fredag den 25. november 2016

Verdens bedste bunddækkeplante

Ja, det er da noget af en udmelding. Vi har mange gode bunddækkeplanter i haven, men der er navnlig en, som jeg gerne vil fremhæve. Det drejer sig om guldjordbær, waldsteinia ternata.


Guldjordbær breder sig ved udløbere og kan hurtigt danne et tæt tæppe, som ikke levner ukrudtet mange chancer. Planten stiller ikke de store krav. På skyggefulde steder trives den fint på vores tørre sandjord. Den kan også vokse i sol, men så hænger bladene lidt, hvis det bliver for tørt.

Guldjordbær er stedsegrøn. Den kan dog godt komme til at se lidt vintertræt ud, men allerede tidligt om foråret skyder nye blade frem. Billedet herunder er taget midt i april.


I maj kommer der gule blomster. Det er mest de unge planter, der blomstrer. Ældre planter blomstrer kun sparsomt. Men det kan jo have sine fordele, hvis man ikke er så begejstret for gule blomster!


I vores have vokser planten flere steder under buske og træer, og den afgrænses af græsstier og græsplænen.


Overgangen mellem græs og guldjordbær bliver hugget af med kantspaden 2-3 gange i løbet af en sæson. Det er forholdsvis hurtigt gjort, da guldjordbærrene lukker af for græsset. Og græsset lader ikke guldjordbærrenes udløbere få fodfæste.



Til slut lige et par billeder af noget helt andet. På søndag er det jo 1. søndag i advent, og jeg har sat en adventsdekoration på havebordet.


Den består i al sin enkelhed af 4 marmeladeglas. Lidt strandsand er fyldt i glassene, og ovenpå er der sat fyrfadslys. Tallene, som vist er lavet af porcelæn, er købt billigt hos Søstrene Grene. De er bundet til glassene med sort opbindingssnor. Omkring glassene er der lagt et par grangrene. Hvis ikke man vil have snavs og regnvand i glassene, kan man jo bare sætte lågene på, når de ikke er i brug.

12 kommentarer:

  1. Hej elna

    Ja det ser odt nok effektivt ud dette bunddække, og super til de mere parkprægede dele af haven:)
    Dejligt enkle advendts dekorationer!

    Ha en god weekend

    SvarSlet
    Svar
    1. Det ER også effektivt. Jeg synes, at det sammen med græsset og de skarpe kanter giver haven et minimalistisk præg, som jeg godt kan lide.

      Hilsen Elna

      Slet
  2. Jeg tilslutter mig helt Karstens kommentar.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg er ikke så meget til opstillinger, og navnlig ikke, hvis der er alt for mange krummelurer på dem. Men lidt skal der da pyntes op til advent, og adventsdekorationen er enkel og lidt rustik. Sådan kan jeg bedst lide det.

      Hilsen Elna

      Slet
  3. Hej Elna!

    Ni har verkligen utnyttjat Waldsteinia på ett fint sätt. Jag är inte så förtjust i marktäckare men Waldsteinia har jag på ett ställe där den faktiskt är riktigt trevlig. Lätt att klippa av när den går över gränserna så jo, jag tycker nog att den är en av de bättre marktäckarna.

    Trevlig advent!

    SvarSlet
    Svar
    1. Vores have er meget lagt an på bunddækkeplanter ud fra ønsket om, at den skal være enkel og nem at holde.
      Også god adventstid til dig!

      Hilsen Elna

      Slet
  4. Hej Elna
    Jeg er ikke meget til jordbær som bunddække, men det ser ud til, at guldjordbær er bedre end almindelig jordbær, som bare gror ind og op i alting. Tak for idéen. Også flot med adventsdekorationerne.
    Hilsen Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Guldjordbær formerer sig ved udløbere, men udløberne er ikke nær så lange som på almindelige jordbær. Så de er nemme at begrænse, hvilket jo absolut er en fordel.

      Hilsen Elna

      Slet
  5. Ja det er da noget af en udmelding, men den er rigtig fin, nu er jeg jo også til gult,og bladene er fine, at læse det med udløberne er endnu et plus, så den hitter:)))Jeg kan godt lide når du viser dine planter og fortæller, på den måde, det er for mig lettere at huske-også fordi i har sandjord:-)
    God weekend
    Hilsner Anette

    SvarSlet
    Svar
    1. Også en god weekend til dig!
      Jeg synes også, bladene er fine, og så er det et plus, at planten er grøn om vinteren.

      Hilsen Elna

      Slet
  6. Hei Elna!
    Skikkelig fint sammen med gress. Liker godt det minimalistiske preget. Ja, i morgen er det advent. Tida går fort.
    Ha det godt! Klem Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg holder af mange forskellige typer have, men det minimalistiske bliver jeg aldrig træt af.
      God adventssøndag!

      Hilsen Elna

      Slet