lørdag den 21. oktober 2017

Efterår i Tivoli

Så er jeg på banen igen. Vi er lige kommet hjem fra efterårsferie i Nordsjælland med et par afstikkere bl.a. til København, så vores have har jeg ingen billeder fra, men jeg kan invitere på fototur i Tivoli. Her er flotte efterårsfarver, mange blomster - og iflg. overgartneren 20.000 græskar.



Det sted i Tivoli, jeg holder allermest af, er Parterrehaven. Jeg kan godt lide at sidde på en af de hvide bænke og bare nyde blomsterne og høre vandet risle. Selvom vi er sidst i oktober, er der stadig meget, der blomstrer.


Parterrehaven er anlagt i 1943. Den blev tegnet af tidens kendte landskabsarkitekt G. N. Brandt. Han udformede 22 staudebede. I bedene anbragte han i alt 32 store kar lavet af egetræ. Karrene er tegnet af arkitekten Poul Henningsen, måske bedre kendt som PH.




Mange steder i Tivoli er der anvendt græsser. De bliver brugt sammen med stauder, men også anvendt alene, f.eks. i krukker.



Uanset på hvilken årstid, man kommer i Tivoli, er der altid mange krukker og ampler med blomster. Her er det en blyrod, Plumbago, der pynter i en af amplerne. Blyroden har vist været gået i glemmebogen i nogle år, men jeg tror, den er på vej ind, jeg har set den flere steder i år.


I Tivoli så jeg mange krukkesammenplantninger. Jeg tror også, de er på vej ind efter at have været dømt ude. I nogle år, har det heddet en slags plante i hver krukke.


Jeg så et par helt fortryllende eksempler på, hvordan man kan skabe et tag med planter. Her er det Heuchera på det første billede og Nasturtium på det næste.



Og så tilbage til de 20.000 græskar.


Tivoli har virkelig gjort meget ud af at pynte til halloween, men der var også mange børnefamilier, der havde valgt at bruge en dag i efterårsferien i Tivoli.


Danmarks største græskar er udstillet.


Vindergræskarret er denne kæmpe på 485 kg. Det må i sig selv have været noget af en præstation at få det fragtet velbeholdent til Tivoli.


Selvfølgelig er der også udstillet skeletter, hekse, sorte katte - og denne lodne fætter.


Som I ser, har Tivoli meget at byde på for alle aldersklasser.


 

16 kommentarer:

  1. Så flotte bilder! Tak med Heuchera har jeg aldri sett før, men det ser riktig godt ut :)
    Tror aldri at jeg hadde tenkt at det gikk an en gang. Nasturium er også uvanlig å bruke. Spennende beplantning.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg kunne heller ikke stå for de flotte tage. Tivoli er jo en "udstillingshave", og der er mange gartnere ansat, så planterne bliver skiftet ud, når de ser lidt visne og kedelige ud. De flotte tage har sikkert en begrænset holdbarhed, men så planter man vel bare noget nyt.

      Hilsen Elna

      Slet
  2. Hej Elna
    Hvor var det godt, du tog os med i Tivoli, der har jeg ikke været siden 2010. Det er jo smukt der, mange fine billeder og god historie. Spændende med bevoksning på tagene.
    Tak for turen.
    God søndag
    Hilsen Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Så må du jo tage i Tivoli, næste gang du er på familiebesøg på Sjælland. Børnebørnene vil sikkert gerne med dig😀.
      Jeg synes, Tivoli gør meget for, at beplantningerne skal tage sig flotte ud. Jeg er mest imponeret af Paterrehaven, for den er smuk på alle årstider, og der bliver planterne jo ikke sådan skiftet ud, som de jævnligt gør i krukkerne.
      Du må også have en god søndag!

      Hilsen Elna

      Slet
  3. Du tager altså gode billeder!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak! Det er jeg da glad for, du synes. Jeg har bare et lille kamera, som jeg ikke selv kan indstille på - men jeg bruger det flittigt.

      Hilsen Elna

      Slet
  4. Tak for den dejlige tur i Tivoli. Parterrehaven er mit favoritsted og de smukke vandkar har jeg været vild med i hele mit liv.
    Jeg har for en gangs skyld årskort til Tivoli og var igennem haven i går. Jeg observerede at Parterrehaven heldigvis var fri for græskar og der var stadig fint med dahlia og efterårsstauder.
    Jeg synes godt om græskarpynt, men jeg var en smule skuffet over at der ikke var gjort lidt mere ud af at dekorere med dem rundt i haven. Det var som om at bare man hældte græskar ud over det hele, så var det godt nok. Men det er sikkert nok til at glæde de børn som som helt sikkert har en fest ud af en tivolitur.
    Efterårsstemningen som du har fanget her er dog skøn :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Så er vi jo 2, der har Parterrehaven som vores favoritsted - og vi deler den sikkert med mange andre. Jeg synes, der var pyntet fint med græskar, men det er ikke lige på grund af halloween, jeg går i Tivoli.

      Hilsen Elna

      Slet
  5. Takk for en flott runde i Tivoli. Vi pleier alltid å ta en tur dit for å se på hva som blomstrer der, og vi blir stadig imponert :-)
    Vakkert i Parterrehaven, og krukkene med gress var skikkelig flotte.
    Ha en fin dag/Eirin

    SvarSlet
    Svar
    1. Når jeg er i København, vil jeg også altid gerne en tur i Tivoli, for der er hele tiden noget nyt at se på. Græs er flotte krukkeplanter, og krukkerne i Tivoli var ekstra flotte, fordi de var så store.
      I må også have en god dag!

      Hilsen Elna

      Slet
  6. Hei Elna!
    Det er år og dag siden jeg har vært der. Dette var det himla morsomt å se. Inspirerende
    Ha det godt! Anne

    SvarSlet
  7. Så skal du da vist snart på en tur til København. Der er meget at se - og prøve - i Tivoli. Jeg er ikke til de vilde forlystelser, men jeg synes, det er hyggeligt at gå rundt og nyde haven.

    Hilsen Elna

    SvarSlet
  8. Du får en kram av mig för dessa vackra bilder från Tivoli! Jag har varit där en enda gång i min ungdom men då var det annat som kändes mer spännande än växtligheten så den har jag inget minne av. Ja, vi uppskattar olika saker under livets gång.

    Tack för den trevliga promenaden i en fantastiskt vacker miljö.

    Ha det så gott Elna!

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja dengang var det jo forlystelserne, der trak. I dag tør jeg slet ikke prøve dem! Men Tivoli er en skøn have, og den er altid så velholdt.
      Du må også have det godt, Gunilla!

      Hilsen Elna

      Slet
  9. Herlige bilder fra Tivoli! Der er det lenge siden jeg var, men så lenge jeg slipper berg og dal banen så kommer jeg gjerne tilbake;-)) Ønsker deg en deilig høstuke!

    SvarSlet
  10. Tivolis forlystelser er jeg heller ikke vild med, men selve haven er smuk og bestemt et besøg værd.
    Du må også have det godt!

    Hilsen Elna

    SvarSlet