søndag den 31. juli 2016

Et smalt og tørt bed på sydsiden af huset

Langs sydsiden af vores hus har vi et langt, smalt bed. Bedet er kun 1,25 m bredt, og da tagudhænget går ud over, er det ikke meget regnvand, der når ind til planterne. Til gengæld bager solen en stor del af dagen.


Det kræver en del af en plante at trives under disse forhold. Men den lille tæppedannende stenurt, sedum ? (kender ikke navnet på den) opfylder kravene, og den har blomstret flittigt over lang tid. Nu begynder blomsterne at visne. Men de visne blomsterstande bliver brune, og de står tørre og fine på planten igennem både efterår og vinter. Om foråret får planten en tur af hæksaksen.


Trædestenen ligger foran et æbletræ, der er espalieret på husmuren. Stenen er praktisk at stå på, når æbletræet skal beskæres eller æblerne plukkes. Men ellers er stenurten robust, og man kan godt træde på den, når vinduerne skal vaskes.


Ved husmuren vokser også en kamæleonbusk, og dens røde bladspidser klæder stenurtens røde blomster.


Det samme gør klokkebuskens røde grene.


En anden af naboplanterne er sankthansurt 'Matrona'.

 
Det er alt i alt et lille bed, der ikke gør meget væsen af sig. Men planterne trives under de lidt hårde betingelser, og bedet er kønt året rundt.

12 kommentarer:

  1. Det ser godt ud og er nemt at holde, så bliver det ikke bedre.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er dejligt, når dele af haven er anlagt, så der ikke er så meget at holde.

      Hilsen Elna

      Slet
  2. Fint ser det ud og er åbenbart praktisk. Jeg har også den sedum, men ikke på den måde, jeg er egentlig lidt træt af den. Kamæleonbusken er fin, den har jeg ofte tænkt på at anskaffe mig.
    Hilsen Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Kamæleonbusken kan godt anbefales. Den er meget tørketålende, hvilket er en fordel hos os. Og så er det jo lidt sjovt, at bladene skifter farve. Naboens to katte er også glade for den. De ligger og ruller sig under den. De ser nærmest ud, som om de er helt euforiske.

      Hilsen Elna

      Slet
  3. Ja det blir alltid finast när man hittar rätt växt till platsen. Snyggt att du har så många av samma sort.
    //Helene

    SvarSlet
  4. Ja, og så er det også nemmest. Planter, der ikke vil trives, er et trist syn. Jeg kan godt lide mange planter af samme sort, så vores stauder bliver delt mange gange.

    Hilsen Elna

    SvarSlet
  5. Det ser skønt ud Elna, jeg holder også meget af den ro der er over mange ens planter i flok, men ejer ikke selv disciplinen. Jeg har også den sedum, eller den minder om, den står mere skygget så er lidt kraftigere i farven, men den er trives her sammen med de helt små skovjordbær:-)
    Ha en god dag:-)
    Hilsner fra Anette

    SvarSlet
    Svar
    1. Vi har også områder i haven, hvor vi har mange forskellige planter, der vokser mere eller mindre tilfældigt og breder sig ind mellem hinanden. Disse bede giver haven en sommerlig og glad stemning, og jeg vil ikke undvære dem. Men jeg holder mest af det rolige og mere regelrette, som jeg forøvrigt også synes er kønnest i det sene efterår og om vinteren. Jeg har nu ingen problemer med at kombinere forskellige haveformer, for der er også noget spændende ved kontraster.

      Hilsen Elna

      Slet
  6. Det ser smukt ud, og så der det også praktisk:) Jeg har plantet to kamæleonbuske for fire - fem år siden, men jeg synes ikke, de trives og vokser.

    SvarSlet
    Svar
    1. Og det gør jo ikke noget, når ting er praktiske😀. Vi har haft vores kamæleonbusk i mange år, den trives godt, og den får ingen "særbehandling" . Den får sol dagen lang, kan det tænkes, at dine står for meget i skygge?

      Hilsen Elna

      Slet
  7. Det finns växter för alla platser, det gäller bara att tänka till och hitta de rätta växterna som du har gjort. Massverkan av en enda växt blir oftast väldigt snyggt.

    Hälsningar

    /Gunilla

    SvarSlet
    Svar
    1. Det gør i hvert tilfælde det hele meget nemmere, når planter og voksested passer sammen.

      Hilsen Elna

      Slet