring, så der skal skal 'hygges' om dem i en potte, hvor de kan få lov at blive mange flere:-)
God midsommer til jer!
Hilsner fra Ulla
Jeg er helt enig med dig i, hvad du skriver om storkenæb. Nogle af planterne i tørkehaven breder sig en del på andres bekostning, så der bliver "justeret" lidt om foråret.
SletDen gule staude sår sig villigt, så du kan sikkert finde en del små frøplanter til næste år. Så kan du jo flytte lidt rundt på dem. Blomstringstiden er ikke så lang, men frøstandene er flotte og holdbare, så de vil kunne berettige den til en plads i en krukke.
Tak i lige måde. Vi kører traditionen tro til Skagen og fejrer midsommer deroppe.
Hilsen Elna
Skønne højsommer billeder. Storkenæb er osse en af mine favoritter, men egentlig er der så mange jeg gerne vil have. Jeg kan godt lide bunddække, men ikke fòr store områder af en slags. Så bliver det for statisk, syntes jeg.
SvarSletDen gule du har på det første billede,, hvad er det for en? den ser god ud..
Jeg har osse haft stolt kavaler i krukke. Det var en lav lysegul en, rigtig sød. Men den var ikke nem at tage frø af selv, så den er gledet ud af "sortimentet". Nu har jeg de høje røde og en gul og orange type. De er osse gode i en vase.
God midsommer Hilsner Gunvor
Der kan sagtens blive rift om pladsen i bedene, og mange af stauderne er jo på det højeste til midsommer. Salvier hører sammen med storkenæb til mine favoritter.
SletDen gule staude hedder
Den gule staude hedder asiatisk stenurt, Phedimus aizoon. Det er den, Ulla skriver om i kommentaren herover. Vi bor jo lidt langt fra hinanden, men du er velkommen til at komme forbi efter et par planter.
SletTak i lige måde Gunvor. Der er vist udsigt til en varm sankthansaften.
Hilsen Elna