fredag den 3. januar 2020

Et nyt haveår

Et nyt haveår med alt hvad det indebærer af forventninger, planlægning, glæder, sorger, afslapning, arbejde osv. er lige begyndt.


Men først skal det gamle haveår have et par kommentarer set i bakspejlet. Året vil nok især blive husket for det ekstremt våde efterår. I løbet af de tre efterårsmåneder fik vi i alt 470 mm regn. Men her i haven har efterårets nedbør ikke skabt problemer, da vi har sandjord. Derimod gav det tørre forår problemer. I april, hvor planterne springer ud og sætter nye skud, og hvor det nyplantede og nysåede skal etablere sig med et godt rodnet, havde vi en katastrofal mangel på nedbør. I hele april måned fik vi kun 19 mm. Det betød en dårlig start på den nye vækstsæson, og vi måtte konstant være påpasselige med at vande.


Men takket være kunstig vanding i rigelige mængder, kom planterne nogenlunde fra start, og alt i alt blev 2019 et godt haveår med en tilpas fordeling af arbejde og afslapning. Foråret var som altid en travl tid med nedklipning, deling, omplantning og lugning. Løgplanterne myldrede op og deres blomster satte snart kulør på havens bede.


Sommeren gav mere tid til afslapning, og både sol- og skyggepladser blev taget i brug. Men allerbedst er det at gå en stille tur rundt i haven og dufte til blomsterne, nyde farverne og skrive sig bag øret, hvad der skal laves om i haven, når efteråret kommer, og det bliver plantetid. Og så bød sommeren på mange dejlige udflugter til skønne, inspirerende haver, med venlige haveejere, der delte ud af deres haveglæder og erfaringer.


Efteråret bød på travlhed, for der var flere planer, der skulle føres ud i livet. Det var hårdt arbejde, men det var spændende. Det meste blev lavet, men nogle ting venter på at blive lavet i det nye haveår.


Men inden arbejdet i haven for alvor går i gang, vil jeg nyde, at det er vinter. Jeg vil mærke forventningens glæde, jeg vil studere frølister, jeg vil læse havebøger og jeg vil lave indlæg til min blog. Jeg vil tage det varme tøj på og gå en runde i haven, og så vil jeg med garanti finde et eller andet at lave derude …


Jeg har bestemt, at jeg i 2020 vil blande mig lidt mindre og lade planterne råde lidt mere. Jeg vil lade flere af de selvsåede gro, så der bliver frodigt i bedene, og jeg vil lade de stærke vinde over de svage. Hvis en plante ikke vil trives, skal den ikke regne med særbehandling. Klimaet er under forandring, og planterne og dyrelivet i haven må tilpasse sig. Jeg kan godt blive bekymret over klimaændringerne, men jeg vil ikke lade bekymringerne ødelægge mit haveliv.


Det er mit mål at komme rundt til mange åbne haver og lade mig inspirere. Naturen er måske den største inspirationskilde, og der vil sikkert komme lidt flere naturbilleder på bloggen. Men min blog er og skal først og fremmest være en haveblog, og jeg håber, I fortsat vil læse med. Jeres kommentarer vækker altid glæde.


Jeg vil ønske jer alle et GODT NYT HAVEÅR.

22 kommentarer:

  1. Härligt och inspirerande inlägg och du har sköna tankar runt trädgården. Ja jag längtar också till våren och trädgårdsfix...
    GOD fortsättning på det nya året!
    Kram Titti

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Titti! Godt at vi kan inspirere hinanden. Jeg tror 2020 bliver et godt haveår.

      Hilsen Elna

      Slet
  2. Et flott tilbakeblikk! Det er i grunnen godt å se tilbake nå i januar. Da kan en tenke på hva en skal gjøre fremover, og evt. hvilke endringer en skal gjøre. Godt nytt år!

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er godt - men også lidt sjovt - at se tilbage. Jeg så sidste års fotos igennem, da jeg skulle finde billeder til mit indlæg, og jeg blev helt begejstret ved at se, hvor frodig haven var sidste sommer.

      Hilsen Elna

      Slet
  3. Ja men jeg er da fortsat med, det er altid rart at se billeder fra dine mange ture rundt om i landet og i Skandinavien. Du er god til at finde spændende haver at besøge.
    Med hensyn til vejret har vores vilkår været ens, alt for tørt i forår og sommer, til gengæld er det sumpet her hos os nu.
    God nytår Elna - vi mødes på bloggene

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg vil jo gerne ud at se haver, og jeg vil gerne fortælle om dem. Det giver også lidt variation på bloggen, når jeg kan vise billeder fra andre haver.
      Ja, du var vist den første, der fandt min blog. Jeg er glad for, at du ledte mig på sporet af din. Vi mødes helt sikkert på bloggene.

      Hilsen Elna

      Slet
  4. Hej Elna!

    En fin beskrivning av året i trädgården. Du har nog alldeles rätt i att vi nog måste anpassa våra trädgårdar till ett allt mera nyckfullt klimat. Du har i alla fall en plan, det har inte jag.
    Ser fram emot dina trevliga inlägg och bilder från de utflykter ni göt och speciellt dina reflektioner och tankar över träd som både du och jag känner lite speciellt för.

    Önskar dig en god fortsättning!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak og i lige måde!
      Jeg ved ikke, hvor meget plan jeg har, men jeg har i hvert fald bestemt, at klimaændringerne ikke må stjæle min haveglæde. Jeg ved, du også har et forhold til træer. Jeg er altid på udkik efter træer, og jeg er så taknemmelig på de mennesker, der mange år før jeg blev født plantede træer, som jeg kan glæde mig over i dag.

      Hilsen Elna

      Slet
  5. Ja det er bedst for både os og haven vi tilpasser os klimaet, i stedet for at partou vil plante det der ikke vil trives. Det giver altså den bedste haveglæde. Men det er nu pudsigt som det kan veksle, det ene år er det digtalis der vrimler, et andet år forglemmigej, et andet år gyldenlak. Altid spændende.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, og det giver ikke bare den bedste haveglæde, men det giver også mindre arbekde.
      Sjovt at du nævner gyldenlak. Jeg har aldrig haft gyldenlak i haven, men jeg har set så mange flotte billeder af gyldenlak, så jeg har overvejet at så dem i år.

      Hilsen Elna

      Slet
  6. Hej Elna

    Ja klimaet ændrer sig - men vejret bliver også mere kaotisk, rekorderne vil afløse hinanden... Så man kan godt se planter stortrives et år for året efter at gå til... Det er ikke til at vide.

    Vi lever i en spændende tid!

    Ha en dejlig weekend

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja vi lever i en spændende tid, sådan kan du godt udtrykke det. Jeg er sikker på, at planter og dyr langt hen ad vejen vil tilpasse sig. Og vi haveejere må også få lært at tilpasse os. Vi skal ikke lade problemerne få overtaget, men vi må være omstillingsparate, for nu at bruge et lidt fortærsket ord. Vi må glæde os over det, der lykkes, og jeg tror ikke, vi skal være alt for styrende, men være parate til at lukke naturen lidt mere ind i vores haver.
      Du må også have en dejlig weekend!

      Hilsen Elna

      Slet
  7. Dit tilbageblik på 2019 er vel i virkeligheden lige så meget et kig fremad på 2020☺ Jeg bliver altid så imponeret af folk, der har lagt bevidste planer for haveåret. For min egen del foregår det mest ubevidst. Jeg håber, du laver mange af dine fine blogindlæg i det nye år.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tjah, det har du vist ret i. Jeg vil gerne have nogle planter, der kan tåle klimaet, uden at der skal tages for mange hensyn. Dels er jeg doven, dels vil jeg gerne se nogle planter, der trives. Jeg laver ca. 1 blogindlæg om ugen, og det vil jeg bestræbe mig på også at gøre fremover.

      Hilsen Elna

      Slet
  8. Fortsätter mycket gärna läsa här och följa med på trädgårdens resa - det gör ingenting om det bär ut i naturen ibland. Mina trädgårdsmiljöer och -favoriter är ju i mångt och mycket skogsväxter även om skogen finns långt bort. Jag funderar också på klimatet och konkret vattenbristen jag hade till växterna de sista 2 säsongerna men avvaktar den här sommaren också... En till torr sommar och jag behöver nog tänka om en del.

    God fortsättning på 2020! Carina

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, det er jeg glad for. Selvom vi har haft 2 tørre forår og somre, er det jo ikke givet at 2020 bliver magen til. Vi må krydse fingre for, at der vil falde mere regn.
      Du må også have et godt nytår.

      Hilsen Elna

      Slet
  9. Jeg genkender dine kommentarer om tørken. Vi har muld oven på sand og grus, og jeg var ved at kaste op over tørke og evug vanding. Undskyld udtrykket, men altså...
    Jeg er helt med på bølgen om at vælge planter, der kan klare sig uden hjælp eller i hvert fald kun sparsomt, så jeg glæder mig til at læse om dine forsøg og erfaringer.
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Vanding er det kedeligste af alt havearbejde - og så skal man tilmed betale for det☹️. Men vi kan da håbe på et år, hvor det hverken bliver for vådt eller for tørt.

      Hilsen Elna

      Slet
  10. Hei Elna!
    Jeg gleder med vanvittig til et nytt hageår. Dette var det inspirerende å lese og se. Jeg tror man skaffer seg mange bekymringer, hvis man prøver å trosse naturen. Å drive med hage er klimavennlig.
    Ha det godt! Hilsen Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Her er forventningens glæde til det nye haveår også stor. Du har fuldstændig ret, man skal ikke trodse naturen.
      Du må også have det godt!

      Hilsen Elna

      Slet
  11. Lyder som om du har gjort dig fornuftige tanker om både fortid og fremtid. Jeg deler helt din holdning om at lade de villige arter tage over hvor de uvillige skranter, og idéen med at lade grokraften råde er også lige efter mit hoved. Haven skal være en fornøjelse og ikke en (ulige) kamp, og det tror jeg sagtens kan lade sig gøre uden at lade ukrudt overtage det hele.
    Dejlige billeder fra din dejlige have! Håber ikke klimaet bliver helt umuligt i det kommende år.

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Ulla! Ja haven skal først og fremmest være en fornøjelse. Lad os håbe, at vi får det perfekte klima i år.

      Hilsen Elna

      Slet