fredag den 24. november 2017

På tur i klitplantagen

Nu er det tiden, hvor man skal til at tænke på at pynte op til advent og jul. Der skal klippes grønt både til dekorative formål og til at dække sarte planter, og der skal samles kogler, mos, lav og hvad man ellers kan finde på at pynte med. Jeg bruger selvfølgelig, hvad jeg kan finde i haven. Men jeg tager også til skov, hede og klitter, for at samle lidt af alt det, naturen har at byde på. Man skal selvfølgelig holde sig inden for lovens grænser, og man skal kun samle af naturens overflod, for det er jo vigtigt, at vi passer på vores natur, den har det mange steder svært.


I vores familie tager vi hvert år til Husby Klitplantage for at samle pyntematerialer. Klitplantagen strækker sig over et areal på ca. 1.100 ha. Beplantningen er meget varieret, i den østligste del er der høje ædelgraner og løvskov, længst mod vest er der en lav kratbevoksning af bjergfyr, som grænser op til klithede og klitter.


Jo nærmere man kommer Vesterhavet, jo mere tydeligt bliver det, at her hersker vestenvinden, og den kan være barsk.


Det væltede træ har fået lov at blive liggende til glæde for dyre- og plantelivet.


I klitheden vokser mange spændende planter. Omkring en lille sø kan man i sensommeren finde store grupper af ensian.


Klitterne er bevokset med hjælmer. Mange forveksler hjælmer med marehalm, men planterne er lette at kende fra hinanden, da hjælmen har smalle blade og marehalmen har brede blade. Hjælmer har et udbygget net af rødder og jordstængler og bliver derfor plantet i klitterne for at modvirke sandflugt.


I den yderste klitrække benyttes fyrregrene til kystsikring.


Der var fortsat lidt bølgegang efter nattens blæsevejr.


Det er altid spændende at besøge de gamle klitplantager. Skulle I få lyst til en tur til Husby, kan I læse meget mere om Husby Klitplantage her.

23 kommentarer:

  1. Flotte bilder! Jeg synes at deres heder og klitter er så vakre. Her hvor jeg bor finnes ikke sånt landskap i det hele tatt. Vestervinden er nok veldig hard hos dere. Utrolig hvordan trær og busker blir formet av vinden.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg holder også meget af hede- og klitlandskaber. Men der er jo smukke landskaber overalt. De landskabsformer, som ikke er der, hvor man selv bor, finder man vel oftest smukke og spændende. Jeg kan f.eks. godt lide klippelandskaber.

      Hilsen Elna

      Slet
  2. Men så makalöst fint. Både bilderna, ljuset och platsen. Det utsatta läget speglar sig förstås i allt men det gör det också så vackert.
    //Helene

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja Vestenvinden sætter sit præg på landskabet på en charmerende måde. Jeg giver dig fuldstændig ret i at det er vakkert.

      Hilsen Elna

      Slet
  3. Åh det vækker minder for det var jo der min afdøde mand og jeg også tog på kratluskertur. Så sent som for en time siden stod jeg og limede grå fyrkogler der ude fra på en krans...tak for turen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg tænkte faktisk på dig, da jeg lavede indlægget, for jeg kunne godt huske, at I kom der. Der er også meget "guf" af hente til dekorationer.

      Hilsen Elna

      Slet
  4. Fine billeder af et smukt og fascinerende landskab.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja landskabet er fascinerende, og jeg holder selv så meget af det, men jeg er også kommet der, siden jeg var barn.

      Hilsen Elna

      Slet
  5. Ja der er dejligt ved havet og omliggende områder. Tak for turen.
    God weekend

    SvarSlet
    Svar
    1. Du må også have en god weekend! Du skal sikkert selv gå tur ved havet, der er jo så mange smukke steder på Samsø.

      Hilsen Elna

      Slet
  6. Hei!
    Innmari fine bilder av dette landskapet. Spennende å se hvordan det forandrer seg mot havet. Vakkert lys.
    Ha det godt! Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Vestenvinden sætter sit præg på landskabet. Hvis man går fra øst mod vest i klitplantagen starter man i et område med høje ege- og bøgetræer. Længst mod vest er der kun nogle forkrøblede fyrretræer. Plantagen blev i sin tid anlagt for at hindre sandfygning.
      God weekend!

      Hilsen Elna

      Slet
  7. Hej Elna

    Tak for turen til havet!
    Imponerende med denne variation i landskabet.
    Danmark er nu flot!

    Ha en dejlig weekend

    SvarSlet
    Svar
    1. Danmark ER flot. Og selvom vi somme tider kan være sure på det ene og det andet, er Danmark et smørhul.
      Du må også have en dejlig weekend!

      Hilsen Elna

      Slet
  8. Hei Elna! Deilige bilder! Nå fikk jeg virkelig lyst til å besøke Danmark :-)) Ha en deilig søndag!

    SvarSlet
    Svar
    1. Jamen så må du da planlægge en tur til Danmark!😀 Du må også have en god weekend!
      Hilsen Elna

      Slet
  9. Underbara vyer och fint att se de en novemberdag istället för en vacker sommardag. Det är härligt vid havet på sommaren men det är något speciellt med lugnet som finns där när säsongen tagit slut.

    Ha en fin helg! Carina

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja der er en anden stemning en novemberdag med skum på bølgerne og en næsten mennesketom strand. Og klitternes vegetation får en mere grå farve. Landskabet bliver så storslået.
      Du må også have en god weekend!

      Hilsen Elna

      Slet
  10. Du har så utrolig mange flotte steder i nærheten. Du er riktig så heldig og du vet å nyte dem.
    God ny uke til deg.
    Hilsen Jannicke

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg har boet på denne egn i hele mit liv, så jeg kender de "gode" steder. Jeg bor i et turistområde, og det er helt fint, men på denne årstid, er der ikke så mange turister, og jeg kan godt lide stilheden og roen.
      Du må også have en god uge!

      Hilsen Elna

      Slet
  11. Hej Elna!

    Vilken vacker och spännande natur, själv bor jag långt från havet så jag uppskattar verkligen dina vackra bilder. Havet tillför alltid något unikt.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg holder også meget af at gå ved havet. Og så skifter farverne og lyset jo hele tiden.
      Hav en god ny uge!

      Hilsen Elna

      Slet
  12. I really like your new decorative designs! it's beautiful so much and good idea on site.

    ดูหนัง

    SvarSlet