fredag den 17. november 2017

Havens hvide blomster

Uden for vinduerne ligger en regnvåd novemberhave. Det er ikke fotovejr, så jeg har i stedet sat mig ved pc'en for at kikke lidt i arkivet efter billeder. Det kan virkelig få en til at drømme sig hen til forår og sommer.

Jeg er slet ikke i tvivl, blandt alle farver er det hvide blomster, jeg holder allermest af, og jeg satte mig for at udvælge mine 10 favoritter blandt de hvide. Tro mig, det var slet ikke nemt! Men endelig fik jeg valgt 10, og fotos af dem kommer her:

Vintergækker, Galanthus nivalis, er ikke til at komme udenom. De er så små og yndige, sarte ser de ud, men der skal man ikke tage fejl, de trodser vinteren og springer ud som noget af det første i haven.


Skovmærker, Galium odoratum, har små bitte hvide blomster og smukke lysegrønne blade. De er skønne, når de dækker bunden mellem buske og træer, og så har de den dejligste duft.


Den næste i rækken er perlebusken, Exochorda. Den er næsten smukkest før blomstringen, når den står med de kuglerunde knopper som perler på en snor.


I skarp konkurrence med forårsanemone og høstanemone, faldt valget på sommeranemonen, Anemone sylvestris.


Kamferbalsam, Tanacetum balsamita, er valgt på grund af blomsterne og de spidse blade, der har en smuk grå farve.


En rose skulle der også med, og her var valget let, Winchester Cathedral er min absolutte favorit blandt hvide roser ikke mindst på grund af blomsternes facon, men også fordi den blomstrer rigt og længe og har en fin, ikke for påtrængende duft. Og så er den som regel sund.


Geranium sanguineum 'Album' er selvskreven til listen. Den har de reneste hvide blomster og et smukt løv.


Stjerneskærm, Astrantia major 'Alba', er slet ikke til at komme udenom, dels på grund af dens lange blomstringstid, dels på grund af dens anvendelighed i buketter.


Der skal også en georgine med på listen. Dahlia 'Karma Serena' har meget holdbare blomster, og planten vælter ikke så let. Den er god til afskæring.


Den sidste har jeg valgt på grund af dens lange sæson. Den er smuk på alle årstider. Også de grå blade er dekorative. Kinesisk stenurt, Sedum spectabile 'Star Dust'


23 kommentarer:

  1. Väldigt fina allihop. Jag fastnade dock för Tanacetum balsamita, som jag inte sett förut. Iallafall inte som vit. Väldigt fin. Sedan är det ju inte mycket som slår en vit pion.
    //Helene

    SvarSlet
    Svar
    1. Hvide pæoner er smukke, og jeg havde først valgt en ud. Men jeg måtte fjerne nogle planter fra min liste, for der var flere end 10, og så røg den hvide pæon ud. Min begrundelse var, at blomstringstiden er kort, især hvis det er meget varmt.

      Hilsen Elna

      Slet
  2. Hej Elna

    Hvid er ikke til at komme uden om.
    Flotte blomster du viser, den hvide Astrantia er nu lækker på sin egen rustikke måde!

    Ha en dejlig weekend

    SvarSlet
    Svar
    1. Astrantia er en dejlig staude. Den stiller ikke de store krav, den blomstrer i månedsvis, hvis man klipper de visne blomster af, den passer næsten ind overalt, og den er god i buketter. Og så er den lige netop rustik på sin helt egen smukke måde.
      Du må også have en god weekend!

      Hilsen Elna

      Slet
  3. Flotte hvite blomster hos deg! Jeg er så enig med deg, for jeg har også mange hvite blomster. Hvitt er også en av mine favorittfarger. Winchester Cathedral er en utrolig flott rose. Spesielt knoppene er så fine når de har et lite streif av rosa på seg.

    God weekend

    SvarSlet
    Svar
    1. Vi er helt enige! Vores Winchester Cathedral var blevet gamle og meget "langbenede", så vi gravede dem op i foråret, skiftede jorden, og plantede nogle nye af samme slags. Vi kunne slet ikke undvære dem.
      Du må også have en god weekend!

      Hilsen Elna

      Slet
  4. Hei. Flotte bilder. Jeg elsker hvite blomster, og har partier i hagen med bare hvitt. Winchester Catedral er en nydelig rose. Jeg hadde også mye glede av min i år. God helg til deg.
    Hanne-Lise.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for din kommentar! Vi har også et rum i haven, som vi kalder den hvide have, og det er nok det sted i haven, som jeg holder allermest af.
      Du må også have en god weekend!

      Hilsen Elna

      Slet
  5. Hej Elna!

    Det där känner jag igen, att leta i arkivet över årets bilder och jag kan bli sittande länge och drömma mig bort. Var det verkligen så här vackert?

    Jag tycker också om vitt men vackrast av alla är ändå Galanthus, kanske inte enbart för utseendet utan att den är bland de första att signalera om vårens ankomst.

    Trevlig helg Elna!

    SvarSlet
    Svar
    1. Du har ret. Når jeg ser sommerbilleder fra haven, kan jeg slet ikke huske, at der var så frodigt.
      Galanthus er lille, men sej, og en rigtig forårsbebuder.
      Du må også have en god weekend!

      Hilsen Elna

      Slet
  6. Hej Elna
    Sikken da en masse skønne hvide blomster, du har fundet frem til os i dag. Jeg er enig i dem af dem jeg har, især skovmærke er den dejlig blomst, kamferbalsam kendte jeg slet ikke. Flotte billeder alle som et.
    God weekend
    Hilsen Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak! Skovmærke kan vi slet ikke blive uenige om, den er dejlig. Den blomstrer altid på min fødselsdag, og jeg plejer ar plukke en stor buket til mit fødselsdagsbord.
      Du må også have en god weekend!

      Hilsen Elna

      Slet
  7. Hei Elna!
    Galanthus, snøklokker er så etterlengta om våren. Den setter jeg enorm stor pris på. Endelig tegn på vår. Det er så fint når de hvite blomstene lyser opp når det mørkner i hagen. De er de siste vi ser, før mørket tar over. Hvite blomster er vakkert.
    Dette var det veldig spennende og inspirerende å se.
    Ha det godt! Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Nogle kalder vel ligefrem et bed med hvide blomster for et måneskinsbed. Jeg har desværre min hvide have placeret, så jeg ikke kan se den indefra. Det ville jo ellers være dejligt i skumringen at kunne se ud på de hvide blomster.
      God weekend!

      Hilsen Elna

      Slet
  8. Deilige bilder av de hvite i hagen! Her blomstrer den hvite tusenfryden absolutt hele året :-)) Ønsker deg en deilig helg!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusindfryden er så smuk. Jeg har den ikke i haven, men i parken, hvor jeg jævnligt går tur, blomstrer den vilde tusindfryd i græsplænerne. Det er en af de små seje.
      Du må også have en god weekend!

      Hilsen Elna

      Slet
  9. Färg i all ära men om jag måste välja tänker jag som du :) De vita :) Mattan av myskmadra är som en fullständig dröm...

    Ha en fortsatt fin helg! Carina

    SvarSlet
  10. Skovmærker sender tankerne til foråret, til lysegrønne træer i en bund af duftende skovmærker. Man har da lov at drømme på kold novemberdag.

    Hilsen Elna

    SvarSlet
  11. Tak for et dejligt, vedkommende, inspirerende og særdeles brugbart indlæg for mange havejere og med gode illustrerende fotos.

    bh
    Kjeld

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for din kommentar! Jeg er da glad, hvis mit indlæg kan inspirere.

      Hilsen Elna

      Slet
  12. Jeg er helt enig med dig! Hvide blomster er bare de smukkeste :) Vi har en del af de samme favoritter også, kan jeg se. Rosen vil jeg huske, for jeg har ikke en hvid rose, men har tænkt at det må være en fejl :)

    Hilsen Lisbet

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg tror, vi er mange, der holder af hvide blomster. Det er bestemt en fejl, at du ikke har en hvide rose. Roser kan man ikke få for mange af. Vi har nu ikke så mange roser i haven, for de trives ikke så godt i vores jord, men helt undvære dem kan jeg ikke.

      Hilsen Elna

      Slet
  13. I really like your new decorative designs! it's beautiful so much and good idea on site.

    ดูหนัง

    SvarSlet