fredag den 12. januar 2018

Søde sommerminder

Så er jeg tilbage igen efter en ufrivillig blogpause, Hvor har jeg dog savnet blogverdenen, men mit syn satte nogle begrænsninger for, hvad jeg kunne og måtte. Heldigvis går det godt nu, og jeg glæder mig til igen at udgive på min blog, til at læse jeres inspirerende kommentarer, og ikke mindst glæder jeg mig til igen at følge med i, hvad der skrives og vises på andre haveblogs.

I sommer besøgte jeg en del spændende haver. Nogle af dem har jeg løbende fortalt om her på bloggen, mens der er andre, som ikke fandt vej til min blog, fordi der jo i sommertiden er så meget at vise, at der ikke blev plads til det hele. Det vil jeg så råde bod på her i januar, hvor jeg vil dykke ned i billedarkivet og vise 3 haver, som jeg ikke tidligere har vist.


Først skal vi til Frederiksberg. Her midt i det travle byliv ligger Haveselskabets Have som en stille oase fyldt med skønhed. Haven har ligget her siden 1880-erne, så den har en egen charme, som man kun finder i gamle haver.


Haven består af mange rum. Nogle af rummene er så store, at man vel nærmest må betegne dem som afdelinger. I nogle af afdelingerne er det farverne der dominerer,


mens andre afdelinger er præget af grønne bladplanter.


Men uanset om det er blomsterne eller de grønne farver, der er dominerende, så er der overalt i haven en harmoni som gør, at man får lyst til at sætte sig på en af havens mange bænke og nyde roen og skønheden.


Her er roser kommet i godt selskab. Naboplanternes lidt vilde præg giver en fin kontrast til de lidt stive roser.

 
Det kan se fantastisk flot ud, når mange krukker bliver sat sammen i en stor gruppe, og alle krukkeplanterne blomstrer på samme tid. Men én velvalgt krukke på et velvalgt sted, kan næsten have en endnu større virkning. Jeg synes krukken på billedet passer så godt ind i sammenhængen, den er prikken over i'et og er med til at understrege harmonien i det smukke haverum. Jeg kunne ikke lade være med at sætte mig på en bænk og nyde roen.
 
 
Det er vist ikke en tilfældighed, at bassinets rektangulære form bliver gentaget af de rektangulære trædefliser. Der er tænkt over linjerne i denne have.
 
 
En af de mange smukke kik:
 
 
Jeg har på fornemmelsen, at Haveselskabets Have er lidt overset. Det er en skam, for det er en utrolig dejlig have, og nogle af vore allerbedste havearkitekter har i årenes løb været med til at sætte deres præg på den. 



25 kommentarer:



  1. Så hyggelig at du er tilbake! Flotte bilder du viser fra i sommer. Det er sånne bilder som varmer på denne tiden av året.
    God weekend!

    SvarSlet
    Svar
    1. Det føles også godt at være tilbage. Sommerbilleder kan man bestemt godt bruge på en januardag.
      God weekend!

      Hilsen Elna

      Slet
  2. Rart for dig og os andre, at synet tillader dig at genoptage dine blogsysler. Haven virker både smuk og rolig og harmonisk.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg er også glad for at være tilbage. Det er en skøn have, og det er svært ikke at gå amok med fotoapparatet, men jeg prøvede at begrænse mig.

      Hilsen Elna

      Slet
  3. Hej Elna

    Velkommen tilbage!
    Ja haveselskabetshave er ret overset, egentlig gør de heller ikke selv særlig meget reklame for den.
    Da jeg tidligere arbejdede tæt på den - kom jeg det tit - flotte billeder du viser :)

    Ha en dejlig weekend

    SvarSlet
    Svar
    1. Da jeg googlede Haveselskabets Have kom der faktisk heller ikke ret meget frem. Man skulle da ellers tro, at de havde gode muligheder for at gøre opmærksomme på sig selv i bladet Haven.
      Du må også have en god weekend!

      Hilsen Elna

      Slet
  4. Hej Elna
    Hvor er det godt, at du er tilbage igen. Jeg har så sent som i dag tænkt på dig og hvordan det mon gik dig. Godt at se indlæg fra dig igen, jeg har også savnet dine kommentarer :)
    Super med en tur i Haveselskabets Have, der har jeg aldrig været og forventer nok heller ikke at komme der, så er det rart, jeg kan se med hos dig.
    Hilsen og god weekend
    Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for din kommentar. Nu glæder jeg mig til at følge med på de forskellige haveblogs igen, og mon ikke også der falder en kommentar af😀. Så vidt jeg ved, har du familie på Sjælland, så du kunne jo overveje en afstikker til København.
      Også god weekend til dig!

      Hilsen Elna

      Slet
  5. Hej Elna!

    Så trevligt att du är tillbaka, jag har saknat dig och dina sympatiska trädgårdsinlägg.

    Trädgården du visar är förstås helt okänd för mig men jag njuter av de vackra sommarbilderna. Jag glömmer alltid under vintertiden hur otroligt vackert och grönt det är under vår och sommar.

    Hälsningar från ett vintrigt Sörmland

    /Gunilla

    SvarSlet
    Svar
    1. Når jeg ser i mit billedarkiv og kikker sommerbilleder fra vores have, bliver jeg også altid glædelig overrasket over, hvor frodig haven er om sommeren.
      Tak for din julehilsen, den varmede.

      Hilsen Elna

      Slet
  6. Det er en hyggelig have, og det er skønt med nogle sommerbilleder derfra :-)
    Dejligt at du har fået repareret synet!
    God weekend!
    Hilsner fra Nana

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er sådan et sted, hvor man nemt kommer til at gå amok med kameraet, for der er SÅ mange motiver.
      Det ville ikke være rart at undvære synet, men heldigvis er der dygtige læger.
      Du må også have en god weekend!

      Hilsen Elna

      Slet
  7. Hei Elna!
    Så fint at du er tilbake og at synet ditt er bra igjen.
    Denne hagen var det veldig inspirerende å se. Flotte bilder du har tatt. Det er alltid morsomt å komme til slike steder hvor motivene står i kø.
    Ha det godt! Hilsen Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg er også glad for at være tilbage. Det ef en have, hvor man kan få mange ideer, og så er det samtidig en have, hvor det er skønt at sætte sig på en bænk og bare nyde stemningen.
      God weekend!

      Hilsen Elna

      Slet
  8. Hej Elna
    Velkommen tilbage:-)))Godt at høre synet er blevet bedre, og at du både må og kan nu.
    Sikke et dybt behag haveselskabets have udstråler, flot og inspirerende formidlet.
    Hilsner Anette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hvor hyggeligt at høre fra dig, Anette!
      Jeg er så glad for, at det blev godt med mit syn. Haveselskabets have er i mine øjne noget helt særligt. det er et af de steder, hvor man som besøgende kan dvæle i meget lang tid.

      Hilsen Elna

      Slet
  9. Velkommen tilbake :-)) Det var en deilig hage du viser bilder fra! Akkurat det vi trenger på denne tiden av året! Ha en deilig uke!

    SvarSlet
  10. Tak! Ja, det er en skøn, gammel have. Den har tidligere tilhørt Det Kongelige Danske Haveselskab. Dette selskab er nu sluttet sammen med 2 andre haveselskaber til det, der i dag hedder Haveselskabet, og som udgiver bladet Haven.
    Du må også have en god uge!

    Hilsen Elna

    SvarSlet
  11. Så kul att du är tillbaka. Hoppas det är bra med synen nu. Du gör många besök i andras trädgårdar. Det är så kul att se.
    //Helene

    SvarSlet
  12. Tak! Det gik godt med synet, men jeg har fået et lille tilbagefald. Jeg håber, det snart bliver godt og stabilt.
    Jeg synes, det er spændende at komme ud og se forskellige haver. Jeg kan lide de fleste haver, også selvom nogle har en helt anden havestil end vores egen.

    Hilsen Elna

    SvarSlet
  13. Velkommen tilbage i blogland. Det er ikke sjovt når helbredet driller, godt at du nu kan se igen.
    Dejlige billeder fra en rigtig dejlig have.

    Kærlig hilsen Anette

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak! Jeg har savnet blogland, så det er dejligt at være tilbage. Det er en skøn have, og det er altid inspirerende at komme ud at se andres haver.

      Hilsen Elna

      Slet
  14. Skönt att synen inte hindrar dig längre. Tack för en fin inblick i en läcker och inspirerande trädgård. Stämmer det att den ligger utanför eller i anslutning till Köpenhamn?

    Ha det gott! Carina

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg er også så glad for, at mit syn blev godt igen. Haven ligger i København i den bydel, der hedder Frederiksberg. Haven er en del af Det danske Haveselskab.

      Hilsen Elna

      Slet

  15. wow !!! it's beautiful and so lovely,i really like your good idea so much.Thank for sharing.

    ดูหนัง

    SvarSlet