fredag den 13. oktober 2017

Oktoberhaven

Oktober kom med stormvejr, og mange af bladene blev revet af træerne, inden de nåede at få efterårsfarver. Men der er heldigvis også træer og buske, som har beholdt bladene, og som nu begynder at fremvise et festfyrværkeri af farver. Mest glødende står troldellen, Fothergilla major.


Den skinner om kap med æblerne på Elstar. Der er ikke et eneste fuglebid i æblerne, så mon ikke cd-skiverne har gjort gavn.


Den lave oktobersol lyser ind på træstammerne, så man bemærker dem mere, end man gør om sommeren, hvor der er så meget andet, der tiltrækker sig opmærksomheden. Her er det dronningebuskens stammer, der rammes af solen.


Jeg havde planer om at plante nogle høje staudesolsikker i bedet ved dronningebusken, fordi jeg synes, der mangler nogle blomster på denne årstid. Men da jeg gik og betragtede, hvor smuk en facon en dronningebusk egentlig har, kunne jeg godt se, at det vil være synd at plante noget højt ved siden af den, så jeg må finde på noget lavt.


Det næste billede viser haven fra en vinkel, jeg ikke har vist så tit. Det er taget fra den bagerste del af haven op mod huset. På billedet ses bålstedet samt køkkenterrassen, som vi kalder den, fordi den ligger uden for køkkendøren.



Og så til lidt af det, der fortsat blomstrer. Her er det Nerine, der halvt skjult af figenbusken strækker sig efter lyset.



Klokkeranken er helt ustyrlig. Her har den indtaget tøjsnoren. Desværre synes jeg, den blomstrer ret sparsomt.


Løvemund 'Apollo purple' har blomstret hele sommeren, og den kan endnu.


Selvom morgenfruerne har meldug og har de grimmeste blade, kan jeg ikke nænne at rykke dem op, for de sørger for, at solen altid skinner i haven.


Der er meget at glæde sig over i oktoberhaven, Nyd dagene derude!





18 kommentarer:

  1. Hej Elna
    Ja oktoberhaven er skøn, jeg glæder mig dagligt over min, men det er nu kønnest i solskin.
    Min troldel gik desværre ud, jeg har købt en ny, men den er et sølle skravl i forhold til den gamle. Det er en meget smuk busk, hvis den er ordentlig.
    Jeg har ikke brugt cd´ ved mine æbler, der er heller ingen fuglebid endnu, men jeg ved de kommer i november, hvis jeg ikke plukker dem.
    God weekend

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg er faktisk også lidt nervøs for min troldel, for den fik efterårsfarver meget tidligt. Vi har haft den i mange år, så måske er alderen ved at indhente den.
      Du må også have en god weekend!

      Hilsen Elna

      Slet
  2. Dine billeder gengiver virkelig oktoberhavens skønne farver. Din dronningebusk er utroligt fin i opbygningen sammenlignet med mange andre. Den bliver hurtigt meget riset, hvis den ikke bliver holdt i ave. Nerine kan desværre ikke overleve ude i haven hos os.

    SvarSlet
    Svar
    1. Nerine har vi plantet langs en sydmur, så der er jo nok lidt lunere som ude i haven. Planterne har vokset der en del år, og de har klaret vintrene uden problemer.

      Hilsen Elna

      Slet
  3. Så flotte blomster og farger det er hos deg nå! Vakre epler også. Cd'er i trærne har jeg lest om før at hjelper, så det er jo en billig og enkel oppfinnelse og noe som de fleste har i huset.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg glæder mig også, til æblerne bliver modne. Ja det er jo nemt, hvis cd-skiverne virker - og de kan jo genbruges år efter år.

      Hilsen Elna

      Slet
  4. Så mycket fägring du har fortfarande. Nerine ser ju väldigt exotisk ut. Har du den ute året runt?
    //Helene

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, nerine er ude hele året. Men de vokser langs en sydmur, så det er nok det luneste sted i haven. Desuden bor vi et sted, hvor vi normalt ikke har ret meget frost.

      Hilsen Elna

      Slet
  5. Hej Elna

    Det er en super årstid og idag var jo fantastisk!
    Sikken nogen flotte æbler, de er bare så gode direkte fra træet:)

    Ha en dejlig weekend

    SvarSlet
    Svar
    1. Efter årstiden er det jo lunt og dejligt, og der er meget at nyde derude. Nemlig, æblerne smager allerbedst direkte fra træet.
      Du må også have en god weekend - eller efterårsferie, hvis du er så heldig.

      Hilsen Elna

      Slet
  6. Hej Elna!

    Till månadens bild utnämner jag klockrankan med klädnypan och torklinan!

    Trevlig helg!

    SvarSlet
    Svar
    1. Klokkeranken gror også godt på tøjsnoren, men hvad er det lige, jeg gør ved vasketøjet😏
      Du må også jave en god weekend!

      Hilsen Elna

      Slet
  7. Hei Elna!
    Vakker og fargerik oktoberhage du har. En bålplass må være veldig fint å ha.
    Ha det godt! Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er hyggeligt i den mørke tid at samles om et bål, og der bliver jo altid lidt brænde, når man beskærer i haven.
      God weekend!

      Hilsen Elna

      Slet
  8. Fin stemning i oktoberdagen din med fortsatt god blomstring. Figenbysjen var flott. Den var ny for meg. Har gitt opp Klokkeranke. Det blir kun villt med blader og få blomster hos neg.
    Ha en god søndag.
    Hilsen Jannicke

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg ved ikke, hvorfor klokkeranken ikke vil blomstre. Det er første år, jeg har den i haven, men jeg tror også, at jeg opgiver den.
      Hav en god aften!

      Hilsen Elna

      Slet
  9. Det er vakkert i oktoberhagen din nå! Dronningbusk, er vel det være det vi kaller fagerbusk?
    Vi har to og de er vide og ligger utover, visste ikke at de kunne beskjæres på den måten..
    Nå har de flotte høstfarger hos oss.
    Takk for rundturen/Eirin

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg ved ikke, om fagerbusken og dronningebusken er den samme, men det latinske navn er kolkwitzia. Godt at vi i latin har et fællessprog. Jeg er glad for, at du nød rundturen.

      Hilsen Elna

      Slet