fredag den 20. april 2018

Dejlige aprildage

I disse dage viser april sig fra sin allerbedste side. I går tog jeg kameraet med på min daglige morgentur, der går forbi en park. På skråningen langs stien er der i øjeblikket fyldt af hulrodet lærkespore.



Under træerne i parken er der store hvide tæpper af anemoner.


Hjemme i haven er det påskeliljerne, der dominerer. I mit sidste indlæg viste jeg krokustæppet. Nu er krokusserne afløst af påskeliljer i hvide og gule farver.


Normalt er jeg ikke så meget til fyldte blomster, men disse påskeliljer minder mig om min barndomshave, hvor de groede i store mængder.


I det smalle bed langs indkørslen har farverne også skiftet. Nu blomstrer hvide påskeliljer og hvide hyacinter.


Troldhaslen, som også vokser i forhaven, er fin op imod en blå himmel.


Det er ikke bare i parken, det er anemonetid, også i haven blomstrer de, og de kikker glade op mod solen.


Juleroserne derimod står med bøjede hoveder og ser lidt bedrøvede ud.


De sidste dages varme vejr har sat gang i stauderne, og de fleste står nu med friske, grønne skud. Her er det storkenæb, Geranium renardii. Den har de mest dekorative blade.


Skotsk lostilk, Ligusticum scoticum, står med lysegrønne blade i smukke runde tuer.


Fortsætter det varme vejr, kan der inden længe høstes rabarber.


I mit sidste indlæg var jeg bekymret for guldjordbærrene, som stod med helt visne blade. Nu begynder der til min store glæde at komme nye lysegrønne skud.


Dahliaerne, der ellers har stået indenfor og strakt sig efter solen, har fået lov til at komme ud på terrassen. Jeg tør ikke plante dem ud endnu, hvis vi skulle få lidt sen nattefrost. Jeg har lagt nogle dahliaknolde i haven, men de var ikke forspirede, så de gemmer sig under jorden.


Tulipanerne står på spring,


men det er kun de små botaniske, der er i blomst.


Rønnetræerne har ikke foldet bladene ud endnu, men det varer ikke længe. Der sker så meget i haven i disse dage, man kan næsten blive helt forpustet.



22 kommentarer:

  1. Sikke da en samling skønne billeder, Elna! Det er nogle helt fantastiske dage vi har lige nu. Man kan jo næsten se tingene gro. Man kan blive helt bange for at gå glip af noget :-)
    God solskinsdag til dig!
    Kh Nana

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, man må gå flere daglige runder i haven for at få det hele med.
      Du må have en god weekend!

      Hilsen Elna

      Slet
  2. Hej Elna!

    Jag tycker mycket om dina bilder från dina promenader i naturen. Just nu är kontrasterna från vintern till en exploderande natur så påtagliga att man nästan tappar andan.

    Du har mängder med vackra lökväxter som hälsar våren välkommen genom att visa sin allra bästa sida just nu. Helleborus är svårfångad på bild, blommorna nickar och det vackra centrum i blomman gömmer sig.

    Trevlig helg!

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg kan også godt selv lide billederne fra parken. Forårets små blomster er så fine, når de danner store tæpper.
      Du må også have en god weekend!

      Hilsen Elna

      Slet
  3. Hej Elna

    Ja, det må man sige, pludselig blev det sommer...
    Og imorgen bliver det så forår igen:)
    Jeg har taget fri for at få denne dag med.
    Dejlige billeder - det lover godt for hele året!

    Ha en dejlig sommerdag

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg håber, du har nydt din fridag. Her er det blevet forår igen, der var omslag i vejret i eftermiddag. Men det gik næsten også for hurtigt, blomsterne “brændte” jo af på ingen tid.
      God weekend!

      Hilsen Elna

      Slet
  4. Det ser skønt ud med tæpper af anemoner og lærkespore. De fyldte påskeliljer har jeg også, men de har svært ved at holde hovedet, de nikker let eller ligger på jorden, det er ærgerligt, for de er nu smukke. Mine rønnetræer er ikke nået helt så langt som dine.
    Hilsen
    Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg synes ikke, at de gammeldags fyldte påskeliljer er så slemme til at bøje hovederne. Men jeg har nogle nyere sorter med meget store hoveder, der knækker stilken simpelthen. Man kan se fra dag til dag, at rønnetræernes knopper bliver større og større. Her i haven er bøgen ikke sprunget ud endnu.
      God weekend!

      Hilsen Elna

      Slet
  5. Dejlige ture du kan gå - fantasktisk skrænt med lærkespore. Og som det blomstrer i din have. Ja, man bliver helt forpustet, så hurtigt det går nu. Men dejligt er det :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg nyder også skrænten med lærkesporerne. Jeg har tit haft lyst til at tage nogle frø med hjem og så i haven, men jeg er bange for, at de vil blive lidt vanskelige at holde i ave. Så jeg nøjes med at beundre dem på min morgentur.
      God weekend!

      Hilsen Elna

      Slet
  6. Takk for turen! Så vakker park du viser i fra. Lerkesporer er så fine når det er mye av de på et sted.
    God weekend.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, der er skønt i parken på denne årstid. Bøgetræerne er ikke sprunget ud endnu, men det varer ikke længe.
      Du må også have en god weekend!

      Hilsen Elna

      Slet
  7. Underbara mattor av nunneört som du visar och massplantering av narcisser - det är så vackert. Känns som det går väldigt fort nu och jag ser fram emot att se vad som hänt under veckan när jag kommer hem i morron. Ligusticum var en ny växt för mig men så fina blad den hade...

    Ha en fin helg! Carina

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er altid så spændende at komme hjem i haven, når man ikke har set den et stykke tid. Der er garanteret sket meget i din have. Ligusticum er en dejlig staude med smukke blade og hvide skærmblomster.
      Du må også have en god weekend!

      Hilsen Elna

      Slet
  8. Hei Elna!
    Dette ble jeg kortpustet av. Lerkesporer i mengder er himla vakkert og hvitveismatter og, og... Her forsvant den siste rest av snø i dag. Så nå har vi snøklokketepper her. Snøklokker og krokus gir mat til bier og humler. "No livnar det"
    Ha det godt! Hilsen Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Det må være dejligt at slippe af med sneen og “finde” forårsblomsterne. Jeg er så glad over, at vi har mange bier i haven i år. Sidste år var der næsten ingen.
      Du må også have det godt!

      Hilsen Elna

      Slet
  9. Det er nogle flotte, store partier med bunddækkeplanter, du har fundet. Vores guldjordbær har også mange visne blade i år, men er heldigvis også begyndt at skyde igen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Guldjordbærrene grønnes dag for dag, så nu er jeg ikke nervøs for dem længere. Men det undrer mig, hvorfor de “reagerede” så voldsomt på frosten i marts, for vi nåede trods alt ikke længere ned end -9 grader.

      Hilsen Elna

      Slet
  10. Må være deilig å gå tur i en slik park. Skulle gjerne vært i Danmark nå og opplevd våren litt tidligere enn den kommer her:-)
    Ha en fin uke/Eirin

    SvarSlet
  11. Jeg nyder også min morgentur i parken. Det har været lunt i Danmark i et par uger, så nu er mange buske og træer sprunget ud. Og det er jo en oplevelse hvert forår, når det sker.
    I må også have en god uge!

    Hilsen Elna

    SvarSlet
  12. Hei Elna! Det er noe eget når blomstene dekker store områder :-)) Så ser jeg at min favoritt tulipan også blomstrer hos deg! Ønsker deg en flott ny uke!

    SvarSlet
    Svar
    1. Det tror også, det er min favorittulipan. Det er en rigtig lille stjerne.
      Du må også have en dejlig uge!

      Hilsen Elna

      Slet