fredag den 2. december 2016

Floramor & Krukatös

Hvert år omkring første søndag i advent tager vi sammen med en af vore gode venner til Göteborg på en lille ferie. Det er en af vore bedste traditioner i juletiden. Byen har så meget spændende at byde på med julemarkeder, julekoncerter og ikke mindst Liseberg, hvor 5.000.000 lys stråler.

Et af de steder, vi altid besøger er Floramor & Krukatös.


Som navnet næsten siger, drejer det sig om en blomsterbutik og et keramikværksted ejet af mor og datter. Da jeg jo skriver på en haveblog, vil jeg koncentrere mig om Floramor.

En lang gang fører fra gaden om i en hyggelig gård. Allerede når man står på gaden og kikker gennem passagen, fornemmer man, at her sker der noget spændende. Fra gården er der indgang til keramikværkstedet og blomsterbutikken.



I gården er der skabt en hyggelig stemning med grønne planter og havemøbler.



Floramor udstiller kranse og dekorationer, som er til salg i hendes butik.





En trappe fører fra gården op til Floramors butik, som ligger på 1. sal i et af de gamle huse, der omkranser gården.


Trappen er fint pyntet, og ideerne står nærmest i kø, når man studerer alle de fine ting, der er udstillet.



Butikken bugner af varer, og der er altid mange kunder, så pladsen er lidt for trang til at kunne fotografere derinde.

Billedet er taget fra indgangen til Floramors butik og viser en del af den hyggelige gård. Døren til højre i billedet er indgangen til keramikværkstedet.


Hvis I har lyst til at se flere billeder, har Floramor & Krukatös en hjemmeside, som I kan finde her.

14 kommentarer:

  1. Sjovt nok skal mit barnebarn til Göteborg i morgen sammen med sin far og mor, men de kigger nok ikke efter blomsterbutikker. Denne er flot.
    Hilsen Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Nej, de vil nok hellere på Liseberg. Det vil også blive en oplevelse både for barnebarnet og forældrene. Der er utrolig smuk pyntet, og der er mange boder, hvor man kan købe alskens lækkerier. Og endelig er der også gang i mange af forlystelserne.

      Hilsen Elna

      Slet
  2. Det er en skøn tradition i har skabt jer. Og en fantastisk og meget meget spændende butik, med masser af stemning.
    God dag med hilsner fra Anette:)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er altid dejligt med traditioner. I år var det 17. gang, vi var af sted.

      Hilsen Elna

      Slet
  3. Så roligt att du har hittat till Floramor o Krukatös. En av mina favoritbutiker också. (Jag bor strax utanför Göteborg). Om du kommer till Göteborg en annan årstid är du hjärtligt välkommen att hälsa på hos mig så att vi kan ses. Ja du är välkommen denna årstid också förstås om det fortsätter att vara en tradition.
    //Helene
    //Helene

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for invitationen, Helene. Den vil jeg huske på næste gang, jeg kommer til Göteborg. Jeg holder meget af Göteborg, men kommer der mest i december. Men jeg har også været der i sommertiden, hvor jeg bl.a. har besøgt Trädgårdsforeningen, som er en utrolig smuk have.

      Hilsen Elna

      Slet
    2. Lova att du hör av dig om du har tid att ta en tur till mig
      //Helene

      Slet
  4. Det er et lækkert miljø, de har skabt omkring butikkerne.

    SvarSlet
    Svar
    1. Der er mange smukke gårde og passager i Göteborgs centrum. I det hele taget er Göteborg en spændende by med mange seværdigheder og smukke naturområder. Men jeg tror ikke, der er så mange danskere, der kender byen. De fleste forbinder den vist med en by, man kører igennem, når man kommer i land med færgen og skal videre op i Sverige.

      Hilsen Elna

      Slet
  5. Hei Elna!
    En virkelig innbydenede butikk. Lekkert med alt det grønne.
    Hilsen Anne

    SvarSlet
  6. Helt enig! Butikken lokker med mange fristelser, og så er der så smukt og stemningsfuldt i gården.

    Hilsen Elna

    SvarSlet
  7. Mange meget fine ting. Det må jeg sige .,..

    SvarSlet
  8. Hvis ikke du kender butikken, kan det varmt anbefales, at du lægger vejen forbi, næste gang du er på rundrejse i Sverige.

    Hilsen Elna

    SvarSlet