fredag den 7. december 2018

Kom med indenfor i varmen

Midt i Göteborg ligger Trädgårdsföreningens have som en oase i en travl storby. På denne tid af året med kulde og mørke dage er det hyggeligt at gå ind i Trädgårdsföreningens store drivhus, Palmehuset og finde lys og varme.


Palmehuset blev opført for 140 år siden. Det kom dengang som byggesæt til Göteborg med fragtskib fra Skotland. Forbilledet for Palmehuset - og for mange andre store væksthuse rundt om i verden - var det engelske Crystal Palace. Både Crystal Palace og mange andre af de gamle væksthuse eksisterer ikke længere, men i Göteborg passer man godt på Palmehuset. Det er i det store og hele velholdt, og de gamle detaljer er i behold.


Jeg har lige været nogle dage i Göteborg, og da besøgte jeg Palmehuset. Her blev jeg mødt af en meget smuk og enkel jule- eller måske nærmere vinterudstilling.



Grønt mos i lerpotter, enklere og smukkere kan det næsten ikke gøres.


En "tilfældig" opstilling med grønne planter, ler, zink og træ.


Jeg ville godt have haft et par lerpotter med i kufferten hjem, men der var desværre ingen til salg.



I Palmehuset vokser overvejende grønne planter. Palmehuset er selve hovedhuset i drivhuskomplekset, i sidehusene vokser tropeplanter, vandplanter, middelhavsplanter og kameliaer.





En orangerød Clerodendrum x speciosum lyser op i alt det grønne.


I begge ender af Palmehuset fører en trappe op til en balkon, hvorfra man har et godt overblik ned over planterne. Bemærk det smukke rækværk.



"Fly kyla, mörker og stress och kom in i Palmhusets omfamnande vinterskrud". Sådan skriver Trädgårdsföreningen i deres omtale af vinterudstillingen. Jeg fulgte deres råd, og jeg blev varm og glad af at gå derinde blandt alle de grønne planter og den enkle udsmykning.



21 kommentarer:

  1. Fantastiske bilder! Det er jo så flott der i Palmehuset, at der kunne jeg godt tenke meg å reise til. Det er bra at de tar så godt vare på det i Gøteborg. God weekend.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er en fin vinterudstilling, der er i Palmehuset. Jeg tror, de gør lidt ekstra ud af det i år, fordi Palmehuset har 140-års jubilæum.
      Du må også have en god weekend!

      Hilsen Elna

      Slet
  2. Det er nu godt, at du kommer ud og ser noget, så vi andre kan få lov at se med. Det er flot og enkelt i palmehuset. Lerkrukker med mos - nemmere kan det næsten ikke være.
    God weekend
    Hilsen Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Nemt og smukt! Jeg holder mest af det enkle, men det kan godt være svært at begrænse sig, navnlig hvis man har meget dekorationsmateriale. Jeg tror, jeg vil prøve at pynte et par lerpotter med mos.
      Du må også have en god weekend!

      Hilsen Elna

      Slet
  3. Hej Elna!

    Det där gillar jag, enkelheten och grönskan i skönt samspel, bättre kan det inte bli. Någon klok person, tror det var Goethe som sade; "I enkelheten visar sig mästaren" De orden tänker jag ofta på. Där på stolarna hade jag gärna suttit med dig och en kopp gott kaffe!

    Ha det gott Elna!

    SvarSlet
    Svar
    1. Det har han da fuldstændig ret i. Jeg prøvede at finde ud af, om ordene er Goethes, men det lykkedes mig ikke. Jeg ville også gerne have drukket en kop kaffe sammen med dig. Jeg så en ung mand komme ind og gå op på balkonen. Her satte han sig ved et bord og tog sin madpakke frem.
      Du må have en god weekend!

      Hilsen Elna

      Slet
  4. Det er et rigtig smukt sted - jeg nød det i foråret!

    SvarSlet
    Svar
    1. Haven er også meget smuk i forårs- og sommertiden. Jeg holder især meget af det store woodlandområde, som Ulf Nordfjell har været med til at tegne.

      Hilsen Elna

      Slet
  5. Hej Elna

    Ja, det er en imponerende have!
    Når jeg tager toget til mit hus længere nordpå, så er der indimellem ventetid i Gøteborg, og denne flotte have med palmehuset ligger i gåafstand fra centralstationen, 'Botan' den anden seværdighed ligger meget længere væk. Så jeg besøger gerne haven sådan en gang om året:)


    Ha en dejlig weekend

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er da også et godt sted at tilbringe ventetiden. Det er virkelig en gave for en by at have sådan en have lige i centrum. Botanisk have ligger smukt, men den er jo lidt mere besværlig at komme til.
      Du må også have en dejlig weekend!

      Hilsen Elna

      Slet
  6. Hei Elna!
    Dette var det himla deilig å se. Kjenner at jeg blir inspirert. Det er så lett å overlesse og nesten miste oversikten.
    PÅ tirsdag før snøen kom, var jeg i skogen og henta mose. I morgen skal jeg "plante" mose i terrakottakrukker. Så enkelt og genialt.
    Dit må jeg dra. Takk for inspirasjon!
    God helg! Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Du får de flotteste krukker!
      Også god weekend til dig!

      Hilsen Elna

      Slet
  7. Det var et fint sted, du viste os. Imponerende bygning.
    Vinterdekorationen kan jeg rigtig godt lide. Sød og dejligt enkel med lang 'brugs'værdi. Det er lige mig ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er også lige mig. Den lange brugsværdi er bestemt en fordel. Det er fint, når vinter/juledekorationerne er lavet, så man kan holde ud at se på dem, til de første forårsløg kommer op af jorden.

      Hilsen Elna

      Slet
  8. Hej igen Elna!

    Det kan ha skett mindre förändringar både i översättning och dagligt bruk av ordspråk. Så här heter det på tyska; "In der Beschränkung zeigt sich erst der Meister"

    På engelska; "Only in moderation is the master revealed"

    Jag tycker ju sådant här är kul, andra skulle kalla det för onödigt vetande.

    /Gunilla

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Gunilla! Så kunne jeg google mig frem til, at det er skrevet af Goethe, og at det i dansk oversættelse hedder: “Først i begrænsningen viser mesteren sig”. Det er kloge ord, som jeg vil huske på.

      Hilsen Elna

      Slet
  9. Tak for rundturen. Sikke et dejligt sted!

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg er glad for, du nød turen.

      Hilsen Elna

      Slet
  10. Meget smukt palmehus, som heldigvis bevares. Jeg tænker der snart må være mange grunde til at tage til Gøteborg...
    Det kan nok være svært at få julestemningen frem i et palmehus hvor alt er grønt året rundt, men de har virkelig gjort et fint arbejde med enkle midler, og så stjæler det ikke opmærksomheden fra den permanente udstilling. Dejlig reportage!

    Hav det godt!
    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Der er mange gode grunde til at tage til Göteborg. Trädgårdsfôreningen og Botanisk have er 2 af dem. Udover de haverelaterede seværdigheder er der mange gode museer, og så kan man jo tage på udflugter til de små øer i skærgården, hvilket bestemt kan anbefales i sommertiden.

      Hilsen Elna

      Slet
  11. It's a really beautiful place - I enjoyed it in the spring!

    ดูหนัง

    SvarSlet