fredag den 18. august 2017

Ude og hjemme

Ude og hjemme - det er ikke ugebladet, jeg hentyder til - men vi er lige kommet hjem efter nogle dejlige feriedage på Fyn. Så mit indlæg kommer til at handle om lige netop ude og hjemme.


I Assens fandt vi den yndigste lille have, Frederik Ernsts Have. Haven blev anlagt efter italiensk forbillede af sølvvarefabrikant Frederik Ernst (1892-1976). Efter at have været forsømt i en årrække blev haven i 2016 genskabt, så den i dag står, som den så ud i Frederik Ernsts tid.


Haven ligger bag Østergade 57 i Assens, og der er gratis adgang gennem Museum Vestfyns indgang. Der er flere siddepladser i haven, så vi satte os og nød vores medbragte madpakke. I kan læse mere om haven her.

Fåborg er et godt eksempel på, at man sagtens kan skabe en lille forhave til sit hus, selvom pladsen er meget begrænset. Her er der skabt frodighed langs husmurene i de gamle gader ved hjælp af stokroser, diverse klatreplanter samt krukkeplanter, ja nogle steder endog træer.


I Svendborg er der også kælet for bymiljøet. I Kullinggade er man lige blevet færdig med at restaurere dette gamle bindingsværkshus med den smukke dør.


Det, der optog os mest i Svendborg, var nok alligevel det maritime miljø med alle de gamle skibe. Her er det turbåden Helge, som lokkede os til en sejltur.


Da vi kom hjem, blev vi mødt af dette farvestrålende syn.



Med i bagagen hjem var der sten. Hvis vi kommer i nærheden af en strand på vores ferier, samler jeg altid runde sten. De bliver gemt i en kurv, og når kurven er fyldt bliver de lagt ud i haven.

22 kommentarer:

  1. Så flotte steder dere har besøkt! Godt utført håndtverk på restaureringen, og så flott dør.
    Forstår godt at du tar med deg runde steiner hjem, for de er så fine og passer godt inn i hagen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg bliver altid så glad, når jeg ser, der bliver passet godt på gamle huse. Hvor må det være dyrt at vedligeholde husene.
      Sten er nogle af de gratis glæder, man kan finde i naturen.

      Hilsen Elna

      Slet
  2. Åh, jeg elsker Sydfyn! Det er for længe siden jeg har været der, kan jeg mærke når jeg ser dine skønne billeder ...
    Velkommen hjem igen - og god weekend!
    Fredagshilsner fra Nana

    SvarSlet
    Svar
    1. Så må du jo af sted! Den lille italienskinspirerede have i Assens vil lige være noget for dig. Jeg er ret imponeret over, at man kan skabe denne stemning på meget lidt plads.
      Du må også have en god weekend!

      Hilsen Elna

      Hilsen Elna

      Slet
  3. Ja det er godt både ude og hjemme. Hvor er I flittige til at tage ud og se jer om.
    Jeg har kommet noget i Svendborg, da min søn boede der en årrække. Det er en hyggelig by.
    God weekend

    SvarSlet
    Svar
    1. Ude godt, hjemme - trods alt - bedst. Men vi vil gerne ud og opleve og lade os inspirere. Svendborg er en dejlig by, her er både et hyggeligt bymiljø og et spændende havnemiljø.
      Du må også have en god weekend!

      Hilsen Elna

      Slet
  4. Hej Elna
    Det er rendyrket idyl, og behagelig stemning at se dine billeder fra Fyn. Og så fantastisk at se du har knald på farverne ved huset, det klæder den gule mur og jeres røde husnummer og udhæng godt. Jeg kommer sådan til at tænke at på en billede kunstner ved synet. Det er markant og spændende.
    Hilsner og go weekend fra
    Anette

    SvarSlet
    Svar
    1. Dejligt at høre fra dig, Anette! Jeg kørte lidt træt i instagram, så jeg holder sommerpause, og derfor får jeg ikke set, hvad du går og arbejder med.
      Fyn er fin, hedder det vist. Jeg ved ikke lige, hvad der gik af mig, da jeg satte farverne sammen, men der er da knald på. Godt det ikke er hele haven, der ser sådan ud, så ville det blive for meget. Men når det kun drejer sig om et lille bed, er det da meget sjovt.
      Du må også have en god weekend. Du har sikkert gang i en hel masse spændende ting.

      Hilsen Elna

      Slet
  5. Hei Elna!
    Vakre hager du har besøkt. Men jeg må jo si at pulsen går opp når jeg ser hagen din. Vakre fargestrålende bilder. Liker fargene godt.
    Jeg er også en steinsamler.
    Hilsen Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg tror, vi er mange stensamlere. Jeg elsker at gå på stranden og samle sten.
      Det er vist sundt at få pulsen op ind imellem, men jeg har også rolige grønne partier i haven, hvor man kan få pulsen ned igen.
      Hav en god weekend!

      Hilsen Elna

      Slet
  6. Vi sier borte bra men hjemme best :-)) men her var visst begge deler like bra :-)) Ønsker deg en deilig helg!

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg elsker at komme ud, men efter nogen tid længes jeg hjem, og mon ikke det er bedst sådan.
      Du må også have en god weekend!

      Hilsen Elna

      Slet
  7. Hej Elna!

    Klokt av er att se er om i trädgårdsvärlden, det finns så mycket vackert att uppleva och kanske även en och annan idé att ta med sig hem. Vi åker alldeles för sällan bort, tycker aldrig jag har tid men det är ju bara att prioritera och bestämma sig.

    Och nu sprakar det visst i din trädgård också!

    Hälsningar

    /Gunilla

    SvarSlet
    Svar
    1. Vores have er jo lagt an med mange bunddækkeplanter, så den er nem at holde. Det er noget andet med din have, hvor der er så mange forskellige planter, desuden må du jo bruge meget tid på at vande. Men som du skriver, handler det jo også om at prioritere.
      Det svenske sprog giver mig nogle udfordringer. Jeg måtte have ordbogen fat for at finde ud af, hvad "sprake" betyder. Men det er jo godt at få udvidet sit ordforråd.

      Hilse Elna

      Slet
  8. Hej Elna

    Det var da en imponerende velkomst at få når du vendte hjem - flotte kombinationer!
    Alletiders med de runde sten - selv samler jeg på lange flade - som jeg kan bruge i kanterne:)

    Ha en dejlig weekend

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg går altid foroverbøjet, når jeg går på en strand. Sten er jo tunge, så man bliver også lidt skæv... Det er "lettere" for ravsamlerne.
      Du må også have en god weekend!

      Hilsen Elna

      Slet
  9. Så har du vært på atter en fantastisk reise og opplevd drømmehager! Takk for atvi får følge med. Det er så flott å se at gamle hager blir gjenskapt. Jeg er også glad i sten. Det finnes alltid en plass til slike 'souvenirer'.
    Hilsen Jannicke

    SvarSlet
  10. I Assens var det en af museets frivillige, som er gartner, der tog initiativ til at genskabe haven. Både frivillige og museets ansatte hjalp til. Det var fint, at det kunne lykkes.
    Ja, sten kan man altid få plads til.

    Hilsen Elna

    SvarSlet
  11. Vilken vacker trädgård och bymiljö. Jag samlar också stenar i en liknande korg. Mycket fint.
    //Helene

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er sjovt at være stensamler, og så er det jo ganske gratis.

      Hilsen Elna

      Slet
  12. Flott når gamle hager blir satt i stand igjen, den var riktig flott !
    Det å rusle i danske gater med gamle hus, stokkroser, roser og krukker er riktig hyggelig.
    En skikkelig fargesprakende velkomst hjemme.
    Fargene er flotte nå.
    Ha en fin søndag/Eirin

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg er også så begejstret for den lille italienskinspirerede have. Den havde været fuldstændig groet efter, da en tidligere gartner bød sig til og sagde, at han ville stå for en restaurering af haven, hvis der var nogle, der ville hjælpe ham. Både ansatte og frivillige på Assens Museum, bød sig til. I dag er der den yndigste have skabt efter den originale tegning. Haven er ikke ret stor, og den ligger i en gård til en tidligere fabrik. Der er mange spændende detaljer i haven, og man kan sagtens få ideer, som man kan overføre til sin egen have.
      Hav en god uge!

      Hilsen Elna

      Slet