lørdag den 24. juni 2017

God midsommer

Det har været en travl uge - men på den gode måde. Vi har tilbragt nogle dage i København, og for en vestjyde er det jo altid spændende at komme til hovedstaden, når bare man kan komme hjem til sin egen have igen!

Hovedformålet med vores tur var at besøge Cph Garden, men vi nåede også meget andet. Af haverelaterede ting kan jeg nævne et besøg i Haveselskabets Have på Frederiksberg samt et besøg i Tivoli. Det var spændende oplevelser, mit hoved er sprængfyldt af ideer, og der kom mange fotos med hjem. Der er fotos nok til flere blogindlæg, men jeg tror, jeg gemmer dem til senere, for der sker jo også så meget i vores egen have på denne tid af året.


Min midsommerhilsen skal derfor være en lille billedserie taget fra forskellige vinkler i haven, hvor der lige nu er mange blomstrende planter.


Rosen er 'Stanwell Perpetual' med krybeklokke, Campanula portenschlagiana som kantplante.


Rose de Rescht lyser op i et bed, som ellers er lidt blomsterfattig.


Geranierne tager kampen op med roserne om at give blomsterpragt til midsommerhaven.


Her er det Geranium sanguineum 'Album'


Skotsk lostilk, Ligusticum scoticum, er en dejlig staude. Den har skinnende mørkegrønne blade, og når den har afblomstret, står den med dekorative frøstande.


Nogle kan ikke lide hostaens blomster og klipper dem af. Det forstår jeg ikke, jeg synes blomsterne er noget af det smukkeste.


Nej, vi driver ikke cafe, skiltet har en af vores venner lavet for sjov. Det fører hen til en lille plads med et cafebord og et par bænke.


Når vi kommer hjem og går ind ad bagdøren, får vi denne blomstrende velkomst.


Med denne "buket" midsommerblomster vil jeg gerne ønske alle jer, der kikker indenfor på min blog, en rigtig god midsommer.

14 kommentarer:

  1. Smukke blomstrende planter du viser.Dejlig tid lige nu.
    Der har været mange jyder i København i anledning af CPH incl. mig selv.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det er en skøn tid, det er med at nyde.
      Vi valgte torsdag til Cph, og der blev talt meget andet end københavnsk. Det var også min fornemmelse, at der var mange jyder, men også rigtig mange svenskere.

      Hilsen Elna

      Slet
  2. Det ser godt ud med Stanwell Perpetual' med krybeklokke som bunddække, flot.
    Jeg vil hellere se billeder fra folks egne haver, vi har set så mange billeder fra CPH, så det er fint med mig.
    Også god midsommer til dig.
    Hilsen Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak!
      Der er skrevet meget og vist mange gode billede fra Cph, så nu er vi vist ved at være "mætte". Jeg kan jo vente til vinter, når der ikke er så meget andet at vise. Jeg fik også taget en hel del billeder i Haveselskabets Have, som er et sted, jeg holder meget af at komme. Disse billeder gemmer jeg også.

      Hilsen Elna

      Slet
  3. Så flott det var med rosen og krypklokken! Gode kontraster er de virkelig. Geranium er en typisk midtsommerblomst. Den hvite har jeg også.
    God midtsommer til deg også!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak!
      Jeg holder meget af geranier, og jeg kan især godt lide den hvide. Men jeg kunne godt ønske mig en lav hvid med lang blomstringstid. Gad vide om der findes en sådan?

      Hilsen Elna

      Slet
  4. Hej Elna!

    Jag vill bara säga att er trädgård är väldigt vacker. Växter, plantering, utformning, ja allt är så annorlunda än vår egen trädgård men oj, så tjusigt det blir när ni planerar på ert sätt.

    Tack för titten i er vackra midsommarträdgård.

    /Gunilla

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for din positive kommentar. Det er spændende, at haver er forskellige. Nogle gange bliver jeg inspireret af at se haver, der er meget forskellige fra min egen.

      Hilsen Elna

      Slet
  5. Hej Elna

    Ja, det har du ret i, det er nu det sker!
    Lækker hvid geranium, og Stanwell står bare flot på den lilla bund!

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg er glad for Stanwell. Det er en god rose til en tør og sandet jord. Jeg skal bare lære ikke at holde lidt igen med gødningsmængden, ellers bliver den lidt ranglet.
      Du må også have en dejlig aften!

      Hilsen Elna

      Slet
  6. Her var det mye vakkert!
    Den hvite rosen med krypklokke, og den hvite geraniumen var nydelig.
    Fint med en titt inn i private hager.
    En utrolig deilig tid nå:-)
    Ha en fortsatt fin søndag.
    Eirin

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for din kommentar. Det er nu, roserne står i fuldt flor, så det er med at nyde dem. Jeg er også selv glad for de hvide roser (de er lyserøde i udspring), de har den dejligste duft.
      Hav en god uge!

      Hilsen Elna

      Slet
  7. Vackert hos dig nu. Kul att Cph har en bra trädgårdsmässa, och att det blir mer aktiviteter generellt. Ligusticum scoticum var ny för mig. Jag gillar 'Umbelifers', det kan man aldrig få för många av.
    //Helene

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det er dejligt med flere aktiviteter på haveområdet. Ligusticum kan jeg bestemt anbefale. Dele af den skulle være spiselig, men jeg har ikke prøvet, jeg går ikke så meget op i spiselige planter.

      Hilsen Elna

      Slet